Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wales bekijkt beeldvorming van bio onder consumenten

'Prijs en smaak bepalend in aankoopproces'

Het 'Better Organic Business Links Project' uit Wales heeft een rapport gepubliceerd met informatie over de houding van consumenten ten aanzien van biologische producten. Het onderzoek is uitgevoerd door Beaufort Research en kijkt naar actuele gegevens van consumenten die biologisch hebben gekocht.

Het onderzoek geeft inzicht in de oorzaken voor de fenomenale groei van de bio-markt van de afgelopen tien jaar.

Te lezen valt onder meer dat de prijs en de smaak de belangrijkste factoren zijn bij de aankoopbeslissing. De verpakking en het feit dat er biologisch op staat is juist niet belangrijk. Voor de meesten heeft bio als voordeel dat het onbewerkt is en dat er geen pesticiden in zitten. Dat het klimaat geholpen wordt is een stuk minder belangrijk.

Klik hier om het volledige rapport te lezen.

David Owen, projectmanager van BOBL: "De markt voor biologische producten is de afgelopen twee jaar drastisch veranderd. Mensen zijn door de recessie gedwongen om te kijken naar hoe ze hun geld uitgeven. Het goede nieuws is dat consumenten nog steeds bereid zijn om extra te betalen voor hun voedsel wanneer zij ervan overtuigd zijn dat deze uitgave extra voordelen biedt. Hier profiteren Fairtrade- en lokale producten van. De biologische sector heeft wel geleden, omdat het overbrengen van de voordelen van biologische systemen een grotere uitdaging is."

Daarom is in de tweede fase van het onderzoek gekeken naar de huidige beeldvorming van consumenten over biologische producten in het algemeen. Ook wilden de onderzoekers weten wat de redenen zijn om voor biologisch te kiezen. Hierbij is gekeken naar de demografische gegevens van de consumenten en hun houding ten opzicht van aanverwante kwesties. Denk hierbij aan dierenwelzijn, milieu en de herkomst van voedsel. Het officiƫle rapport zal 21 oktober op de 'Welsh organic Producers Conference' worden gepresenteerd.