Retail

Eigenaren Natuurvoeding Zonneklaar zoeken opvolger(s)

"Klanten zijn vaak blij verrast door ons ruime assortiment"

Tholen - Wat ruim 40 jaar geleden begon als een consumentenkring van natuurvoeding in Oosterwolde is inmiddels uitgegroeid tot een mooie onafhankelijke natuurvoedingssupermarkt, nu onder de naam Natuurvoeding Zonneklaar. Eigenaren Saskia Poelhekke en Rob Vries zijn 15 jaar eigenaar geweest van 'De…

Bio-winkelier gehuldigd tijdens Week van de Duurzame Gemeente

Op 25 september 2020 viert de hele wereld de vijfde verjaardag van de ondertekening van Agenda 2030 van de Verenigde Naties: een langetermijn agenda met 17 doelstellingen die…

Aldi voor het eerst met commercial op televisie

Vanaf nu kan niemand meer om ALDI heen. ALDI lanceerde maandag 21 september namelijk de nieuwe merkcampagne 'Natuurlijk wel. ALDI'. Met deze campagne geeft de discounter…

Kinderen genieten van bio-appeltje tijdens World Cleanup Day

Zaterdag 19 september was het World Cleanup Day, een belangrijk wereldwijd initiatief om zwerfafval op te ruimen. Alle kinderen van gemeente Meierijstad konden onderweg genieten van een biologische appel.  Gemeente Meierijstad nam contact op met de in Veghel gevestigde biologische groothandel Udea voor gezonde en…

Voor Beter Eten-campagne Ekoplaza kleurt Nederland paars

Sinds vorige week zijn op zo'n 800 locaties in Nederland de opvallende abri's van Ekoplaza te vinden. Deze abri's zijn onderdeel van de Voor Beter Eten-campagne welke sinds 26 augustus loopt en nog tot en met 20 oktober doorgaat. "Zeker in deze tijd ontstaat steeds meer het inzicht dat wíj meer mét de natuur…

Indiaas merk 24Mantra nieuw bij Natuurvoeding Doorn

Arno Grünbauer, eigenaar van Natuurvoeding Doorn, merkt dat steeds meer mensen kiezen voor gezond en duurzaam eten. Daarom breidt hij het assortiment steeds vaker uit met nieuwe merken en producten, zoals het Indiase 24Mantra. "24Mantra Is het grootste biologische voedingsmerk van India zonder…

Demeter Monitor 2019/2020: over de veranderkracht van biodynamische landbouw voor een toekomstbestendige voedselketen

Biodynamisch areaal +25% in de afgelopen vier jaar

De biodynamische sector groeit, blijkt uit de nieuwe Demeter Monitor 2019/2020. Zowel het areaal als het aantal handelaren en verwerkers neemt toe. Al is de biodynamische beweging relatief klein, er gaat een grote veranderkracht van uit richting de hele voedsel- en landbouwketen wegens voortdurende…

Omzet die in Oostenrijk met bio-levensmiddelen behaald wordt groeit en groeit

De afzet van bio-levensmiddelen in Oostenrijk is, net als in de voorgaande jaren, in 2019 verder gestegen. Met een toename van 130 miljoen euro tegenover 2018 werd daarbij voor het eerst – alle afzetkanalen bij elkaar opgeteld – de omzetgrens van twee miljard euro overschreden (2.060 miljoen euro). Dat tonen…

Formulemanager Geert-Jan Smits:

"Ekoplaza in Alphen aan den Rijn opent eind 2020"

De nieuwe vestiging van Ekoplaza in de Kerkstraat in Alphen aan den Rijn zal rond december 2020 geopend worden. Dat meldt Geert-Jan Smits, formulemanager van Ekoplaza. De…

Ekoplaza

René Pluijm op bezoek bij Isola Bio

"Die enorme zorg van A tot Z proef je ook"

TV-kok René Pluijm is na het maken van de reportage bij Rigoni di Asiago nog een weekje in Italië te vinden. Voor de Ekoplaza-campagne 'Voor beter eten' leerde hij ook alles over de plantaardige dranken van Isola Bio. In de video neemt hij een kijkje bij de velden waar de basisingrediënten geteeld worden…

Marqt verkoopt de eerste Europese wijn met natuurlijke sulfietvervanger

Vanaf vandaag ligt de Novatura pinot noir bij Marqt in de schappen: de eerste Europese wijn met 100% natuurlijke sulfietvervanger. De ontwikkeling van een plantaardig alternatief voor sulfiet in wijn is baanbrekend in de Europese wijnwereld. Sulfiet wordt onder andere gebruikt voor een langere…

Franse overheid werkt aan keurmerk milieuvoetafdruk op levensmiddelen

De nieuwe Franse minister van 'ecologische transitie', Barbara Pompili, start samen met haar collega's van landbouw en van financiën een onderzoek naar labeling van de…

Samenwerking ter bevordering van de biodynamische landbouw

EDEKA-groep breidt het Demeter-aanbod in heel Duitsland uit

Biologische producten hebben allang de schappen van de supermarkten veroverd en vinden steeds vaker hun weg naar de winkelwagentjes van de foodretailers: in 2019 groeide de…

Welzijnstrend stimuleert verkopen biologische wijn bij Sainsbury's

"Orange wijn steeds populairder"

De trend voor welzijn en 'schoon' drinken stimuleert de verkopen van biologische wijn bij de Britse keten Sainsbury's, volgens een recent rapport dat door de supermarktketen werd samengesteld.…

Ekoplaza Emmen volledig vernieuwd

Op donderdag 17 september heropent de volledig vernieuwde Ekoplaza Emmen haar deuren. Zelfde locatie, maar dan in een nieuw – nóg duurzamer – en groter jasje. De winkel heeft een vernieuwde uitstraling, het assortiment is uitgebreid en bovenal is het winkelgemak flink verbeterd. "Wat bij binnenkomst…

VAE: Carrefour ondersteunt biologisch teler

Carrefour, dat in de Verenigde Arabische Emiraten actief is via de franchisepartner Majid Al Futtaim, gaat lokale telers beter ondersteunen en meer bio-producten in het…

Wijnconsumptie in eerste jaarhelft toegenomen

Schijnwerpers op nieuwe bio-wijnen tijdens Delhaize Wijnfestival

De huidige gezondheidscrisis zal geen invloed hebben op het Delhaize Wijnfestival dat twee keer per jaar plaatsvindt. Van 17 september tot 14 oktober biedt Delhaize promoties op meer dan 200 wijnen en bubbels. In de Delhaizewinkels zijn er tijdens deze periode 1+1, 2+1 en -25% promoties alsook vele…

Liek

Eigenaresse Liek denkt voorzichtig al aan uitbreiding concept

Plastic in de ban bij Eindhovense bio-supermarkt

Biologische supermarkt Liek opende drie maanden geleden in Eindhoven. De winkel hanteert een circulair concept, alles in de winkel is er op gericht om zo min mogelijk afval te produceren. Angelique Wijnen, oprichter van Liek, wil met de winkel terug naar de basis. "Daarbij hoort dat je een zo kort…

Odin-LinkedIn

Ook Odin-directeur op het podium bij RetailTrends Live

"Over groei, biologisch, de toekomst van online en stenen supermarkten en impact"

Odin-directeur Merle Koomans van den Dries was afgelopen donderdag 10 september van de partij bij RetailTrends Live in De la Mar in Amsterdam. "Leuk en bijzonder om afgelopen donderdag erbij te mogen zijn, bij RetailTrends Live in De la Mar in Amsterdam. Voor mij een bijzondere setting, met de mannen van…

Gratis online mini symposium:

'Kansen voor klimaatvriendelijk koelen in kleine winkels en Bio-Food'

Op maandag 21 september wordt een gratis online mini symposium gehouden over klimaatvriendelijk koelen in kleinere winkels en bio food. Het online symposium duurt van 12:45 tot 14:15 uur als voorprogramma van het jaarlijkse Koudemiddelencongres. Deelname is kosteloos. Programma:Kleine winkels, Bio-Food…

Roquefort van Ekoplaza als beste uit de test

De biologische roquefort van Ekoplaza is met een 9 als beste uit de test gekomen in de AD-smaaktest 'Voor jou getest'. Het panel noemt de smaak onovertroffen: 'complex, fris en met uithoudingsvermogen. Boterig, notig, droppig, zoet: het zit er allemaal in'. Dit meldt Ekoplaza op twitter: Onze roquefort kwam met…

WUR:

"Minder voedselverspilling tijdens lockdown"

Een kwart van Nederlandse consumenten verspilde minder voedsel tijdens de covid-19 lockdown. Dat blijkt uit een steekproef onder 1500 consumenten, die werd uitgevoerd door…

Coop Denemarken gaat AGF per spoor vervoeren

Coop Denemarken gaat, allereerst als test, een deel van het groenten- en fruittransport uit Spanje veranderen van vrachtwagens naar treinen. Nieuwe berekeningen van de klimaatafdeling hebben aangetoond dat de CO2-uitstoot van het transport van Spanje naar Denemarken hierdoor met maar liefst 65 procent…

Waitrose ziet bio-verkopen tijdens lockdown bijna verdubbelen

De Britse supermarktketen Waitrose, die in het hogere segment opereert, zegt dat de pandemie heeft geleid tot een toenemende interesse in oorsprong en dierenwelzijn. Onderzoek dat OnePoll uitvoerde voor Waitrose toonde aan dat het aantal zoekopdrachten voor het biologische assortiment van Waitrose bijna…

© Iakov Filimonov | Dreamstime.com

"Er moet nu eens een echt ambitieuze aanpak komen"

Consumentenbond: 'dweilen met kraan open' tegen misleidende verpakkingen

Het is dweilen met de kraan open in de strijd tegen misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen. Dat constateert de Consumentenbond die in een onderzoek op nieuwe misleidende verpakkingen stuitte. De overheid moet eindelijk serieuze stappen nemen om dit bedrog te stoppen, vindt de Consumentenbond. De…

Bio-groenten van eigen bodem bij Bio-Planet en Colruyt

Broccoli, knolselder, prei, aardappelen, witte kool, bloemkool, courgette... Al decennialang vind je bij Colruyt Laagste Prijzen en bij Bio-Planet bio-groenten uit het West-Vlaamse Alveringem. Toen de eigenaars van de bio-boerderij 'Het Zilverleen' in Alveringem op zoek waren naar een overnemer, zag…

Ekoplaza

Andrea Rigoni:

"Het geheim is het proces te vereenvoudigen"

Tv-kok René Pluijm is voor de Ekoplaza-campagne 'Voor Beter Eten' afgereisd naar Italië, waar hij een bezoekje bracht aan de makers van het Fiordifrutta fruitbeleg. Wist je dat zij alleen puur fruit in het potje stoppen? Dat zag René met eigen ogen. Je ziet het hier: Tv-kok René Pluijm ging op bezoek bij Andrea van…

Biocoop

Acht nieuwe Biocoop-winkels geopend in juli en augustus

De Franse coöperatie Biocoop is deze zomer flink gegroeid. Vanessa Ronineau (mede-verantwoordelijk voor Développement & Formation bij Biocoop) meldt dat er in juli en augustus in totaal 8 nieuwe Biocoop-winkels geopend zijn. Het gaat om de volgende vestigingen: Biocoop Le Grand Pic Brauhauban in Tarbes in…

"Voedingsindustrie moet in actie komen om gevolgen van 'vegaburgerverbod' te vermijden"

Het Europees Parlement stemt in oktober over een wettelijk verbod op populaire productnamen zoals 'veggieburger' en 'vegan worst'. Bij de stemming, voorlopig gepland in de week van 19 oktober, zouden 'vegetarische hamburgers' en 'vegan worstjes' worden omgedoopt tot 'vegaschijven' en 'vegan buizen' met…

Foto: fenaco, Stefan Rüegg

FiBL en Fenaco:

Gezamenlijke zoektocht naar kopervervangend product voor gewasbescherming

De Zwitserse coöperatie Fenaco en het Zwitserse onderzoeksinstituut voor biologische landbouw FiBL gaan een strategisch partnerschap aan. In de focus van de onderzoekssamenwerking staan in een eerste fase de ontwikkeling en realisering van innovatieve oplossingen voor een duurzame gewasbescherming. Het…

Bio-prijzen zouden gemiddeld 35% hoger moeten liggen

Duitse supermarkt Penny toont wat producten werkelijk zouden moeten kosten

Wat zou voedsel eigenlijk moeten kosten als het milieueffect ervan in de toeleveringsketen in de verkoopprijs is inbegrepen? De Duitse supermarktketen Penny en de Universiteit…

Op weg naar een plasticvrije keuken - pilot in 4 winkels

Samenwerking Dille & Kamille en Ekoplaza

Ekoplaza en Dille & Kamille gaan samenwerken. Het doel hiervan is om, vanuit een gedeeld gedachtegoed, meer mensen te inspireren om bewust en duurzaam van het leven te genieten. De pilot is begin september in 4 Ekoplaza-winkels van start gegaan: hier vindt de klant een 'mini Dille & Kamille' met…

Luxemburg: 12% van huishoudelijke uitgaven voor biologische producten

Volgens het National Institute of Statistics and Economic Studies (Statec) in Luxemburg is er niet echt bewijs voor een 'enorme toename' in de consumptie van biologische…

Eigen huismerk goBIO

Poolse retailer Biedronka verkocht 44% meer bio-groenten

Poolse consumenten zijn steeds vaker op zoek naar biologische producten in de supermarkt, vooral als het lekker en betaalbaar is. Retailer Biedronka wil aan die vraag voldoen…

Groente- en fruitafdeling Supermarkt in het Bos valt in de prijzen

"Door korte lijnen krijgt ieder waar voor zijn geld"

In november werd de landelijke verkiezing voor de bio-awards uitgeroepen door de Biowinkelvereniging. "Uiteraard wilden we direct meedoen", laat eigenaar Henrieke Kleinlangevelsloo weten in een reactie. "We moesten alleen kijken op welke afdeling van de winkel wij de focus wilden leggen. Uiteindelijk…

Unicef

Reactie De Kleine Keuken: "Eindelijk"

Onderzoek Unicef: Supermarktschappen vol ongezond eten gericht op kinderen

Bijna driekwart van de producten voor kinderen in supermarkten past niet in een verantwoord voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF onder meer in het onderzoeksrapport 'De verleiding naar (on)gezond'. De Kleine Keuken…

Onlineomzet supermarkten piekt door corona

De daling van de consumentenbestedingen in 2020 treft de retailsector onevenredig hard. Naast de vele verliezers staan desondanks ook winnaars op. Retailers in…

Biologische sauzen van TON bij Jumbo

Tholen – "Sinds medio augustus stromen er bij een aantal Jumbo-winkels 9 nieuwe producten van TON in, waarvan 4 biologische". Aan het woord is Sanne van Run, marketing manager van TON. "Jumbo's innovatieve kijk op het sauzenschap heeft geresulteerd in een biologische retaillijn, wat een try-out is voor…

Colruyt schakelt over naar groene klapkratten om levering AGF te verduurzamen

Vanaf midden augustus zijn er in de voedingswinkels van Colruyt Group (Colruyt Laagste Prijzen, OKay, Bio-Planet en Spar Colruyt Group) groene klapkratten te zien in de versmarkt, in plaats van blauwe kratten. Vier klapkratten nemen evenveel plek in als één oude krat, waardoor de groep bespaart op…

"Het laat zien waar wij als branche sterk in zijn"

Dit zijn de winnaars Biowinkel Awards 2020

Na een flinke vertraging door het Coronavirus worden deze week voor de allereerste keer de Biowinkel Awards uitgereikt. Doel van deze verkiezingen is de biologische…

Kevin Corcoran - Food Cabinet

Overstapweken van start

De Overstapweken gaan vandaag van start en lopen door tot en met 11 september. Kevin Corcoran, creative director bij Food Cabinet, heeft op LinkedIn vanmorgen aandacht geschonken aan de start van de Overstapweken. "Het zijn weer de Overstapweken! Voor de campagne 'Bio lekker voor je' lanceren we de komende weken 8 korte video's…

Top 10 (wettelijke) belemmeringen bij terugdringen voedselverspilling komt eraan

Om voedselverspilling tegen te gaan, zijn inmiddels bijna honderd bedrijven aangesloten bij 'Samen tegen Voedselverspilling', een project van het ministerie van LNV samen met o.a. supermarkten en partijen die zich al inzetten tegen verspilling en voor duurzaamheid. Momenteel worden de (wettelijke)…

Met meer biologische producten

Coop Denemarken test nieuwe groene discountsupermarkt Coop 365

Donderdag 3 september opent Coop Denemarken dertien testfilialen onder de naam 'Coop 365'. De filialen zijn opgebouwd volgens een nieuw format dat tussen een…

Uitreiking op 12 september

Gedeelde Weelde maakt kans op Groen Lintje 2020

De uitreiking van het Groen Lintje 2020 in Maastricht vindt plaats op 12 september in de Muziekgieterij. Op deze locatie kan er, met het oog op de coronamaatregelen, genoeg…

Marqt introduceert biologische tapas voor op de borrelplank

Met het uitgebreide tapasassortiment van Marqt willen ze laten zien dat biologische voeding, naast gezond en verantwoord, ook luxe kan zijn. Gezond, biologisch en vrij van e- nummersHet tapasassortiment wordt gevoerd onder het label Marqt en is exclusief verkrijgbaar voor de biologisch specialist. "De…

Holland & Barrett viert 150-jarig bestaan met nieuwe uitstraling

Holland & Barrett is al 150 jaar actief op de Europese markt en mag zich met trots de oudste en grootste health retailer van Europa noemen. Met ruim 1.600 winkels in 18 landen wereldwijd, waarvan 202 winkels in Nederland en 30 in België, blijft Holland & Barrett steeds verder groeien, zowel met fysieke…

Frederik Nieuwenhuys tijdens webinar:

"Picknick komt met 'duurzamer en gezonder' private label"

Dinsdagavond maakte Frederik Nieuwenhuys, mede-oprichter van online supermarkt Picnic, bekend dat Picnic bezig is met een private label dat 'gezonder en duurzamer' is dan het…

Opvolger gezocht voor Van Nature in Son en Breugel

"Deze fijne winkel verdient meer aandacht"

Tholen - Bewuste consumenten in Son en Breugel kunnen sinds vier jaar bij Van Nature terecht voor hun biologische boodschappen. Eigenaresse Maartje van Beek heeft de winkel nu vanwege privéomstandigheden te koop gezet en zoekt een opvolger. "Wanneer ik deze de komende maanden niemand kan vinden, zal de…

John Altman wil grootste snackmerk van Europa worden

Biologische popcorn nu ook in retailverpakking

John Altman introduceert de biologische popcorn nu ook in retailverpakking. De retailverpakking (60/90 gram per zak) moet zorgen dat iedereen van de popcorn kan genieten. Daarnaast zijn er ook op de verpakking verschillende talen toegevoegd, zodat John Altman internationaal stappen kan gaan zetten om van…

Ekoplaza

Ekoplaza-camagne 'Beter Eten' toont oorsprong haver van Meesters van de Halm

"Machtig om te zien dat midden in de Brabantse natuur de haver groeit!"

De Ekoplaza-campagne 'Voor beter eten' is van start gegaan. Dit meldt Udea-directeur Erik Does op LinkedIn. De eerste video draait om 'De oorsprong van Meesters van de Halm' - René Pluijm ging op zoek naar de oorsprong van de haver die Meesters van de Halm gebruikt in hun muesli en havermout. "Machtig om…

Klanten Coop Denemarken hebben via Too Good To Go 1 miljoen maaltijden gered

Sinds 2017 werkt Coop samen met de voedselverspillingsapp Too Good To Go, waarin consumenten tassen met houdbare producten kunnen kopen en op kunnen halen bij hun lokale supermarkt. Daarmee zijn al 1 miljoen maaltijden gered van de prullenbak, wat overeenkomt met een besparing van 2,5 ton CO2 en ongeveer…

SuperValu introduceert biologisch afbreekbare verpakking voor bio-producten

De Ierse supermarktketen SuperValu heeft aangekondigd al het verpakkingsmateriaal van 19 biologische merklijnen in de eigen winkels te vervangen met materiaal dat volledig biologisch afbreekbaar is. De bio-producten, die op deze manier van de nieuwe verpakking worden voorzien, zijn onder andere…

Vijf partijen geïnteresseerd in overname Bio c' Bon

De noodlijdende Franse bioketen Bio c' Bon zoekt dringend een investeerder. Nadat een deal met Zouari niet door ging, volgt nu een verkoopprocedure voor de handelsrechtbank.…

Nieuwste commercial 'Bio Lekker voor je'-campagne nu online

Vandaag lanceert Bionext de nieuwste commercial van de 'Bio Lekker voor je'-campagne. Paula Nijman (projectleider Bio Lekker voor je bij Bionext): "Met deze commercial willen we zoveel mogelijk consumenten ervan bewust maken dat juist nu de tijd is om te kiezen voor biologische producten. De huidige…

Telers en supermarkten lijnrecht tegenover elkaar blijkt uit enquête

Greenpeace: Supermarkten moeten duurzame telers reële meerprijs betalen

Supermarkten moeten aan de bak om boeren en telers een reële meerprijs te betalen voor ‘On the way to PlanetProof’ geteelde aardappelen, groenten en fruit (AGF). Onderzoek van Greenpeace toont aan dat telers in de meeste gevallen nu zelf voor de meerkosten opdraaien. De uitkomsten zijn samengevat in het…

Masseur mikt op biologische supermarkt

De coronacrisis heeft masseur Cornelis van Bemmel de tijd gegeven om na te denken over wat hij als ondernemer precies wil. Cornelis wil graag als bio-winkelier gaan bijdragen…

© Pnwnature | Dreamstime.com

Eerste resultaten lupineproject: 40% meer eiwitopbrengst

Een aantal Nederlandse producenten experimenteert met het gebruik van lokaal geproduceerde lupine als basis voor de productie van vleesvervangers. Het gebruik van lupine in…

Kaufland en Alnatura roepen populaire producten terug

De producenten van een sandwichspread en een groene pesto waarschuwen voor de consumptie en roepen de betreffende producten terug. De producten werden bij Kaufland- en…

Wachtrij bij opening The Barn in Jette

Op zaterdag 22 augustus opende de winkel The Barn in Jette (Pierre Timmermansstraat 43). Dit is de vijfde vestiging van The Barn. Het Nieuwsblad meldt dat er een wachtrij stond bij openingstijd. Bedrijfsleidster Marine Wulleman gaf desgevraagd aan dat ze dit nog nooit hebben gezien bij een opening. Het…

Supermarkt Kroger begint online marktplaats met bio-producten

De Amerikaanse supermarkt Kroger begint dit najaar een Amazon-achtige marktplaats waarbij in eerste instantie 50.000 producten worden aangeboden op het gebied van natuurlijke en biologische voeding, huishoudelijke artikelen en speelgoed. De marktplaats, die voor derden wordt opengesteld, is een…

Bio-boer Rob Kleinlangevelsloo:

"Als de vraag groter wordt dan heb ik liever dat er andere boeren bij komen"

Voor bio-boer Rob Kleinlangevelsloo uit Raalte is het geen doel op zich om een marktaandeel van 25% in 2030 te halen, vertelt hij voor de camera van RTV Drenthe. "Het is wel…

Marcel van Weerden, Ekoplaza Delft:

"Ik leer hier iedere dag wel weer wat nieuws"

Marcel van Weerden is sinds 3,5 jaar bedrijfsleider bij Ekoplaza aan de Vrouwjuttenland in Delft. Hij vertelt dat ze trots zijn op de lokale producten in de schappen en dat…

Duitsland: Lidl-campagne moet bewustzijn rondom biologische voeding vergroten

De Duitse discounter Lidl is een campagne gestart om het bewustzijn rondom lokaal geproduceerde biologische producten te vergroten. In de campagne zal de retailer zich richten…

Mestdagh gaat nu ook Carrefour Bio uitbaten

Carrefour België en Mestdagh hebben hun masterfranchiseovereenkomst vernieuwd, zo meldt Retaildetail. De samenwerking wordt zelfs nog uitgebreid: voortaan zal de Waalse…

Opiniestuk: Biologisch is en blijft niet logisch voor de consument

De groei in de verkoop van biologische producten is zeer beperkt. De overheid moet ingrijpen om duurzame producten aantrekkelijker te maken voor de consument. Dit schrijven…

Erik Does: "We bekijken het veel meer Benelux-breed"

Ekoplaza-formule breidt uit naar België

Tholen - Ekoplaza gaat uitbreiden naar België. Dit bevestigt Udea-directeur Erik Does: "We gaan Ekoplaza ook naar België uitrollen. De veertien bestaande vestigingen van…

Glutenvrij eten, noodzakelijk of een hype?

Gluten, steeds meer mensen lijken er zich druk om te maken. Maar wat zijn gluten nou eigenlijk en waarom neemt de vraag naar glutenvrije producten steeds meer toe? Liesbeth Kos (foto rechts), Managing Partner bij Lisa's Choice Glutenfree B.V, licht in dit bericht toe dat er veel misverstanden bestaan…

CÎME Skincare verkrijgbaar bij Ekoplaza

Achter elk ingrediënt schuilt een samenwerking met de lokale bevolking

Tholen – Vanaf 17 augustus liggen de verzorgingsproducten van CÎME Skincare in alle vestigingen van Ekoplaza. Daarmee is de aanwezigheid van dit Belgische merk op de Nederlandse markt sterk uitgebreid. Het assortiment van gezichts-, haar- en huidverzorgingsproducten was eerder al bij een twintigtal…

Veel weerstand tegen 'kiloknallers'

"Consument wil wel, maar betaalt nog niet voor verduurzaming"

LTO Nederland zet zich sinds 2011 al in voor een betere marktpositie voor boeren en tuinders. Er ligt een wetsvoorstel 'Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven' waaraan LTO…

Meer biologische thee in de supermarkt

De biologische & Fairtrade thee van Australian is vanaf nu ook verkrijgbaar bij DEEN Supermarkten en Dekamarkt. Een jaar geleden lanceerde Australian, bekend van biologische koffie, - ijs en - chocolade, een nieuwe productgroep binnen haar assortiment: thee. De zes functionele theesmaken zijn 100%…

Simon Lévelt introduceert 7 nieuwe theesmaken

Simon Lévelt, de speciaalzaak voor biologische premium koffie en thee, breidt het assortiment uit met zeven nieuwe trendy theesmaken, waaronder vier kruidentheeën. Het familiebedrijf speelt hiermee in op de kruidentrend in theeland. Ook wordt de lijn voorzien van een modern, stijlvol jasje. De nieuwe…

Marqt opent nieuwe winkel in Den Haag

Duurzame supermarkt Marqt opende vrijdag 31 juli de eerste nieuwe winkel onder de vlag van biologische groothandel Udea. Na een veelbewogen 2019 komt duurzame supermarktketen Marqt in rustiger vaarwater. Onder de vlag van Udea grijpt de formule de kans om verder te groeien vanuit een gezonde kern. Eten waar…

Vraag en aanbod groeien door blijkt uit Ökobarometer

Duitse markt voor bio-producten omvat bijna 12 miljard

Biologische producten zijn mainstream in Duitsland. Slechts 9% van de bevolking geeft aan nooit biologische producten te kopen. Met een jaaromzet van bijna 12 miljard euro in…

Jim Donald, Albertsons:

"Bio-producten zijn mainstream geworden en dat zal zo blijven"

"Biologische producten hebben de mainstream bereikt," zegt Jim Donald, van de raad van bestuur van Albertsons Companies, een toonaangevend retailbedrijf met zo'n 20 retailmerken. "Onze productmanager doet 40-50 % van zijn zaken in de bio-sector. Het is mainstream en dat zal zo blijven," zegt Donald…

Demeter verkozen tot 'duurzaamste merk van Duitsland'

Duitse consumenten hebben groot vertrouwen in Demeter. Onlangs hebben ze het merk in een representatief onderzoek tot het 'duurzaamste merk van Duitsland' verkozen. "Iedereen praat…

"Zeven nieuwe vegan soepen met lagere impact op het milieu"

Tholen - BioToday introduceert 7 soepen. "Het gaat om geconcentreerde soepen die perfect passen in een drukke, maar ook gezonde levensstijl. De soep hoeft alleen verwarmd te worden met wat extra water. Elke pot bevat 400 milliliter geconcentreerde soep, waaraan men nog 200 milliliter water moet…

INTERSPAR / eva meets

Nieuw vulstation voor onverpakte & losse bio-levensmiddelen

Interspar test losse verkoop van pasta en muesli

Interspar biedt per direct als eerste grote levensmiddelhandelaar in Oostenrijk onverpakte en losse bio-levensmiddelen aan om zelf ergens in te vullen. Bij een eigen vulstation vindt men 48 producten in bio-kwaliteit zoals muesli's, granen, noten, pitten, peulvruchten of bijvoorbeeld pasta, rijst en…

Ice Cream Factory krijgt een nieuwe uitstraling

De komende tijd zullen de producten van Ice Cream Factory een nieuwe, frisse uitstraling krijgen. "Onze toppers zullen qua receptuur gelijk blijven, een aantal producten krijgt zowel qua look als samenstelling een update. Ook komen er een aantal innovaties aan. Aan de lopende band zal voortaan het…

Wessanen neemt Danival over van Hain Celestial

Wessanen en Hain Celestial hebben een overeenkomst getekend en gesloten voor de aankoop van Danival. Danival, gelegen in het zuidwesten van Frankrijk, is een toonaangevend…

Café Intención bonen Mild in meer Jumbo-vestigingen verkrijgbaar

Jumbo heeft de distributie van Café Intención bonen Mild heeft opgeschaald naar van 100 naar ruim 500 vestigingen. Dat meldt Peter Ligthart van merkfabrikant JJ Darboven via…

Meer van TON bij Odin

"Sausaanbod voor winkelier hiermee meer compleet"

Sinds dit voorjaar is het assortiment van TON uitgebreid bij Odin. "Waar tot die tijd slechts 5 producten in het aanbod te vinden waren, zijn dat er nu 11. Toegevoegd zijn de Mayonaise Beetje Zoet en de Truffel Mayonaise. Evenals twee van onze dressings, namelijk de Bieslook Dressing en Mosterd Dille…

Ook boeren en telers weten antiverspillingsapp Too Good To Go te vinden

Zo'n vijftig boeren en telers uit het hele land sloten zich de afgelopen maanden aan bij antiverspillingsplatform Too Good To Go. Om te voorkomen dat overschotten moeten…

SPAR Natur*pur viert 25-jarig jubileum als nr. 1 bio-merk in Oostenrijkse retail

Ter ere van het 25-jarig jubileum geeft het eigen bio-merk van de Oostenrijkse retailer SPAR zichzelf een cadeau. In het afgelopen jaar was SPAR Natur*pur met 471 miljoen euro…

"Acht gegadigden voor overname HEMA"

Naar verwachting worden maximaal acht biedingen op HEMA uitgebracht. Dat schrijft De Financiële Telegraaf op basis van gesprekken met betrokkenen. Partijen die geïnteresseerd…

Doel sectorplan: verdubbeling marktaandeel naar 20% in 2025

BPV presenteert nieuw categoriemerk voor biologische eieren

Hoe kunnen we als biologische pluimveehouders samen het biologische ei meer op de kaart zetten? Dan kunnen we er structureel meer van verkopen, er meer aan overhouden en…

"Voor het grootste deel is het business as usual" Milovan Radmanovac

Minimale impact van Covid-19 op biologisch AGF-aanbod in de VS

De Covid-19-pandemie had nauwelijks of geen invloed op het aanbod van biologische groenten en fruit in de VS. In feite was het aanbod sterk en de vraag was groter dan ooit.…

Retailformule DBB groeit harder dan ooit in coronatijd

Bij de formule Drogist Bewust Beter (DBB) hebben ze in de afgelopen periode absoluut niet stil gezeten. "De formule groeit harder dan ooit en dat is uitzonderlijk in deze periode. Deze groei komt mede door de nieuwe huisstijl die DBB eind 2019 heeft doorgevoerd. De gele kleur is op de achtergrond…

België verplicht mondkapje in supermarkten, winkels en andere openbare ruimtes

Vanaf zaterdag is het verplicht om een mondkapje te dragen in onder meer supermarkten, winkels, conferentiezalen en andere openbare gebouwen. Dat heeft het Belgische…

Deense verkoop biologische groenten en fruit fors gestegen

Uit cijfers van Danmarks Statistik blijkt dat de verkoop van biologische groenten en fruit de laatste vier jaar meer dan verdubbeld is in Denemarken. Zo zijn biologische aardbeien, sla, komkommers en aardappelen momenteel erg in trek en als je naar de consumptie van de afgelopen vier jaar kijkt, dan is…

"Ik wil alle drempels om gezond te eten wegnemen"

LIEK in Eindhoven gaat voor zo beperkt mogelijke footprint

"Gezond, lekker en verantwoord eten, zoals het jou uitkomt!", dat is de belofte van LIEK in Eindhoven. In de wijk Stratum opent Angelique Wijnen (foto rechts) binnenkort haar nieuwe supermarkt 2.0 compleet met eigen bakkerij en restaurant. Angelique: "Het wordt geen alternatieve winkel met veel te dure…

"Bijzonder om ons complete verhaal toe te kunnen lichten op landelijke radio"

Radioprogramma Stax&Toine richt spotlights op Odin foodcoop

Tholen - Odin-directeur Merle Koomans van den Dries was gisterenmiddag te gast bij het Stax&Toine op NPO Radio 1. Odin is uitgegroeid tot de grootste foodcoop van Nederland. In het gesprek met presentatoren Dionne Stax en Toine van Peperstraten komen allerlei zaken aan bod. Zo geeft Merle aan dat er na…

Kwart huishoudens verspilde tijdens COVID-19 crisis minder voedsel

Een kwart van de huishoudens in ons land verspilde tijdens de COVID-19 crisis naar eigen zeggen minder voedsel dan ervoor. Dat komt naar voren uit een online survey onder…

Biologische gele watermeloen uit Griekenland

Hello Sunshine watermeloen trekt aandacht retailers

Lema heeft haar reputatie op de markt voor biologisch fruit aan twee zaken te danken. Ten eerste aan het feit dat deze specialist in biologisch fruit Grieks is en ten tweede omdat zij altijd weer  nieuwe producten aan haar klanten aanbiedt via de 'Lema Boutique', zoals het bedrijf het zelf noemt.  "In de Lema Boutique…

De consumptie van biologische producten neemt toe in Wallonië

Volgens onderzoeken van GfK bereikten de uitgaven van Waalse huishoudens aan biologische voedingsproducten 366 miljoen euro in 2019, een stijging van 87% ten opzichte van 2015. De biologische producten vertegenwoordigen een marktaandeel van 4,9% van de totale voedseluitgaven van Waalse huishoudens…

Marqt

Marqt zet groenten en fruit om naar biologisch

Bietje bij bietje biologisch

In oktober vorig jaar kwam de duurzame supermarkt Marqt in handen van Udea. Hiermee kreeg deze formule de kans om zich met een gezonde kern winkels verder voort te zetten. Achter de schermen is Udea druk geweest om binnen de kaders van de Marqt-formule biologisch toe te voegen. Een belangrijke recente ontwikkeling is dat de…

EenVandaag

Tom Saat in EenVandaag:

"Doelstelling Green Deal lukt alleen als grote supermarkten en producenten overstappen naar bio"

Alle goede bedoelingen ten spijt, het lukt nauwelijks om biologische producten populairder te maken. Belangrijke reden is de prijs. Of het realistisch is dat de consument die hogere prijs gaat betalen, daar zijn de meningen over verdeeld. EenVandaag maakte er een reportage over en ging onder meer langs…


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven