Umami bouillon op basis van nieuwe eiwitten van mariene afkomst in de rekken van Bio-Planet

Marine Taste wint Bio-Planet's Food Challenge

Op het event 'The next decade of conscious consumption', georganiseerd door Bio-Planet ter gelegenheid van hun 20ste verjaardag, werd vandaag de winnaar van de 'Food Challlenge' bekend gemaakt. De vak- en publieksjury kozen voor Marine Taste omwille van het innovatieve karakter. Deze Zweedse start-up krijgt met zijn umami bouillon op basis van nieuwe eiwitten van mariene afkomst 1 jaar ruimte in de rekken van de 31 winkels en de webshop van Bio-Planet. Bio-Planet engageert zich ook om het winnende product extra marketingondersteuning te bieden.

"We staan voor een grote uitdaging om van duurzame voedselproductie- en consumptie de norm te maken. Bio-Planet wil zijn pioniersrol van duurzame retailer ook in de toekomst blijven opnemen. Door in dialoog te gaan met wetenschappers, onderzoekers, het onderwijs, het middenveld, de overheid, en
producenten wensen we samen de kar van duurzame voedselproductie en -consumptie te trekken. Op ons eerste event voor professionals, georganiseerd in de marge van onze 20ste verjaardag, werden vandaag ideeën uitgewisseld en debatten gevoerd over de toekomst van duurzame voedselproductie en dito consumptie met alle stakeholders. Tijdens het event vond eveneens de finale plaats van de 'Food Challenge'. Met die wedstrijd willen we een vinger aan de pols houden van innovaties in duurzame voedselproductie", zegt Jan Van Holsbeke, Business Unit Manager bij Bio-Planet.

Food Challenge
Bio-Planet en Smart Retail Ventures (de corporate venturing activiteit van Colruyt Group) lanceerden een 'Food Challenge' in de marge van het event 'The next decade of conscious consumption'. Voor deze wedstrijd kregen innovatieve start-ups die bezig zijn met de eiwitshift of de circulaire voedselketen de kans om een case in te dienen en hun product te pitchen. Niet minder dan 36 food start-ups namen deel aan de wedstrijd. 72% van de deelnemers waren Belgisch, 67% van de inzendingen gingen over de eiwitshift en 33% over de circulaire voedselketen.

Zweedse winnaar
Een professionele vakjury selecteerde vijf food start-ups aan de hand van een preselectie-pitch en een product-evaluatie. In de preselectie werd aandacht besteed aan het product of het ingrediënt, het businessmodel (technische haalbaarheid, schaalbaarheid, marktpotentieel), de marketingstrategie en het team achter de innovatie. Indien mogelijk werd het product getest tijdens een proefsessie. Deze vijf finalisten, vier Belgische en een Zweedse start-up, kregen vervolgens extra coaching van Flanders' FOOD en Foodlab Proef! om hun verhaalscherp te krijgen voor de live pitch tijdens het event. Vier van de vijf finalisten zijn innovatieve voedselbedrijven die een verschil maken in de eiwitshift. Het gaat om Yuma Food, dat crackers maakt met krekelmeel, TAKK, dat plantaardige smeerkaas produceert, Tiptoh haalt plantaardige melk uit gele spliterwten, en tenslotte Marine Taste, die umami bouillon op basis van nieuwe eiwitten van mariene afkomst maakt. De laatste finalist is Bizzy Bite, een start-up die de pulpreststromen van smoothies hergebruikt voor het maken van voedzame repen; een mooi voorbeeld van circulaire voedselketen.

Het winnende product

Na de pitch tijdens het event kon het publiek meestemmen om de winnaar van de Food Challenge te bepalen. De beoordeling van de vakjury voor het businesspotentieel en de smaak en textuur telden mee voor 80 % van de punten, de punten van het publiek telden mee voor 20%.

Marine Taste werd verkozen tot de eerste Bio-Planet Food Challenger. Het product waarmee zij wonnen is een umami bouillon zonder additieven en 100% natuurlijk, op basis van nieuwe eiwitten van mariene afkomst. Dat de oogst bovendien diverse milieuvoordelen oplevert zoals filtering van zeewater, gaf voor de vak- en publieksjury de doorslag.

De winnaar krijgt 12 maanden een plaats in de rekken van de 31 winkels en de webshop van Bio-Planet. Bio-Planet heeft zich ook geëngageerd om voor het winnende product extra marketingondersteuning te bieden. Het zal gratis extra visibiliteit krijgen in de winkels en op alle communicatiekanalen van de supermarkt (folder, sociale media, website, …).

"Wij kijken met een positief gevoel terug op het event én de wedstrijd. Het succes ervan bevestigt onze overtuiging om de kar te blijven trekken in meer duurzame voedselproductie en – consumptie", besluit Jan.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter Instagram

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven