Paul Merkus, koffiebranderij Cook & Boon:

"Nat of droog jaar kan smaak koffie beïnvloeden"

Tholen - Zo'n 21 jaar geleden begonnen de broers Frank en Paul Merkus hun eigen koffiebranderij. Toen een markt waar nog niet zoveel spelers in actief waren, maar ondertussen is de markt verandert. Paul Merkus vertelt over hun koffiebranderij Cook & Boon, de veranderingen in de markt en de wereld achter dat kopje koffie.

De broers kwamen in aanraking met een koffiebrander in België, waardoor het idee geboren werd een eigen koffiebranderij op te zetten. Na enige stages in het buitenland werd begonnen met de eigen branderij. "De eerste jaren waren wel moeilijk", vertelt Paul. "We hadden weinig ervaring, maar we zijn sindsdien flink gegroeid." Dit jaar brandt het bedrijf 330 ton bonen, waarvan het grootse deel onder Cook & Boon label, een kleiner deel onder private labels. De productie is inmiddels zo gegroeid, dat de huidige locatie in Breda te klein is en er verhuisplannen gemaakt worden.



Biologisch groeimarkt

De Bredase koffiebrander heeft tegenwoordig een assortiment met verschillende blends, waaronder een biologisch en fairtrade gecertificeerde. "We hebben vrij snel nadat we begonnen met koffiebranden een Skal-certificaat aangevraagd. De biologische koffie was toen nog geen groot segment, de laatste jaren zien we de vraag naar biologische koffie groeien." De vraag naar biologische koffie is vooral in de grote steden groot. Het clientèle van Cook & Boon bestaat uit horeca en bedrijven. "We leveren aan bedrijven waar ze een lekker kopje koffie kunnen waarderen. Het aandeel van deze bedrijven in de afzet wordt steeds groter. Dat komt ook omdat de mensen thuis betere koffiemachines hebben, dus willen ze op het werk ook goede koffie."



Smaak bepalend

De koffie bestaat uit een blend van koffiebonen uit verschillende landen. De gangbare bonen zijn afkomstig uit Midden- en Zuid-Amerika en Afrika. "Ethiopië, Kenia, Indonesië, Brazilië, Guatemala en Colombia", somt Paul een aantal landen op. Voor de biologische bonen wordt de lijst aangevuld met onder andere Peru, Nicaragua en Honduras.

"We maken de blends van kwalitatief hoogwaardige bonen voor een breed publiek", vervolgt Paul. "In het assortiment verandert niet heel veel. Het is wel belangrijk om te blijven proeven, want de smaak kan per oogst verschillen." Een nat of juist droog jaar kan invloed hebben op de smaak. "We werken wel met vaste partijen, die we persoonlijk kennen. We krijgen van elke oogst monsters, die we branden en proeven. Op basis daarvan doen we een bestelling, waarna we de smaak van de bestelde bonen met het monster vergelijken."

De laatste tijd ziet Paul de concurrentie van de microbranders toenemen. "Dat is zeker een trend, kleine ondernemingen die zelf de koffiebranden. Dit soort bedrijven combineert vaak het branden met bijvoorbeeld horeca. Daarnaast hebben deze bedrijven een grote gunfactor van klanten", sluit Paul af.

Voor meer informatie:

Paul Merkus
Cook&Boon
Takkebijsters 27
4817 BL Breda
076 5876614
paul.merkus@cookboon.com
www.cookboon.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven