Retail

Fotoreportage Biojournaal toont Nederlandse inbreng BIOFACH

Van 13 tot en met 16 februari vormde de Duitse stad Neurenberg weer het middelpunt van de wereldwijde biologische sector. Ook vanuit Nederland neemt de belangstelling nog elk jaar toe. Voor het negende jaar op rij heeft de redactie van Biojournaal een rondgang gemaakt langs alle Nederlandse exposanten.…

Recordaantal van 2.989 internationale exposanten

Fotoreportage Nederlanders op BIOFACH 2019

Er stonden dit jaar maar liefst 2.989 exposanten op de BIOFACH. En samen met de VIVANESS kwam dit aantal zelfs op 3.273. Hiermee hebben de beurzen hun eigen record wederom verbroken. De exposanten kwamen uit 98 verschillende landen. De landen Botswana en de Comoren maakten hun debuut op de BIOFACH,…

Marqt opent deuren aan Hoofddorpweg Amsterdam

In het hoekpand aan de Hoofddorpweg in Amsterdam, op de kruising met de Sloterkade, opent de retailer op donderdag 21 februari de deuren van haar zeventiende vestiging.  Verandering van de voedselketen…

Bekijk de fotoreportage met Nederlandse exposanten

51.500 bezoekers voor BIOFACH en VIVANESS

De BIOFACH en VIVANESS hebben gezamenlijk meer dan 51.500 bezoekers getrokken. De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland (ongeveer de helft van de bezoekers) en de top 5 bestaat verder uit Italië, Oostenrijk, Frankrijk en Spanje. Het congres bevestigde zijn rol als het grootste internationale kennis- en…

"Producten kunnen zowel functioneel als lekker zijn"

Drinking Vinegar vervangt eetlepel azijn

Tholen - Steeds meer mensen beginnen de dag met een eetlepel azijn. "Zij doen dit omdat appelazijn bewezen voordelen voor de gezondheid heeft. De Smaakspecialist introduceert een Drinking Vinegar om op deze trend in te spelen", zo geeft Hélène Lokhoff aan. Hélène is New Product Developer bij De…

Fotoreportage Nederlanders op BIOFACH 2019

Tholen - De 30ste editie van de BIOFACH zit er op. Net als voorgaande jaren heeft de redactie van Biojournaal een rondgang gemaakt langs alle Nederlandse exposanten. Daarvan is een uitgebreide fotoreportage gemaakt. Het overgrote deel van de Nederlanders was weer te vinden in Hal 5, maar Nederland was in…

Taart zonder boter, kaas en eieren

Elke woensdagochtend worden er in het café van bakkerij Sharp Sharp nieuwe boeketjes neergezet. Het zijn de enige bloemen hier die niét gegeten worden. Welke wel? Nou, de rozenblaadjes op de brownies, de viooltjes in het blue berry-taartje en de theeblaadjes op de matcha no-cheese cake. Zoet zonder zuivel Het stel…

Biologische groenteteler Krispijn in het schap van Albert Heijn

Met het initiatief ‘Jonge boer over de vloer’ biedt Albert Heijn vanaf heden een podium aan producten van jonge Nederlandse boeren. Vier geselecteerde jonge boeren krijgen een maand lang schapruimte in vier lokale Albert Heijn-winkels rondom hun boerderij.  De vier jonge boeren kenmerken zich door hun passie voor hun vak…

Kaufland voegt 150 Demeter-producten toe aan assortiment

Kaufland slaat een nieuwe weg in op het gebied van duurzame assortimentsvorming: vanaf midden februari biedt de Duitse retailer meer dan 150 Demeter-producten aan, overwegend…

Zwitserse veggieketen Tibits opent ook in Duitsland

De Zwitserse veggieketen Tibits heeft haar eerste restaurant in Duitsland geopend. De dertiende vestiging van het bedrijf is ondergebracht bij Alnatura in Darmstadt. Het is na…

Marqt behaalt als eerste retailer Planet Proof

Tholen – Als supermarkt die een gelijkwaardige samenwerking nastreeft met toeleveranciers heeft Marqt als eerste supermarktorganisatie het On the way to PlanetProof-certificaat voor retail behaald. Er wordt bij Marqt kritisch naar het inkoopproces gekeken. “We kopen nooit in onder de kostprijs, staan…

VK: Planet Organic zegt als eerste retailketen zero food waste te hebben bereikt

De Engelse biologische food retailer Planet Organic zegt dat het de eerste keten in het land is die 0% voedselverspilling, oftewel zero food waste van eetbare voeding heeft bereikt. De retailer, die zeven supermarkten heeft in Londen waarin ook food-to-go wordt verkocht, is een samenwerking aangegaan met Olio, een…

Amerikaanse Rhythm Superfoods breidt uit met biologische fruitchips

Eerder zag Rhythm Superfoods zich genoodzaakt haar eigen productiefaciliteit te bouwen omdat het niet genoeg verpakkers kon vinden voor haar boerenkoolproducten. Nu de boerenkoolhype geleidelijk minder wordt, ziet het bedrijf de afzet van wortel- en bietensnacks fors groeien.  De uitbreiding met biologische fruitchips is dan…

'Go Öko'-assortiment bestaat momenteel uit circa dertig producten

Biologisch eigen merk bij Netto Nord

Bij de Duitse filialen van Netto Nord worden voortaan ook biologische producten aangeboden. Onder het eigen merk 'Go Öko' biedt de Deense discounter een nog relatief klein…

Hardlopers AGF blijvend fors in prijs verlaagd

PLUS start met prijsoffensief in AGF

Tholen - PLUS heeft per vandaag de prijzen van een aantal hardlopers in AGF blijvend in prijs verlaagd. Het gaat om alledaagse groenten en fruit, zoals broccoli, paprika’s, appelen, komkommers, tomaten, courgettes en champignons. Deze zogenaamde Laagblijvers zijn geen tijdelijke aanbiedingen maar blijven…

Frankrijk: Carrefour doet mee aan bio-agrarisch crowdfunding project

“MiiMOSA Transition” is een crowdfunding project om telers te helpen overstappen naar bio-teelt. Nu meldt de Franse retailer Carrefour dat het bedrijf samen met andere…

omzet groeit naar € 1,035 miljard / aandeel bio-afzet stijgt naar 26%

tegut ... ziet omzet en aantal klanten groeien

Voedingsretailer tegut... meldt ongeveer 2% meer klantenbezoeken tijdens financieel jaar 2018 dan in het jaar ervoor. Dit ondanks dat het afzetgebied gelijk bleef. De netto afzet van de tegut... Group steeg met 2,7% naar € 1,035 miljard (2017 € 1,008 miljard). Het aandeel van bio-voeding en producten in…

Nielsen vrijgave marktaandelen

AH levert marktaandeel in, discounters groeien verder

Tholen - Na jarenlange stijging levert Albert Heijn in 2018 0,6 procent marktaandeel in. De discountformules pakten er marktaandeel bij. Lidl groeit het hardst met 0,4…

Klanten Ekoplaza doneren statiegeld aan Plastic Soup Foundation

Steven IJzerman, kwaliteitsmanager en projectleider Plasticvrij bij Ekoplaza overhandigde deze week namens de klanten van Ekoplaza een cheque ter waarde van 11.703,57 euro aan Maria Westerbos, de directeur van Plastic Soup Foundation. De statiegeldmachines van Ekoplaza hebben sinds 2017 een extra knop,…

Fotoreportage Bio-beurs 2019

Tholen - Na een bewogen jaar met de nodige overnames, presenteerden verschillende bedrijven zich voor het eerst samen op de Bio-beurs. Odin De Nieuwe Band stond bij de ingang, Udea en Natudis stonden bij elkaar en hetzelfde gold voor Reudink en Van Gorp. Bij al deze stands konden bezoekers terecht om hun vragen te stellen over…

Carrefour Bio lanceert nieuw winkelconcept

Met een netwerk van 20 winkels blijft Carrefour Bio het aanbod ontwikkelen, deze keer met een nieuw winkelconcept. In Asnières-sur-Seine, in het departement Hauts-de-Seine, is…

Bioland verkoopt bio-producten bij Lidl

De samenwerking tussen de discounter Lidl en Bioland, de grootste Duitse biovereniging, heeft niet alleen in de biobranche voor commotie gezorgd.   Niet alle biotelers, vakhandelaren en…

Whole Foods verovert Europa via Amazon

Sinds een paar dagen biedt Amazon in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje biologische producten aan onder het merk Whole Foods. Na de overname van de Amerikaanse keten van…

Voedselscanner op zakformaat tegen voedselverspilling

Volgens een onderzoek van het Wereldnatuurfonds in Duitsland verdwijnt er in dit land jaarlijks tien miljoen ton voedsel bij het vuilnis ondanks dat het nog prima eetbaar is. In de toekomst kunnen consumenten en supermarktmedewerkers echter door middel van een scanner testen of producten daadwerkelijk…

Prof. Gino Van Ossel:

“Gezien de expansie van Albert Heijn zal het voor Jumbo niet makkelijk worden in België”

Tholen – Maandag kondigde Albert Heijn aan in België te blijven en het aantal winkels te verdubbelen. “Als dit nieuws twee jaar geleden kwam, zou ik verrast zijn geweest, maar…

Alle Lidl-winkels 100% aardgasvrij

Supermarktketen Lidl heeft als eerste supermarkt in Nederland alle winkels aardgasvrij gemaakt. De winkel aan de Spinozaweg in Rotterdam is als laatste omgesteld. Wethouder Bonte (Duurzaamheid en Energietransitie) juicht deze stap toe en bracht vandaag een bezoek aan de Lidl-winkel. Links: Wethouder Bonte, Rechts: Pieter Breijs (regio-directeur…

Ekoplaza kijkt terug en blikt vooruit

"We willen dat iedereen kan genieten van een gezonde, biologische leefstijl. Daarnaast geloven wij ook dat iedereen wil winkelen zonder dat er negatieve effecten zijn. Dit gaat dan zowel over de eigen gezondheid als ook over de natuur en het klimaat. Om deze reden werkt Ekoplaza aan diverse thema´s om…

Hoofdkantoor van bio-retailer Alnatura verhuist naar Darmstadt

De grootste Duitse bio-retailer Alnatura zet haar groeikoers voort en verhuist haar hoofdkantoor naar Darmstadt. Al vanaf 14 januari zullen er 420 medewerkers op de nieuwe campus werken. Voor Alnatura-woordvoerster Stefanie Neumann is dit het „grootste project in de geschiedenis van het bedrijf“: in de komende dagen…

Dit zijn de trends in duurzame voeding voor 2019

Dit jaar zal volgens Ecovia Intelligence een belangrijk jaar voor de groei van de duurzame voedingsmiddelensector zijn. De belangrijkste ontwikkelingen volgens de onderzoekers: Mainstreaming van biologische voeding Verkoop van biologisch zal vooral in de grote ketens doorzetten. Bijna alle grote voedingsdistributeurs in Europa…

'Weg met eenmalig plastic'

Aldi gooit producten uit het assortiment

Vanaf 2019 gooien Duitse Aldi filialen enkele producten uit het assortiment. "Wegwerpplastic zou uit de schappen moeten verdwijnen of vervangen moeten worden door…

Zangeres Nena promoot bio-merk Naturgut

De Duitse zangeres Nena is vanaf nu het gezicht van Naturgut, het bio-merk van de Duitse retailer Penny. Penny is een discounter van de REWE-groep. De zangeres Nena is in Nederland onder andere bekend van haar hit 99 Luftballons en haar duet Anywhere, anyplace, anytime met Kim Wilde.  Penny stelt op de website dat ze…

Australië: Biologische supermarkt failliet door rechtszaken

Australië: Biologische supermarkt failliet door rechtszaken De Australische biologische supermarktketen  About Life heeft zijn faillissement aangevraagd. De reden voor het faillissement is een aantal rechtszaken, die in de afgelopen achttien maanden zijn aangespannen door leveranciers. De onafhankelijke supermarktketen…

Duitsland: Kaufland stopt met verkoop Unilever

De Duitse supermarktketen Kaufland stopt met de verkoop van de merken van Unilever. Unilever kwam onlangs nog in het nieuws vanwege de aankoop van de Vegetarische Slager.…

In vierde kwartaal opening eerste Jumbo winkels in België

Marktaandeel Jumbo stijgt naar ruim 20 procent

Jumbo Groep Holding heeft 2018 afgesloten met een omzetgroei van 9,6%. De totale omzet uit consumentenactiviteiten is in het afgelopen boekjaar uitgekomen op € 7,817 miljard. Hiervan heeft € 7,405 miljard betrekking op de Jumbo formule, € 262 miljoen op het aan Jumbo toebehorende deel van EMTÉ (vanaf 2…

“Wij willen meer biologische producten verkopen”

België: Carrefour opent in 2019 eerste bio-winkel

Tholen – In 2019 zal de supermarktketen Carrefour weer een stap ondernemen om meer biologische producten bij de consument te krijgen. Zij gaan in het eerste semester van het nieuwe jaar namelijk hun eerste gespecialiseerde bio-winkel openen. “Sinds januari 2018 hebben wij al ongeveer 4000 bio-producten…

"Kopers van bio-levensmiddelen hebben meer affiniteit met de digitale wereld"

De Duitsers kopen hun boodschappen het liefst bij stationaire winkels: tot deze conclusie komt de nieuwe uitgave van 'b4p trends' , zo valt te lezen op de website van…

Australië: Woolworths start biologische supermarkt in Double Bay

Woolworths heeft volgens een nieuw concept een supermarkt geopend in de bij Sydney gelegen voorstad Double Bay. De winkel heet "The Kitchen" en heeft is gericht op biologische…

Money Monitor: Hoeveel duurder zijn bio-boodschappen eigenlijk?

Vanessa Baratta denkt na over het kopen van bio-producten. "Prijsfactoren spelen mee nu ik een eigen huis heb. Dat maakte vroeger helemaal niet uit. Ik koos meestal voor bio,…

Slimme verkoopautomaten zorgen voor nieuwe trend in de retail

De ontwikkeling van de binnenlandse AGF-sector werd lang tegengehouden door factoren als hoge marketingkosten, hoge logistieke kosten en veel productverlies. Als gevolg daarvan is de ontwikkeling van E-commerce en online afzet van AGF producten ook achtergebleven. Nu verschijnen er verkoopautomaten die…

Afzet bio-producten voor Thanksgiving steeg; afzet sla kelderde met 40%

Zoals verwacht bleef het belang van bio-producten voor Thanksgiving- aankopen stijgen. Volgens onderzoeksbureau Nielsen verkochten retailers 11% meer dollars en 13% meer…

Frankrijk: Supermarkten profiteren meer van de interesse in biologische producten dan de gespecialiseerde winkels

Lange tijd richtte de markt in biologische producten zich enkel op gespecialiseerde winkels. Inmiddels is dit, dankzij de toegenomen interesse van consumenten, flink…

Zestiende winkel opent haar deuren

Marqt gaat naar Brazilië

Winkelcentrum Brazilië in Amsterdam Oost is binnenkort een Marqt-vestiging rijker. Aan de Oostelijke Handelskade opent de retailer op 6 december de deuren van haar zestiende winkel, waarin verschillende nieuwe concepten getest worden die de consument helpen om snel en gemakkelijk een keuze te maken. Wat opvalt, is een aparte…

Meer bio in Zwitserse supermarkten

De opbrengst van bio-producten bereikte vorig jaar in Zwitserland een nieuw record met 2,35 miljard euro in 2017. Dit betekent een stijging van 8,1% i.v.m. vorig jaar.  Coop en Migros zijn…


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven