Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fairtrade biedt kansen volgens Patrick Cairns (Wessanen UK)

"Verander de wereld stap voor stap met een kopje thee"

Patrick Cairns, directeur Wessanen UK, vertelt in dit artikel waarom Clipper Tea zich totaal blijft inzetten voor Fairtrade thee. "De dagelijkse boodschappen hebben meer impact op de wereldeconomie dan de stemmen bij een verkiezing. Dit is een gedurfde uitspraak maar ik geloof er heilig in", vertelt hij in The Guardian.

Clipper zette zich ruim 20 jaar geleden in voor duurzame en ethische toelevering van de eerste Fairtrade thee in Britse supermarkten. "We zijn er trots op en streven niet alleen naar de goede smaak, maar ook de ontwikkeling van zuivere natuurproducten met een zuiver geweten. Toen we begonnen was er een lange weg te gaan. Nu zijn we trots op ons grote assortiment Fairtrade thee, koffie en chocolade. Er is goede vooruitgang geboekt, maar we zijn er nog niet."



De Britse supermarkten vertegenwoordigden een waarde van 177 miljard pond in 2015 met een verwachte stijging van 13% in 2020 met daarentegen de Fairtrade markt van slechts 1,6 miljard pond volgens de Fairtrade Foundation. "Groeiende consumentenondersteuning voor Fairtrade is er zeker met thee, koffie, cacao en bananen in opwaartse lijn in 2015. Echter, de Britse consument moet anders gaan denken door een betere voorlichting."

Een drukke markt

Fairtrade merken moeten volgens Patrick aantonen wat Fairtrade voor consumenten en B-merken betekent. "Er zijn immers al zoveel andere natuurlijke en biologische supermarktproducten. De levensmiddelenindustrie heeft niet eerder zo'n scherpe concurrentie gekend. Fairtrade-merken moeten de consument bewust maken van de impact door het kopen van ethisch gewonnen Fairtrade producten. Niet alleen een verbetering voor het eindproduct, maar het moedigt andere merken ook aan."

"Theeproducenten kunnen het bewijs leveren. Fairtrade dient duidelijk over te komen bij de consument om hun aankoopgewoontes te veranderen. Een dubbele uitdaging voor Fairtrade-producenten met zowel een verplichting ten aanzien van duurzame toelevering alsmede bevordering van de maatschappelijke voordelen van hoogwaardige producten die voldoen aan de verwachtingen van de smaak van de consument met oog voor trendveranderingen."

Geen plaats voor Fairtrade bescheidenheid

"Ik heb concrete verbeteringen gezien in de infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs in ontwikkelingslanden door middel van een Fairtrade aanpak, die theeplantages en kleine boeren ondersteunt."

"Fairtrade biedt kansen. Fairtrade bouwt, onderricht en verenigt mensen.
Kleine boeren kunnen groeien en profiteren van een eerlijke prijs alsmede een Fairtrade premie, een extra fondsbedrag voor arbeiders en boeren. Bijvoorbeeld Thiashola Thee Estate, en de impact die deze premie heeft op projecten met lage renteleningen, schoolbussen en de lokale gezondheidszorg."

"Buiten de aanzienlijke vooruitgang in India, China, Afrika en Sri Lanka, moet het Verenigd Koninkrijk nu ook worden aangepakt en een voorbeeld worden voor de supermarkten in het Verenigd Koninkrijk. De consument moet het belang en het grote verschil hiervan inzien om juist Fairtrade te kopen."

"Laat de thee het werk doen. Fairtrade legt de grondslag voor de toekomstige generatie theetelers om te profiteren van meer rendement met volledig vertrouwen in de toeleveringsketen, betere prijzen voor producenten, fatsoenlijke werkomstandigheden, lokale duurzaamheid en eerlijkere handelsvoorwaarden voor boeren in ontwikkelingslanden. Consumenten die de waarde van Fairtrade erkennen hebben de macht om de levens van talloze gezinnen en gemeenschappen via deze producten te verbeteren. Wij vinden dat de wereld veranderd kan worden, misschien niet meteen, maar stap voor stap met een kopje thee van Clipper."

Bron: The Guardian
Publicatiedatum: