Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Yumeko gelooft heilig in de druppel op de gloeiende plaat"

Achter beddengoed van katoen en dons schuilt enorm veel milieuvervuiling en dierenleed. Het merk Yumeko maakt de wereld schoner en eerlijker met duurzaam beddengoed en badgoed en was daarom genomineerd voor de ABN Amro Sustainable Retailer 2023-2024. De Nederlandse bank gaat in gesprek met Founder en CEO Rob van den Dool over impact maken, vooroplopen en dilemma's.

Rob gelooft dat het bedrijfsleven een leidende rol moet nemen in de verduurzaming van de samenleving. "Wij willen consumenten en andere bedrijven inspireren om een duurzame keuze te maken. Ik geloof heilig in de druppel op de gloeiende plaat. Als er genoeg mensen mee gaan sprenkelen, gaat die plaat vanzelf doven. Maar er moet iemand vooroplopen."

"Waar lig je eigenlijk onder te slapen?"
Yumeko is in 2010 opgericht door Rob van den Dool en Stephan Zeijlemaker. De vrienden - allebei afkomstig uit de reclamewereld - zijn goed in het bouwen van sterke merken, maar juist ook duurzame impact maken. Verschillende ideeën komen voorbij: van koffie tot thee en elektrische auto's. Tot Rob ’s avonds laat gebeld wordt door Stephan met de vraag: waar lig je eigenlijk onder te slapen? "Ik had geen idee en schrok enorm van het antwoord", vertelt Rob. "Door het gebruik van grote hoeveelheden chemische bestrijdingsmiddelen is katoen het meest vervuilende landbouwproduct op aarde. Daarnaast gaat achter het dons in een dekbed regelmatig pure dierenmishandeling schuil, zeker in die tijd. Toen wisten we: met beddengoed kunnen we heel veel impact maken."

Consumenten wakker schudden
Rob en Stephan wagen de sprong en beginnen hun eigen merk voor duurzaam beddengoed en badgoed. Eén ding is zeker: ze willen producten maken van biologisch katoen. "Voor de teelt van biologisch katoen zijn geen chemische bestrijdingsmiddelen nodig. Dat is goed voor het milieu en voor de mensen die in de keten werken", vertelt Rob. "Toch is nu nog maar 1,5% van het katoen ter wereld biologisch. Met Yumeko willen we consumenten wakker schudden en een duurzaam alternatief bieden. Onze missie is: Change the world sleeping."

Complexe keten
Yumeko werkt sinds de start in 2010 samen met een leverancier in India. Het biologische katoen wordt hier op natuurlijke wijze verbouwd en gefabriceerd door een collectief van biologische boeren. "Als ik naar onze plantages in India ga, rijd ik eerst zeven uur door katoengebied dat door chemische bestrijdingsmiddelen totaal verpest is", vertelt Rob. "Dan zie je met eigen ogen waar je het voor doet."

Klik hier voor het complete interview.

Publicatiedatum: