Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Alleen Ekoplaza Foodmarqt zet consequent de benaming bij vers afgebakken broodjes"

Supermarkten schimmig over vers afgebakken broodjes

Bijna alle supermarkten geven onvoldoende informatie over de broodjes die ze afbakken in de winkel. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten tasten daardoor in het duister over hoe (on)gezond deze broodjes zijn. De Consumentenbond wil dat supermarkten meer informatie geven, zodat consumenten weten wat ze kopen. Alleen Ekoplaza Foodmarqt doet dit nu al netjes.

De Consumentenbond bekeek de informatievoorziening op de broodafdelingen van 10 landelijke supermarktketens. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "In de Warenwet staat dat de benaming wit, bruin of volkoren op het product of op het schap moet staan. Maar alleen Ekoplaza Foodmarqt doet dit consequent bij vers afgebakken broodjes. In de andere supermarkten ontbreekt die informatie en is het lastig voor consumenten om in te schatten hoe gezond de broodjes zijn."

Geverfde broodjes
Het overgrote deel van de in de supermarkt afgebakken broodjes bestaat uit witbrood. Dat is minder gezond dan bruin of volkoren brood. Sandra: "Helaas kun je niet afgaan op de kleur om in te schatten hoe gezond een broodje is, want veel supermarkten kleuren hun witbrood donker. En ook namen zoals desem, spelt, rustiek, bourgondisch, luxe en volgranen bieden weinig houvast, die zeggen niets over de voedingswaarde. Daarom is het zo belangrijk dat supermarkten helder zijn over de ingrediƫnten, de voedingswaarde en of een broodje wit, bruin of volkoren is."

Beloftes
Albert Heijn, Aldi, Lidl, Hoogvliet, Plus en Vomar hebben beterschap beloofd en toegezegd snel aan de slag te gaan met het vermelden van de benamingen uit de Warenwet. Jumbo gaat de klanten in de winkel voortaan verwijzen naar de website en Dirk zegt dat klanten terecht kunnen bij een medewerker voor een etiket. Maar daarmee voldoen Jumbo en Dirk nog steeds niet aan de Warenwet. Coop gaat eerst onderzoeken wat mogelijk is.

Klik hier voor meer informatie.

Udea-directeur Erik Does reageert op LinkedIn als volgt op het Consumentenbond-artikel: 

Bron: Consumentenbond

Publicatiedatum: