Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer aandacht voor gezonde, biologische en duurzame producten

IJssalons lijken de crisis goed te doorstaan

Als één van de weinige sectoren in de horeca blijft het aanbod van ijssalons gestaag stijgen in ons land. Het aantal ijssalons is in de afgelopen tien jaar met bijna 60% gestegen en is uitgekomen op 525 vestigingen. Bij een gelijkblijvende ontwikkeling zal het aantal ijssalons toenemen tot circa 625 ijssalons in 2015. De focus verschuift steeds meer naar duurzaam, biologisch en gezond ijs. De zomertrend van 2013 is chocolade-ijs in verschillende vormen en combinaties. IJssalons gaan daarnaast steeds meer (branchevreemde) bijproducten verkopen. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca – advies uit Warmond.


Verbreding assortiment en samenwerking

Momenteel bestaat circa 70% van de ijssalons uit gespecialiseerde ijssalons, 30% uit ijssalons die een aanvullend assortiment aanbieden en een verwaarloosbaar deel uit ijssalons die uitsluitend ijs leveren aan de horeca. Steeds meer ijssalons kiezen ervoor om het assortiment met bijvoorbeeld pannenkoek, chocolade of koffie te verbreden om hiermee in de wintermaanden extra omzet te genereren. Ook de samenwerking met horecabedrijven/bedrijfskantines biedt de ijsmakers een extra afzetmarkt. De marktverdeling zal de komende jaren verschuiven naar 60%/40%.

Duurzaam, biologisch en gezond

Een algemene trend is dat er meer aandacht is voor gezonde, biologische en duurzame producten. Dat is terug te zien bij de manier van ijsbereiding met het gebruik van natuurlijke grondstoffen, pure ingrediënten en FairTrade producten. Ondanks de crisis betalen consumenten graag voor kwaliteit, en goede en eerlijke producten. Een andere belangrijke trend waar goed op in wordt gespeeld is yoghurtijs. Yoghurtijs is al enkele jaren enorm populair in Amerika en Azië, inmiddels is de opkomst nu ook in volle gang in Nederland. In Nederland kennen we nu inmiddels het yoghurtconcept 'Frozz' en er kloppen verschillende andere yoghurtijsconcepten op de deur. Yoghurtijs bevat minder calorieën en vet en is daardoor een stuk gezonder.

Bron: Pretwerk.nl
Publicatiedatum: