People-Planet-Profit principe staat centraal bij Bakkerij Driekant
"Zutkoeken gaan als zoete broodjes over de toonbank"
Het symposium bekostigt Smit onder meer van het prijzengeld van 5000 euro die de bakker vorig jaar won met de KvK MVO Award, een onderscheiding van de Kamer van Koophandel Oost, voor de meest sociale en duurzame onderneming.
De prijs kreeg hij voor het toepassen van de People-Planet-Profit principe, die bij Driekant centraal staat. Niet alleen met de Profit zit het wel goed bij Driekant, ook met de Planet: het hele assortiment aan brood, banket en catering is al 15 jaar biologisch, grondstoffen zoals zuivel en klein fruit komen zoveel mogelijk uit de regio en de bedrijfskleding is van biologisch katoen.
Wat betreft People heeft Driekant naast de twintig vakkrachten ook nog 25 leer-werkplekken waar mensen een arbeidstraining krijgen in een speciaal door Driekant ontwikkeld programma dat bestaat uit productie, vorming en kunst. Smit: "Door lessen kunstzinnige vorming, bedrijfsyoga en massage wordt niet alleen aan zelfvertrouwen, stresspreventie en motivatie gewerkt, maar ook aan samenwerken en kwaliteit."
De bedrijfsfilosofie van Driekant is simpel, zegt Smit: "Veel mensen beseffen niet dat het werk vaak het probleem is, niet de mensen zelf. Bij Driekant stemmen we het werk af op de mensen en niet andersom. Deze werkwijze levert het hoogste rendement voor zowel het bedrijf als voor de mensen."
Als Smit een product mag noemen waar zijn klanten wel pap van lusten, is het de 'Grote Zutkoek', vorig jaar speciaal ontwikkeld voor het honderdjarig bestaan van de Zutphense bibliotheek: "We mochten een recept aandragen dat samen met een speciaal gemaakt boek een verzegelde kist inging die pas over 100 jaar weer open gemaakt mag worden."
Sindsdien gaan de Zutkoeken, waarvan de ingrediënten spelt, rogge en pecannoten natuurlijk geheel biologisch zijn, als zoete broodjes over de toonbank: "We verkopen er een paar honderd per week. Ze zijn vaak als eerste op."
In de 35 jaar dat Smit al biologisch bakker is, heeft hij veel zien veranderen: "We moesten in het begin zelf onderhandelen met de boer om duurzaam graag te verbouwen. Die leverden soms een kwaliteit die ik vandaag de dag niet meer zou verkopen."
Smit is blij dat collegae nu ook aan de slag zijn gegaan met MVO: "Hoe meer hoe beter." Hijzelf blijft gewoon doorgaan met innoveren. Zo is hij bezig met het ontwikkelen van een webshop waar duurzame chocolade wordt verkocht zodat de biologische producten van Driekant binnenkort ook buiten Zutphen te verkrijgen zijn.
Bron: People Planet Profit