Retail

Jim Donald, Albertsons:

"Bio-producten zijn mainstream geworden en dat zal zo blijven"

"Biologische producten hebben de mainstream bereikt," zegt Jim Donald, van de raad van bestuur van Albertsons Companies, een toonaangevend retailbedrijf met zo'n 20 retailmerken. "Onze productmanager doet 40-50 % van zijn zaken in de bio-sector. Het is mainstream en dat zal zo blijven," zegt Donald…

Demeter verkozen tot 'duurzaamste merk van Duitsland'

Duitse consumenten hebben groot vertrouwen in Demeter. Onlangs hebben ze het merk in een representatief onderzoek tot het 'duurzaamste merk van Duitsland' verkozen. "Iedereen praat…

"Zeven nieuwe vegan soepen met lagere impact op het milieu"

Tholen - BioToday introduceert 7 soepen. "Het gaat om geconcentreerde soepen die perfect passen in een drukke, maar ook gezonde levensstijl. De soep hoeft alleen verwarmd te worden met wat extra water. Elke pot bevat 400 milliliter geconcentreerde soep, waaraan men nog 200 milliliter water moet…

INTERSPAR / eva meets

Nieuw vulstation voor onverpakte & losse bio-levensmiddelen

Interspar test losse verkoop van pasta en muesli

Interspar biedt per direct als eerste grote levensmiddelhandelaar in Oostenrijk onverpakte en losse bio-levensmiddelen aan om zelf ergens in te vullen. Bij een eigen vulstation vindt men 48 producten in bio-kwaliteit zoals muesli's, granen, noten, pitten, peulvruchten of bijvoorbeeld pasta, rijst en…

Ice Cream Factory krijgt een nieuwe uitstraling

De komende tijd zullen de producten van Ice Cream Factory een nieuwe, frisse uitstraling krijgen. "Onze toppers zullen qua receptuur gelijk blijven, een aantal producten krijgt zowel qua look als samenstelling een update. Ook komen er een aantal innovaties aan. Aan de lopende band zal voortaan het…

Wessanen neemt Danival over van Hain Celestial

Wessanen en Hain Celestial hebben een overeenkomst getekend en gesloten voor de aankoop van Danival. Danival, gelegen in het zuidwesten van Frankrijk, is een toonaangevend…

Café Intención bonen Mild in meer Jumbo-vestigingen verkrijgbaar

Jumbo heeft de distributie van Café Intención bonen Mild heeft opgeschaald naar van 100 naar ruim 500 vestigingen. Dat meldt Peter Ligthart van merkfabrikant JJ Darboven via…

Meer van TON bij Odin

"Sausaanbod voor winkelier hiermee meer compleet"

Sinds dit voorjaar is het assortiment van TON uitgebreid bij Odin. "Waar tot die tijd slechts 5 producten in het aanbod te vinden waren, zijn dat er nu 11. Toegevoegd zijn de Mayonaise Beetje Zoet en de Truffel Mayonaise. Evenals twee van onze dressings, namelijk de Bieslook Dressing en Mosterd Dille…

Ook boeren en telers weten antiverspillingsapp Too Good To Go te vinden

Zo'n vijftig boeren en telers uit het hele land sloten zich de afgelopen maanden aan bij antiverspillingsplatform Too Good To Go. Om te voorkomen dat overschotten moeten…

SPAR Natur*pur viert 25-jarig jubileum als nr. 1 bio-merk in Oostenrijkse retail

Ter ere van het 25-jarig jubileum geeft het eigen bio-merk van de Oostenrijkse retailer SPAR zichzelf een cadeau. In het afgelopen jaar was SPAR Natur*pur met 471 miljoen euro…

"Acht gegadigden voor overname HEMA"

Naar verwachting worden maximaal acht biedingen op HEMA uitgebracht. Dat schrijft De Financiële Telegraaf op basis van gesprekken met betrokkenen. Partijen die geïnteresseerd…

Doel sectorplan: verdubbeling marktaandeel naar 20% in 2025

BPV presenteert nieuw categoriemerk voor biologische eieren

Hoe kunnen we als biologische pluimveehouders samen het biologische ei meer op de kaart zetten? Dan kunnen we er structureel meer van verkopen, er meer aan overhouden en…

"Voor het grootste deel is het business as usual" Milovan Radmanovac

Minimale impact van Covid-19 op biologisch AGF-aanbod in de VS

De Covid-19-pandemie had nauwelijks of geen invloed op het aanbod van biologische groenten en fruit in de VS. In feite was het aanbod sterk en de vraag was groter dan ooit.…

Retailformule DBB groeit harder dan ooit in coronatijd

Bij de formule Drogist Bewust Beter (DBB) hebben ze in de afgelopen periode absoluut niet stil gezeten. "De formule groeit harder dan ooit en dat is uitzonderlijk in deze periode. Deze groei komt mede door de nieuwe huisstijl die DBB eind 2019 heeft doorgevoerd. De gele kleur is op de achtergrond…

België verplicht mondkapje in supermarkten, winkels en andere openbare ruimtes

Vanaf zaterdag is het verplicht om een mondkapje te dragen in onder meer supermarkten, winkels, conferentiezalen en andere openbare gebouwen. Dat heeft het Belgische…

Deense verkoop biologische groenten en fruit fors gestegen

Uit cijfers van Danmarks Statistik blijkt dat de verkoop van biologische groenten en fruit de laatste vier jaar meer dan verdubbeld is in Denemarken. Zo zijn biologische aardbeien, sla, komkommers en aardappelen momenteel erg in trek en als je naar de consumptie van de afgelopen vier jaar kijkt, dan is…

"Ik wil alle drempels om gezond te eten wegnemen"

LIEK in Eindhoven gaat voor zo beperkt mogelijke footprint

"Gezond, lekker en verantwoord eten, zoals het jou uitkomt!", dat is de belofte van LIEK in Eindhoven. In de wijk Stratum opent Angelique Wijnen (foto rechts) binnenkort haar nieuwe supermarkt 2.0 compleet met eigen bakkerij en restaurant. Angelique: "Het wordt geen alternatieve winkel met veel te dure…

"Bijzonder om ons complete verhaal toe te kunnen lichten op landelijke radio"

Radioprogramma Stax&Toine richt spotlights op Odin foodcoop

Tholen - Odin-directeur Merle Koomans van den Dries was gisterenmiddag te gast bij het Stax&Toine op NPO Radio 1. Odin is uitgegroeid tot de grootste foodcoop van Nederland. In het gesprek met presentatoren Dionne Stax en Toine van Peperstraten komen allerlei zaken aan bod. Zo geeft Merle aan dat er na…

Kwart huishoudens verspilde tijdens COVID-19 crisis minder voedsel

Een kwart van de huishoudens in ons land verspilde tijdens de COVID-19 crisis naar eigen zeggen minder voedsel dan ervoor. Dat komt naar voren uit een online survey onder…

Biologische gele watermeloen uit Griekenland

Hello Sunshine watermeloen trekt aandacht retailers

Lema heeft haar reputatie op de markt voor biologisch fruit aan twee zaken te danken. Ten eerste aan het feit dat deze specialist in biologisch fruit Grieks is en ten tweede omdat zij altijd weer  nieuwe producten aan haar klanten aanbiedt via de 'Lema Boutique', zoals het bedrijf het zelf noemt.  "In de Lema Boutique…

De consumptie van biologische producten neemt toe in Wallonië

Volgens onderzoeken van GfK bereikten de uitgaven van Waalse huishoudens aan biologische voedingsproducten 366 miljoen euro in 2019, een stijging van 87% ten opzichte van 2015. De biologische producten vertegenwoordigen een marktaandeel van 4,9% van de totale voedseluitgaven van Waalse huishoudens…

Marqt

Marqt zet groenten en fruit om naar biologisch

Bietje bij bietje biologisch

In oktober vorig jaar kwam de duurzame supermarkt Marqt in handen van Udea. Hiermee kreeg deze formule de kans om zich met een gezonde kern winkels verder voort te zetten. Achter de schermen is Udea druk geweest om binnen de kaders van de Marqt-formule biologisch toe te voegen. Een belangrijke recente ontwikkeling is dat de…

EenVandaag

Tom Saat in EenVandaag:

"Doelstelling Green Deal lukt alleen als grote supermarkten en producenten overstappen naar bio"

Alle goede bedoelingen ten spijt, het lukt nauwelijks om biologische producten populairder te maken. Belangrijke reden is de prijs. Of het realistisch is dat de consument die hogere prijs gaat betalen, daar zijn de meningen over verdeeld. EenVandaag maakte er een reportage over en ging onder meer langs…

Lidl stijgt, PLUS blijft achter op supermarktenranglijst Oxfam Novib

Supermarktketen Lidl is de grootste stijger op de nieuwe ranglijst van Oxfam Novib’s Behind the Barcodes campagne die vandaag voor de derde keer gepubliceerd wordt. Supermarkt PLUS is de grote achterblijver. Opnieuw is geen van de 5 grootste Nederlandse supermarkten erin geslaagd een voldoende te halen.…

Alnatura

Alnatura opent tweede Super Natur Markt in Dresden

Donderdag 25 juni opende in de Saksische hoofdstad een nieuwe Alnatura Super Natur-winkel. In ongeveer 550 vierkante meter winkelruimte kunnen klanten kiezen uit een uitgebreid volledig biologisch assortiment met meer dan 6.000 artikelen. De nieuwe winkel, die ook een café-bar en biologische snacks zal…

Twee nieuwe tofu's van De Hobbit: Curry en Hazelnoot

"Kan gewoon niet misgaan, want de smaak zit er al in"

Tholen - De Hobbit heeft twee nieuwe biologische tofu's ontwikkeld: Tofu Curry en Tofu Hazelnoot. "We horen consumenten vaak zeggen dat ze het lastig vinden om tofu lekker op smaak te brengen. Met deze producten kan het gewoon niet mis gaan, want de smaak zit er al in", vertelt Edith Gomes namens de in…

Save my fruits today!

"Iets teveel fruit geperst en tot concentraat gemaakt? Geen probleem! Bij Udea doen we altijd ons best om zo min mogelijk te verspillen en daarom is Save my Fruits in het leven geroepen. Diksappen, verpakt in een opvallend jasje en tijdens de warme dagen kan je er niet genoeg van op voorraad hebben", vertelt Anne van Woudenberg…

Groene velden: de staat van de Hongaarse biologische teeltsector

Een belangrijk onderdeel van de biodiversiteitsstrategie van de Europese Commissie is het doel om het aandeel van de biologische landbouw in de Europese landbouw met tot 25%…

Finland: Verkoop Ruohonjuuri met 7% gestegen

De Finse eco- en bio-retailer Ruohonjuuri zegt dat de verkoop (dat 15 winkels in Finland heeft) met 7% is gestegen, gerekend van het begin van het jaar tot 7 mei, in…

Zoveel mogelijk biologische producten in nieuwe supermarkt

Volgende maand opent supermarkt Liek aan de Roostenlaan in Eindhoven. Volgens eigenaresse Angelique Wijnen wordt het aanbod zoveel mogelijk biologisch. In een artikel van…

Stimuleringsbeleid noodzakelijk voor groei naar 25%

Biologische supermarktomzet stagneert: 3,21%

De biologische omzet in supermarkten is in 2019 met 4,9% gestegen, ten opzichte van 4,3% totale groei. Daarmee is het biologisch marktaandeel licht gestegen naar 3,21%, zo…

De vernieuwde Vitatas: elke week een tas vol met biologisch groente en fruit

"Een uniek gemaksproduct voor de bio speciaalzaak"

Elke dag gevarieerd eten met voldoende groenten en fruit?  Vitatas garandeert elke week een goed gevulde tas met 250 gram groenten en 200 gram fruit per dag per persoon. Van de inhoud van de tas kan door drie of vijf personen, drie tot vijf dagen gegeten worden. Wekelijks stelt het Vitatas-team bij Udea de…

Bio-producten deden het tijdens lockdown ook in Frankrijk erg goed

Tijdens de lockdown deed 8% van de Fransen die een biologisch product in zijn of haar boodschappenmandje deed, dit voor het eerst. Binnen de categorieën waaronder de lagere…

Organic Trade Association

Covid-19 bepaalt biosector in 2020 na topjaar 2019

De Covid-19-pandemie heeft in 2020 nu al drastische gevolgen gehad voor de biologische sector. Nu de consument op zoek gaat naar gezonde en hygiënisch verantwoorde voeding, blijkt biologisch voedsel de meest gekozen voeding voor thuis te zijn. Nooit eerder was het voedingsaanbod voor gezinnen zo…

Campagne om verschil tussen THT- en TGT-datum uit te leggen

Bijna de helft van de Nederlanders kent het verschil tussen Ten minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). Goed omgaan met houdbaarheidsdatums kan voedselverspilling…

Spar introduceert de 1-persoonswinkel

Een supermarkt voor jezelf

Op maandag 15 juni heeft SPAR de eerste 1-persoonswinkel van Nederland - en misschien wel ter wereld - geopend. Deze mobiele SPAR mini bestaat uit een omgebouwde zeecontainer die overal kan worden neergezet om consumenten op elk moment van de dag snel en gemakkelijk te voorzien van eten en drinken. Dankzij de zelfscan-kassa is…

Lidl breidt Bioland-assortiment verder uit en zet in op regionale producten

Lidl Duitsland breidt het Bioland-assortiment uit naar verdere productgroepen. Door een grote veelzijdigheid aan Bioland-producten wil de retailer klanten enthousiast maken over artikelen uit de duurzame landbouw en levensmiddelenproductie, zodat deze producten een vast bestanddeel van iedere aankoop…

Coronacrisis: biobranche profiteert maar dit geldt niet voor alle bedrijven

Recordomzetten in de natuurvoedingshandel, booming business voor bio-abonnementskisten en een herwaardering van de waarde van lokale leveringsketens. De bio-branche profiteert…

RealFlavors kan opslag nieuw pand weer vullen

"Tarwebloem en gist weer aardig op voorraad"

Tholen - Een aantal drukke weken zijn het geweest voor groothandel RealFlavors. Hamsterwoede in maart zorgde voor een run op diverse producten en door grondstoftekorten bij leveranciers moest er soms nee worden verkocht. Ondertussen was er een nieuw pand gekocht, waar in april flink verbouwd moest worden…

"Mensen genoten thuis van een heerlijk biertje"

Tholen - Geïnspireerd door de klaverbloem in het logo van zijn biowinkel, kwam Kristof Vanhees op het idee om een biologisch bier op de markt te brengen met deze klaverbloem daarin verwerkt. Zo startte hij brouwerij Biosenza. Inmiddels wordt de Tripel K in horecazaken doorheen heel België gedronken en…

Biologisch +5%

Aanhoudende groei in duurzamer voedsel in de supermarkt in 2019

Terwijl de totale omzet in voeding in supermarkten met 4,2% groeide in 2019, groeide de omzet in voedselproducten met onafhankelijk keurmerk met 26%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Deze groei is niet alleen fors maar ook aanhoudend. In 2018 en…

“Ik vraag me af hoe houdbaar onze voedselketen nu is”

“Wij zien op dit moment de verkoop biologisch toenemen”, zegt Steven IJzerman kwaliteitsmanager bij Udea/Ekoplaza en coördinator voor alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de…

VLAM: Consumenten kiezen vaker voor bio in coronatijd

De coronacrisis heeft een impact op wat consumenten kopen en eten. Dat is niet meer dan logisch gezien we met z’n allen veel meer thuis zijn en de restaurants tot 7 juni…

Organic Trade Association polst consumenten online goir

"Consument hecht tijdens pandemie meer dan ooit waarde aan biologisch"

Naarmate de eerste fase van de COVID-19-pandemie en daarmee het inslaan van boodschappen afneemt, beginnen huishoudens, ongeacht hun grootte, terug te vallen in de routines en…

"We maken bio betaalbaarder voor trouwe klanten"

Emna Everard, oprichtster van Kazidomi, las als kind al de etiketten in de winkel. Emna: "Gezond eten was bij ons thuis belangrijk. Toen al droomde ik ervan een winkel te hebben waarbij klanten die gezond wilden eten gewoon konden vertrouwen op het geselecteerde aanbod in plaats van zelf op onderzoek te…

Kefiaar Water vindt weg naar het schap

"In deze tijden blijkt hoe belangrijk een gezonde darmflora is"

Tholen - Biobite introduceerde tijdens de Bio-beurs onder meer haar nieuwe Kefiaar Water. Het drankje deed ook mee aan de Bioproductverkiezing. Er is goed nieuws te melden: "Nu de kefirmarkt verder groeit, heeft Udea besloten om twee varianten van ons Kefiaar Water op te nemen in het assortiment. Het…


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven