Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bekijk de fotoreportage van de Biobeurs

Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd

Tholen - Ondanks grote uitdagingen als voedselinflatie, verminderde koopkracht en hoog oplopende productiekosten is de biologische sector positief gestemd. Op beleidsniveau krijgt de biologische sector steeds meer erkenning, vooral dankzij het veelbesproken actieplan. De mooie berichten rond de beursopening, van het CBS, Skal en HAK, zorgden voor een prima stemming op de Biobeurs.

Klik hier voor de fotoreportage die de Biojournaal-redactie maakt op de Biobeurs 2023.

De stands van St.Hendrick (Deli Harmony), Nautilus Organic, Bio4Pack & Bio4Life en IDorganics. 

Moeilijke markt en onzekere tijden
Moeilijkheden bleven overigens niet onbesproken. Men is tonnen kwijt aan energie- en voederkosten en de gasprijzen zijn 42% omhoog gegaan. Dat een aantal bedrijven besloot dit jaar niet als exposant maar als bezoeker naar de beurs te gaan, is tekenend.

Niet alle producenten worden even hard geraakt door de crisis. Het ene bedrijf betaalt al maanden gigantisch veel voor energie en gas, terwijl anderen voorlopig nog profiteren van vaste contracten. Zeker niet alle bedrijven durven het aan om te investeren, terwijl bij één van de exposanten juist benadrukt werd dat anticyclisch investeren voor hen in het verleden vruchten af heeft geworpen en dat ze dit nu dus weer doen.

Diverse standhouders gaven aan dat innovatie nu juist belangrijk is. Veel bedrijven zijn bezig met het optimaliseren van hun assortiment en toonden nieuwe producten aan de bezoekers. Toch blijft het gissen welke producten de consument koopt, nu er aan het einde van de maand steeds minder geld overblijft. Een winkelier gaf aan te hopen dat consumenten snel wennen aan hun nieuwe bestedingspatroon. 

Klik hier voor de fotoreportage.