Retail

Färm

Binnenkijken bij nieuwste locatie Färm in Leuven

Aan de Bondgenotenlaan in Leuven is gisteren de nieuwste locatie geopend van bioketen Färm. Het is de eerste locatie in Vlaanderen na veertien winkels in Brussel en Wallonië. Een snelle rondleiding door de winkel toont een grote afdeling bulkproducten die mensen aanmoedigt hun eigen verpakking mee te…

Na grondige verbouwing en metamorfose

Natuurwinkel is heropend als Biowinkel Gouda

Een grote gerealiseerde stap in een uitzonderlijke periode. Afgelopen weekend is Biowinkel Gouda, na een grondige verbouwing en vier gesloten dagen weer in volledig nieuwe stijl heropend. De heropening van de Biowinkel aan de Goudse Lange Groenendaal gebeurde niet met een groot heropeningsfeest vanwege…

Nieuwste commercial 'Bio Lekker voor je'-campagne moet miljoenen mensen bereiken

Vandaag lanceert Bionext de nieuwste commercial van de 'Bio Lekker voor je'-campagne. Paula Nijman (projectleider Bio Lekker voor je bij Bionext): "Met deze commercial willen we zoveel mogelijk consumenten ervan bewust maken dat juist nu de tijd is om te kiezen voor biologische producten. De huidige…

Esther van der Knokke wil nadruk op lokaal leggen

"Harderwijk mist echt een bio-winkel"

Tholen - Op 28 maart sloot sloot Ekoplaza Harderwijk definitief de deuren. Esther van der Knokke maakte onlangs op social media duidelijk dat ze graag de kans wil krijgen om…

VS: omzet van biologische versproducten met 22% gestegen in maart

De totale omzet van biologische versproducten steeg met 22% in de maand maart met een totale omzetstijging van 8% in de retail in het eerste kwartaal -iets wat in geschiedenis van de moderne groenten retail nog niet eerder te zien was- volgens het Performance Report voor biologische producten over het…

Imker Jos Willemse:

"Feestje dat ik bijen mag plaatsen op dit soort bedrijven"

De Meimaand is Bijmaand bij Odin foodcoop. Vanwege de corona dit jaar geen bijen-activiteiten op de boerderijen die hun producten leveren aan Odin en waar de bijen wonen. In plaats daarvan kunnen we een digitaal kijkje nemen bij de boeren, zoals hier bij boerderij De Groote Voort. Imker Jos Willemse…

Sourcen juist nu waardevolle bezigheid voor inkoper/category manager?

"Investeer in een onderscheidend aanbod voor de tijd na corona"

Tholen - Verschillende partijen met wie Max's Mints in gesprek was over de opname in het assortiment hebben aangegeven nieuwe productintroducties tijdelijk 'on hold' te zetten. Onderneemster Floor van der Steen heeft hier begrip voor, maar is van mening dat het sourcen van nieuwe, duurzame…

AH legt nadruk op Nederlandse en streekproducten

Nieuwe normaal in commercial AH en Nederlandse tomaten voor de halve prijs

Tholen - Het lukt Nederlanders om zich razendsnel aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’, zegt supermarktmanager Ilse van AH in de nieuwste AH-commercial. De voorbeelden (videobellen, afstandhouden, thuisschool) flitsen voorbij maar tijdens het rustpunt geniet Ilse van de kleine dingen: verse én…

Rude Health groeit dankzij samenwerking met winkeliers

"We willen een zekere 'boldness' uitstralen"

Tholen – Het Britse merk Rude Health valt graag op. Iets wat duidelijk te zien is aan de verpakking. "We willen een zekere 'boldness' uitstralen. Dit past bij het merk. Wat ons merk naar mijn mening zo sterk maakt, is dat we de energie van de oprichters niet verliezen. Rude Health staat voor pure…

BioAcademy gaat meer bieden voor winkelmedewerkers

"Het ontwikkelen van e-learning is voor ons een uitkomst"

Bij het specialistische aanbod van de biologische winkels hoort specialistische kennis. Daarmee kunnen de speciaalzaken meerwaarde bieden voor de klant. Binnen het BioAcademy-bestuur zet Roeland Gerding van De Groene Winkel in Zeist zich in voor uitbreiding van de leermogelijkheden voor winkelpersoneel.…

Volume stijgt met meer dan 20%

Amerikaanse afzet bio steeg in april met 18%

De totale verkoop van biologische versproducten bleef in april toenemen met een stijging van 18% ten opzichte van vorig jaar. De verkoopcijfers in het biosegment overtreffen de conventionele producten in zowel dollars als volume. Zo concludeert het Organic Produce Performance Report van april 2020, dat…

Eieren goed voor 28,7% van de omzet, vers brood voor 26,1%

Marktaandeel bio in Zwitserland overschrijdt grens van 10%

De omzet voor biologische levensmiddelen in Zwitserland groeide in 2019 met 5,6% tot een recordhoogte van 3,24 miljard Zwitserse Frank (3,1 miljard euro). Het marktaandeel…

Sequoia

"Ik wist meteen dat deze crisis een intense sprint zou worden, gevolgd door een marathon"

De Brusselse winkelketen Sequoia is niet verbaasd dat hun biowinkels sinds corona een breder publiek aanspreken. Het feit dat veel mensen opnieuw meer tijd nemen om te koken, hun eigen brood beginnen bakken zit als biowinkel dichter in ons DNA. Middenin de crisis openden ze ook een nieuwe winkel in…

Jaap Seidell:

"Ons voedselsysteem moet op de schop"

De coronacrisis legt in versnelde mate de problemen in ons voedselsysteem bloot. Producenten zitten met overschotten, terwijl op andere plaatsen juist enorme tekorten…

Bio moet gebruik maken van moderne media en nadruk op regionaal leggen

Een onderzoeksteam in opdracht van het Duitse ministerie van Voeding en Landbouw heeft voor het eerst de kijk op en de voorkeuren op het gebied van biologische landbouw van…

"Mijn hele potentiële toekomst ligt hierin"

Zweden: Johannes Cullberg koopt zijn Paradiset-merk terug

Eind maart kondigde de Zweedse bio- en welzijnswinkel Paradiset aan dat het failliet zou gaan. Deze week vertelde de oprichter en eigenaar van Paradiset, Johannes Cullberg,…

"Krekels worden de nieuwe garnalen"

Krekelstart-up haalt Colruyt Group aan boord als investeerder

De Brusselse start-up Kriket, maker van de eerste Belgische krekelreep, haalt Colruyt Group aan boord als investeerder. Met de steun van Colruyt Group, die minderheidsaandeelhouder wordt, wil Kriket nieuwe producten ontwikkelen op basis van krekels en die naar een zo breed mogelijk publiek brengen, zowel…

GfK: 95% koopt biologisch

Meer huishoudens (95,1%) hebben in 2019 biologische producten gekocht, zo blijkt uit nieuw GfK onderzoek (2020) in opdracht van Bionext. Met name de groep consumenten die af en toe voor biologisch…

Vers fruit, goed assortiment en naar verhouding eerlijke prijzen

Ranking van de levensmiddelenhandel: Alnatura heeft de meest tevreden klanten

Alnatura is Duitslands supermarkt met de meest tevreden klanten. Dit blijkt uit een inhoudsanalyse van meer dan 50.000 gebruikerscommentaren op internet. Bijna 78 procent van de klanten spreken zich volgens deze analyse positief uit over de retailer. Op plaats twee en drie volgen Edeka en Rewe, meldt…

Voedingscentrum

Meeste Nederlanders eten niet anders door coronamaatregelen

We zitten sinds een aantal weken massaal thuis. Zijn Nederlanders in tijden van de coronamaatregelen anders gaan kopen, koken en eten? Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat er over de gehele lijn slechts kleine veranderingen zijn in het koop-, kook- en eetgedrag. In totaal hebben 1.030…

Herintroductie met drie nieuwe creaties

Charly's terug op de markt

Na een hele moeilijke tijd komen de Charly's van Charly's All is Fair terug op de markt. Vanaf deze week worden de zes smaken, waarvan drie nieuwe creaties, onder nieuwe namen geherintroduceerd via Udea bij onder andere Ekoplaza. In 2019 werden de biologisch plantaardige kazen ook al bij Ekoplaza verkocht. Waar toen nog samen…

Campagne Nature & More en Ekoplaza:

Consumenten nudgen naar meer groenten en fruit

In 2020 gaan Nature & More en Ekoplaza een samenwerking aan om consumenten te helpen gezonder te eten voor meer weerstand in uitdagende tijden. Het middel: meer verse biologische groenten en fruit. Onder de vlag van de campagne Dr. Goodfood zullen klanten vanEkoplaza worden genudged richting verse…

Interview met Alnatura-directeuren

"We moeten als maatschappij nieuw gaan denken"

De Duitse Lebensmittelzeitung sprak met de twee Alnatura-directeuren Kristina Büttner (productmanagement/digitaal) en Rüdiger Kasch (distributie) over de ontwikkelingen in de…

In 2019 steeg de bio-omzet van Lidl Zwitserland 48%

De Zwitserse retailers hebben bio-producten in de mainstream gebracht. Coop staat daarbij vooraan, met een bio-omzet van 1,8 miljard Zwitserse frank staat de keten uit Basel…

Markus Winkler

Denemarken: verkoop van bio-producten blijft stijgen

Volgens nieuwe cijfers van Danmarks Statistik zijn biologische producten populairder dan ooit in Denemarken. Uit de cijfers blijkt dat de verkoop van biologische producten is…

Alnatura zet in op hergebruik: notenboters, noten en thee in een statiegeldpot

Alnatura zet in op hergebruik en wil daarmee nog meer verpakkingen besparen: vanaf mei zijn er in alle Alnatura filialen in Duitsland verschillende soorten notenboter, noten…

© Jumbo

Oud-Marqt locaties in Amsterdam en Haarlem openen deze zomer

Jumbo opent twee nieuwe Jumbo City's

Jumbo Supermarkten opent de eerste twee Marqt locaties – onderdeel van de deal met de biologische groothandel Udea – als Jumbo City. Het betreft de filialen aan de Wolvenstraat in Amsterdam en de Gedempte Oude Gracht in Haarlem. Halverwege juni worden de Marqt vestigingen gesloten en, na een grondige…

Odin verwelkomt 10.000e lid

Marleen Klopman uit Zutphen is het 10.000e lid van Coöperatie Odin: “Ik voel me vereerd! Ik wil lekkere en gezonde boodschappen doen, met zo min mogelijk negatieve impact op de aarde. Het liefst biodynamisch. En dat kan bij Odin. Ook de coöperatieve gedachte spreekt mij aan.” Marleen kreeg een goedgevulde bio-shopper cadeau van…

Jan Verbeke, Nature Favours:

"Misschien is deze crisis op lange termijn voor de biologische sector geen slecht nieuws"

Tholen - De horeca wordt zwaar geraakt door de coronacrisis en dat wordt bij Nature Favours, leverancier van halffabricaten van biologisch groenten en fruit indirect ook gemerkt. Eigenaar Jan Verbeke schat voor april een omzetverlies van 30%. "Crisis voor de bouwsector betekent dat wat vandaag uitgevoerd…

Foodwatch:

"Marktmacht is slecht voor onze gezondheid"

Foodwatch maakt zich zorgen over de grote marktmacht van voedselconcerns, die zowel het aanbod, de wetenschap en de politiek sterk kan beïnvloeden. Neem het…

Wil het duurzame alternatief voor het kindersurprise ei worden

PLAYinCHOC is nu breed verkrijgbaar

PLAYinCHOC is het biologische product van het jaar 2020 en na het winnen van deze prijs hebben Udea, Odin, Biofresh en Eco-groothandel besloten PLAYinCHOC op te nemen in het assortiment. 'PLAYinCHOC heeft meer bekendheid nodig om een bestaan op te bouwen' was de missie die PLAYinCHOC van de jury meekreeg…

Casper Kromkamp: "Verbouwing was vanwege alle coronamaatregelen zeker een uitdaging"

Almere verder met één Ekoplaza

Tholen - De biologische supermarkt aan de Spoordreef 30 in Almere is de afgelopen week omgegaan van Natuurwinkel naar Ekoplaza. Ook is de vestiging van Ekoplaza aan de Corridor gesloten. Vanwege de coronacrisis is besloten om geen feestelijke opening te doen. Ook zijn er geen grote openingsacties. Ondernemer Casper Kromkamp…

Zweden: Interesse in overname Paradiset

De Zweedse bio-winkelketen Paradiset ging op 23 maart failliet. Inmiddels is duidelijk geworden dat verschillende stakeholders het merk Paradiset willen overnemen. "We vragen…

Kistkaarten gedrukt op composteerbaar materiaal

Nieuw POS-materiaal voor Puur NL

"Voor het Udea-merk PuurNL worden door diverse telers kistkaarten meegegeven. De winkelier plaatst ze eenvoudig op de krat en de consument ziet direct wie zijn eten gemaakt heeft. Van Hollandse bodem. Transparant van boer tot bord. Verbinding die we juist nu nodig hebben", dit meldde Hans van Mierlo vanmorgen namens Udea op…

Vorige week atypische omzetdaling van 9,8% door vergelijking met latere Pasen 2019

Omzet Nederlandse supermarkten weer terug op oude niveau

Toen de Nederlandse overheid gisteren de eerste versoepeling van de COVID-19 richtlijnen introduceerde, analyseerde Nielsen, het wereldwijde meet- en data-analysebedrijf, de sentimenten van het winkelend publiek in het kader van de COVID-19-uitbraak. Uit de analyse blijkt dat 83% van de Nederlandse…

En Yoghurt-hangop van RauwPower in 500 ml verpakking

Nieuw: Ayran en Koebietcha

Raw Milk Company introduceert twee nieuwe RauwPower-producten. Het gaat om Ayran en Koebietscha. Koen Mulder vertelt meer over deze producten: "Ayran is een gezouten yoghurtdrank van Mediterrane oorsprong. Hij is met name populair in Turkije. Het is bij het warme weer daar natuurlijk belangrijk om voldoende vocht en zout binnen…

Handzeep en bio-meel doen omzet Belgische groothandel enorm stijgen

Door de coronacrisis wordt vrije tijd meer dan ooit besteed aan wandelingen en fietstochten in de buurt. “Hierdoor hebben mensen weer oog en respect gekregen voor de natuur en hun eigen lichaam”, aldus psychologe en health coach Gudrun Hespel. “En daardoor ook voor biologische producten.” Cijfers van…

"Door deze crisis kunnen wij sneller impact maken"

Versnelde landelijke uitrol verpakkingsvrije boodschappendienst

Tholen - Vanwege de coronacrisis rolt Pieter Pot zijn verpakkingsvrije retailconcept versneld uit in Nederland. "Elke dag komen er nu wat steden bij. Hierbij geven we prioriteit aan Brabant en Limburg, omdat daar de nood het hoogst is. We verwachten binnen twee tot drie weken landelijk actief te zijn",…

2,4 miljoen deelnemers voor Week Zonder Vlees 2020

Er hebben maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders meegedaan aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (9 t/m 15 maart 2020). Dit is 14% van de Nederlandse bevolking en een significante toename ten opzichte van vorig jaar. Toen deed 11% van de Nederlanders mee aan de Week Zonder Vlees. Deze…

Multipack-assortiment voor kat en hond uitgebreid

Als aanvulling op het biologisch honden- en kattenvoer heeft Yarrah haar assortiment uitgebreid met nieuwe multipacks. Het aanbod bevatte al een multipack voor zowel hond als kat met daarin drie varianten graanvrij natvoer in kuipje. Door het succes van deze multipack zijn er nu twee varianten voor de…

Webwinkel Ekoplaza ook weer open voor nieuwe klanten

In de webshop van Ekoplaza kunnen zich sinds gisteren ook weer nieuwe klanten aanmelden. Toen de noodmaatregelen wegens de coronacrisis werden afgekondigd, werd het heel druk…

Odin-chauffeur Ben:

"Ik krijg extra waardering van klanten"

Het coronavirus heeft ook impact op bezorgdiensten. Hoe gaat het met de chauffeurs van Odin en hoe is hun werk veranderd, of niet? Een van hen, Ben, vertelt erover. Hij springt bij drukte bij als bezorgdienstchauffeur naast zijn werk als freelance fotograaf en videomaker.  Wat merk je bij het bezorgen van boodschappen?…

Werken in shifts en klantenstop: grote drukte bij Bioweb

"Normaal hadden we 300 bestellingen in de week, nu 450. Om het allemaal goed te kunnen inpakken en te bezorgen zitten we echt aan onze limiet", aldus Marieke Engwerda van…

Paasdrukte in Matzefabriek

Jaarlijks bakt Hollandia Matzes zo’n 40 miljoen crackers, maar de piek ligt rond Pasen. Maar liefst 40 procent van de omzet wordt in de weken voor Pasen behaald. Dat gaf NRC de aanleiding om een bezoekje te brengen aan de fabrikant in Enschede. Het bedrijf kent een lange geschiedenis als familiebedrijf, maar wordt sinds 2004…

Honingmerk komt in actie voor de bij

Melvita honing heeft een samenwerking met Nederland Zoemt en komt in actie voor de bij. "Melvita is hét A-merk in de supermarkten voor de lekkerste honing, altijd 100% puur natuur en verwerkt in Nederland. Voor ons zijn bijen belangrijk omdat zij honing maken. Voor de natuur zijn bijen van essentieel…

Vlaamse voedingsdeskundige introduceert verse biologische baby- en peutervoeding

"Ouders winnen hierdoor kostbare tijd"

Tholen - De Vlaamse voedingsdeskundige Klaartje Mertens heeft een eigen lijn met verse biologische baby- en peutervoeding op de markt gebracht: just. De eerste producten zijn groentepurees voor de allerkleinsten, in vier varianten: pompoen/wortel, pompoen/tofu, broccoli/wortel en broccoli/tofu. "Hiermee…

"Het merk is toe aan een volgende stap"

De Smaakspecialist neemt PureFood Consenza over

PureFood Consenza is vanaf 1 april onderdeel van het portfolio van de Smaakspecialist. De overname van het merk is door beide partijen succesvol afgerond en vandaag bekendgemaakt door Pieter Dirven, founder van de Smaakspecialist. "Het merk sluit goed aan bij de strategie van de organisatie", aldus…

Picnic breidt capaciteit uit na explosieve groei online boodschappen

Online supermarkt Picnic neemt een aantal extra maatregelen om de capaciteit te vergroten. Door de coronacrisis explodeerde de vraag naar aan huis bezorgde boodschappen,…

Vier jaar Alnatura broederkuiken-initiatief

Geen kuikens doden voor paaseieren

Het ei als symbool van nieuw leven en het paasfeest horen bij elkaar - misschien juist in tijden van een veranderd dagelijks leven. Ook de situatie van veel mannelijke…

Ekoplaza stelt webwinkel weer open voor vaste klanten

Gisteren werd de webshop van Ekoplaza weer opengesteld voor vaste klanten. In bepaalde postcodegebieden bezorgt de winkel de boodschappen weer tot aan de voordeur. Nieuwe…

"Hopen op blije gezichten aan de koffietafels"

Bio-koekjes voor Amsterdamse verzorgings- en bejaardentehuizen

Tholen - Gisteren zijn bio-koekjes bezorgd bij verzorgings- en bejaardenhuizen in Amsterdam. Het gaat om dozen vol met Dark Chocolate Seasalt cookies van Farm Brothers. "We hadden een aanzienlijke hoeveelheid koek over die normaliter aan de horeca uitgeleverd zou worden. Hiervoor zochten we een mooie…

"Deze timing had voor ons niet slechter kunnen zijn"

Zweedse biosupermarkt moet deuren sluiten door coronacrisis

De Zweedse biologische en natuurlijke supermarkt Paradiset heeft zijn faillissement aangevraagd via het moederbedrijf Hälsoparadiset AB. In januari kondigde Paradiset aan dat…

Duitse bio-leveringsdiensten hebben het druk

Ook in Duitsland hebben de leveringsdiensten voor bio-producten momenteel veel werk. Omdat vaste klanten tijdens de coronacrisis meer bestellen en groothandelaren de…

Samenwerking voorkomt verspilling 'horeca-kazen'

Drie bedrijven hebben de handen ineen geslagen om de verspilling van een partij biologische kazen te voorkomen (Van de Oorsprong, Bastiaansen Bio Kaas en BD-Totaal). Van de Oorsprong heeft bio-kazen opgekocht, die bestemd waren voor de horeca. Bastiaansen Bio is de producent van deze biologische brie,…

"In komkommers moet het prijsverschil niet te groot worden"

Bio-paksoi opvallende favoriet onder hamsteraars

Tholen - Hamsteraars in biologische supermarkten leken verrassend genoeg vooral een zwak te hebben voor bio-paksoi. Dit viel Coert Lamers van telerscoöperatie Nautilus Organic met name op, terugblikkend op de korte periode waarin de producten in de (bio-)supermarkten niet aan te slepen waren. "Er was in…


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven