Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kombucha blijkt populair in stad en op platteland

Tholen - Afgelopen zomer lagen de producten van Cultcha Kombucha twee weken lang in de schappen van Lidl. Dat betekende landelijke bekendheid voor het Amsterdamse merk dat voornamelijk in de Randstad verkrijgbaar is. 

Goed verkocht in stad én op het platteland
Future Goods, zo noemde Lidl de producten van jonge ondernemers die in juli ruimte kregen in het schap. Kelly Fagan en Martijn van Santen van Cultcha Kombucha kijken terug op een mooie samenwerking. "We zijn goed geholpen om op zo'n grote schaal, op redelijk korte termijn producten te kunnen leveren. Het was een heel mooi moment voor ons dat de kombucha voor het eerst landelijk beschikbaar was", vertellen ze. Het was ook heel leerzaam. "Uit de cijfers weten we dat de producten niet alleen in de Randstad, maar ook in de overige provincies heel goed verkocht is. Wij hebben tot nu toe onze focus heel erg op het grootstedelijk gebied gelegd, maar nu hebben we ervaren dat onze markt veel groter is."

Hoewel kombucha in Nederland steeds populairder wordt, is het hier nog niet zo lang op de markt. In tegenstelling tot de Verenigde Staten, waar de kombuchamarkt volwassen te noemen is. "Wereldwijd zijn er ongeveer 2.000 kombuchabrouwerijen, waarvan ongeveer een kwart in de VS", weet Kelly die Cultcha Kombucha in 2015 oprichtte.

Kelly Fagan startte het merk in 2015.

Op de menukaart
In 2008 startte Kelly, die toen nog in de VS woonde, met het brouwen van kombucha. Toen ze in 2014 naar Nederland verhuisde, begon ze hier ook vrij snel met het maken van de gefermenteerde thee. "Toen ik kennis maakte met kombucha voelde ik me anders, ik had meer energie en raakte er enthousiast over. In de VS was het destijds al in elke supermarkt verkrijgbaar, maar toen ik in Nederland kwam, kon ik geen druppel kombucha vinden." Kelly werkte als chef-kok in een Amsterdams restaurant en zette daar haar kombucha op de menukaart. Dat sloeg aan en dus ging ze ermee verder. "Het was duidelijk dat het wel zou kunnen lopen. Ik was chef-kok maar wilde ook graag ondernemer worden. Dit leek mijn roeping te zijn."

Nadat ze haar kombucha eerst aan andere restaurants verkocht, groeide het bedrijf algauw verder. De brouwerij verhuisde van het restaurant en haar huis naar Kitchen Republic, een deelkeuken voor  start-ups in food. Het aantal klanten nam toe, van Michelin-sterrenrestaurants tot cocktailbars en hotels. In 2018 was Cultcha Kombucha te groot geworden om bij Kitchen Republic te blijven en verhuisde het bedrijf naar een eigen pand.

De smaak Coconut-Limeleaf werd na de originele versie geïntroduceerd.

Mee met de trends
Dat kombucha in Nederland nu zo populair is geworden, ziet Kelly alleen maar als voordeel. "Mijn droom was om kombucha bekend te maken in Nederland en dat is sowieso gelukt. 7 jaar geleden moest ik heel veel uitleggen over wat het product precies is. Fermentatie, cultuur en vergisting, mensen begrepen het niet helemaal. Inmiddels zijn er veel mensen die het zelf thuis maken."

De groei van Cultcha Kombucha is te danken aan een aantal verschillende factoren. "Veel horecaondernemers willen kombucha graag op de kaart zetten. Het is een heel goede vervanger voor alcohol en het valt in de categorie functional beverages, ofwel drankjes met gezondheidsvoordelen. Cultcha speelt in op verschillende trends; fermentatie is populair geworden, net als drankjes met minder of geen alcohol en mensen drinken ook meer thee."

Verrassende smaken
Tussen de diverse aanbieders van kombucha probeert Cultcha zich te onderscheiden met verrassende smaken en een traditioneel productieproces. "Alles, van het brouwen tot fermenteren en het afbottelen, doen we zelf", vertelt Kelly. "Ik besteed veel tijd aan het ontwikkelen van de smaak. Want het product kan wel gezond zijn, als het niet goed smaakt, verkoopt het natuurlijk niet."

Na de original werd de smaak Coconut-Limeleaf gelanceerd. "Dat begon als samenwerking met een andere chef-kok en toen het in dat restaurant super populair werd, hebben we het in ons vaste assortiment opgenomen. Het wordt zelfs verwerkt in het dessert van een sterrenrestaurant", vertelt Kelly trots. Zo ging het ook met de smaak Apple-Ginger. Ooit begonnen als herfstsmaak, is het inmiddels in het vaste assortiment opgenomen en zelfs uitgegroeid tot de bestverkochte variant. Andere smaken zijn Cherry-Basil en Blood orange-Cayenne en in de nieuwste variant zijn granaatappel, hibiscus en rozenwater verwerkt.

De smaak Apple-Ginger

Biologisch vanaf de start
In 2019 behaalde de kombuchaproducent het Skal-certificaat, maar al vanaf de start koos Kelly ervoor om met biologische grondstoffen te werken. "Ik ben gestart vanuit mijn passie en ik wilde een mooi product op de markt brengen. Ik wil geen concessies doen aan de smaak, maar ook niet aan de impact op de aarde. Daarom koos ik voor biologische ingrediënten." De ingrediënten worden zorgvuldig uitgekozen. "Onze thee komt bijvoorbeeld van een vrouwencoöperatie in Sri Lanka, de gember komt uit Peru, maar wordt hier in Nederland verwerkt en de appels komen uit biologische boomgaarden in Nederland."

Focus op duurzaamheid
Een van de redenen waarom Lidl ervoor koos om Cultcha Kombucha in het schap op te nemen was dat het merk streeft naar duurzaamheid. "Onze reststroom van thee, hibiscusbloemblaadjes en limoenblaadjes gaat naar een regeneratieve boerderij om daar als compost nutriënten aan het land te geven." Een ander bijproduct is de scoby, ofwel de symbiotische cultuur van bacteriën en gist die essentieel is bij de productie van kombucha. Tijdens de fermentatie groeit de scoby op de thee en dus blijft er hiervan bij grootschalige productie veel over. Weggegooid wordt het niet, want het kan altijd dienen als compost, vertelt Kelly, maar er zijn manieren om meer winst uit dit restproduct te halen. "Het is een veelbelovend product om te gebruiken als alternatief voor single-use plastics, papier of leer. We hebben er in het verleden met verschillende universiteiten naar gekeken en zouden daar graag mee verder gaan."

Voor meer informatie:
Cultcha Kombucha
Nieuw-Zeelandweg 15F
1045 AL  Amsterdam
holler@cultcha.co
www.cultcha.co