Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Kosten: "Mooi dat de wijnen het ook in mijn geboorteland goed doen"

Bewust de grens over met Italiaanse bio-wijn

Tholen – De Nederlander Peter Kosten runt samen met zijn Italiaanse compagnon Stefano Girelli The Wine People (TWP) alweer sinds bijna 12 jaar. De Italiaanse bio-wijnen zijn wereldwijd in meer dan 35 verschillende landen verkrijgbaar. De focus op export legt het bedrijf duidelijk geen windeieren. "In mijn vorige functie raakte ik met hem bevriend. Na de verkoop van zijn familiebedrijf in 2005 wilde Stefano op een gegeven moment terug de wijnwereld in en zocht een commerciële partner. Daar hoefde ik niet lang over na te denken en in januari 2009 werd ik zijn compagnon", vertelt Peter (zie foto rechts).

The Wine People klinkt niet bepaald Italiaans. "Een bewuste keuze, aangezien we ons van begin af aan vrijwel volledig op export focussen. Hiervoor hebben we gekozen omdat Italië een heel oude wijntraditie heeft. Daardoor zouden we op de lokale markt moeten opboksen tegen bedrijven die al honderden jaren bestaan. Zo'n 98% van ons volume is export. Voor de naam hebben we gekeken naar wat wij belangrijk vinden. We gingen voor een internationale naan. En omdat volgens ons de mens in deze business het verschil maakt, wilden we dit ook in de naam terug laten komen. Zo kwamen we op The Wine People."

Oorsprong op Sicilië
Het verhaal van TWP vindt zijn oorsprong op Sicilië, waar Stefano nog één wijngaard in zijn bezit had, Santa Tresa. "Aan de hand van deze 50 hectare grote bio-wijngaard zijn we onze plannen verder gaan uitwerken. In eerste instantie lag de focus op de wijnen van Santa Tresa, maar inmiddels vindt de druiventeelt in meerdere regio's plaats. Voor ons kantoor zijn we uitgeweken naar Trento, omdat Sicilië qua logistiek op zijn zachtst gezegd een uitdaging vormt. En ons magazijn in Verona is gevestigd langs een belangrijke verkeersader richting de Brennerpas."

Op het kantoor van TWP in Trento zijn 15 mensen werkzaam. "Van daaruit verkopen we onze wijnen over de hele wereld. Onze wijn is verkrijgbaar in 35 tot 40 verschillende landen. Naast vrijwel de gehele EU gaat het onder meer om Canada, de VS, Rusland, Brazilië, China, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, Cambodja, Vietnam en Taiwan."

Stefano is verantwoordelijk voor het managen van de productie. Peter pakt het commerciële stuk op, samen met drie exportmanagers. Hij is zelf verantwoordelijk voor heel Scandinavië, Nederland, Frankrijk, Japan, China en Brazilië. "Het leukste is dat ik hierdoor met zoveel verschillende culturen in aanraking kom. Er is bijvoorbeeld geen groter contrast te bedenken dan tussen China en Japan, terwijl je in eerste instantie zou denken dat dit vanwege de ligging van de landen vrij goed op elkaar zou aansluiten."

Ook in zijn geboorteland
Stefano en Peter zijn begonnen door hun bestaande contacten kennis te laten maken met het nieuwe bedrijf en de wijnen. Zo zijn de wijnen via Coenecoop jaren geleden al bij Ekoplaza in het schap terecht gekomen. "Coenecoop is één van de eerste klanten. Dit bedrijf is echt een voorvechter op het gebied van bio-wijnen. Het is mooi om te zien dat onze wijnen het in mijn geboorteland goed doen."

De Purato. 

Gevolgen coronacrisis
Direct contact met de klanten vindt normaliter voornamelijk op beurzen plaats. Peter beaamt dan ook dat het een aderlating is dat de beurzen dit jaar niet door kunnen gaan. "De wijnbeurzen zijn voor ons heel belangrijk, dit is echt hét contactmoment. Wel is het zo dat momenteel iedereen hiermee te maken heeft. En gelukkig kunnen we dankzij de moderne technieken heel veel mensen via de digitale weg bereiken."

Qua afzet verschillen de gevolgen van de crisis per land, geeft Peter aan. "In Nederland missen we bijvoorbeeld omzet vanwege de horecasluiting. Wel is het zo dat we beide segmenten bedienen, zowel de horeca als de retail. Daardoor compenseert het elkaar omdat de afzet in retail groeit tijdens de lockdown. En dit geldt voor alle landen waar we in beide marktsegmenten zitten."

Voor meer informatie:

Peter Kosten
TWP Wines Italy
Via Maestri del Lavoro 28
38121 Trento
+31 653 64 26 03
Peter.kosten@twpwines.com  
www.twpwines.com