Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Fijn als onze duurzame basics nog een mooie bestemming krijgen"

Saint Basics gaat stoppen

Tholen - Saint Basics gaat stoppen. "Na ruim 10 jaar te hebben gestreden voor schonere processen en betere werkomstandigheden in de kledingindustrie, zijn de wapens bot, de strijders moe en is de schatkist leeg. In overleg met onze partners hebben we moeten constateren dat het niet verder gaat. Het doek valt helaas voor Saint Basics", zo staat in een blog op de eigen website.

Desgevraagd benadrukt oprichter Peter van Akkeren telefonisch dat de belangrijkste doelstelling nu is om nog zoveel mogelijk van de voorraad te verkopen. "Het zou fijn zijn als de producten een mooie bestemming krijgen. Dit is de laatste kans om nog wat van onze mooie eucalyptus basics te bestellen. Als we mensen nog kunnen inspireren om verantwoorde basics cadeau te geven; deze zijn met korting te verkrijgen. Daarna houdt deze droom helaas op."

In de blog geeft Peter namens het hele team van Saint Bastics aan dat het voelt als een pijnlijk verlies, maar dat er ook veel is om dankbaar voor te zijn. "Het is een schrale troost dat wij lang niet het enige bedrijf zijn dat zich niet staande houdt in de tanende economie. In februari 2022 begon het verval met de inval in Oekraïne, de stijgende energieprijzen en de toenemende inflatie. De online verkopen in de markt daalden sterk, de bestedingen aan kleding liepen terug en een extra uitgave voor duurzaamheid werd een luxe die veel mensen zich niet meer konden veroorloven."

Bij Saint Basics zagen ze de omzet tot bijna de helft teruglopen. "Wat we ook probeerden op het gebied van marketing: daar veranderde niets aan. En minder omzet betekent: geen geld voor nieuwe voorraad, laat staan voor investeren in nieuwe collecties. In deze onaantrekkelijke markt is er ook geen investeerder te vinden die via een kapitaalinjectie of een overname Saint Basics wilde redden. We kunnen niet anders dan stoppen."

Saint Basics is in 2009 opgericht en in 2010 is de webshop online gegaan, geeft Peter aan. "Toen begonnen we aan onze missie voor 'cleaner underwear'. Ons doel was niet zozeer winst maken, maar de kledingindustrie van binnenuit een beetje schoner, gezonder en eerlijker te maken. Sinds 2016 meten we elke dag hoeveel onze producten besparen ten opzichte van vergelijkbare producten van gewone katoen. En dit is de optelsom:

We zijn trots op deze bijdrage aan het welzijn van mens, dier en planeet, en op onze trouwe klanten die met hun keuze voor Saint Basics deze impact mogelijk hebben gemaakt."

De focus van Saint Basics lag van begin af aan op duurzaam ondergoed en basics. In eerste instantie waren de meeste producten gemaakt van biologisch katoen, sinds 2015 heeft het kledingmerk zich daarnaast toegelegd op waterzuinige kleding van eucalytus. "Het gebruik van eucalyptus is 95% meer milieubewust dan het gebruik van reguliere katoen en ook nog een stuk beter voor het milieu dan biologische katoen. De teelt wordt niet geïrrigeerd, je hebt maar 20% land nodig voor dezelfde opbrengst en het groeit op moerasland, wat verder nergens voor gebruikt kan worden", zo lichtte Peter in 2018 toe in een eerder Biojournaal-artikel.

Voor meer informatie:
Peter van Akkeren
Saint Basics
085 3030954
peter@saintbasics.com
www.saintbasics.com