De Bio-productverkiezing komt er weer aan. De kans voor bedrijven om nieuwe producten in de spotlights te zetten. Aanmelden kan vanaf nu, de inschrijving sluit op vrijdag 11 november 2022.
Dit jaar organiseren BioNederland (vereniging voor biologische producenten en handel) en FoodPersonality (platform voor managers in de levensmiddelenbranche) samen deze verkiezing. FoodPersonality brengt het nieuwe product onder de aandacht bij een grote groep inkopers (van met name reguliere supermarkten) en consumenten. Of jij je nu richt op schapruimte in de foodretail, of de biologische speciaalzaken; deze verkiezing helpt om de zichtbaarheid te vergroten bij de juiste doelgroep.
Wanneer is een product nieuw?
Een product is nieuw als het op de markt geïntroduceerd is na 1 januari 2022 of nog gelanceerd wordt in 2023 én nog niet eerder aan de Bio-productverkiezing heeft deelgenomen. Het kan hierbij gaan om een nieuw product, een nieuwe productpresentatie zoals een geheel vernieuwde verpakking of een nieuwe toepassing van een bestaand product.
Waarom deelnemen?
- Vermelding een opname van productnaam, beeld en omschrijving op bioproductvanhetjaar.nl (bereik hiervan is 15.000 stemmers).
- Vermelding van het product tijdens consumentencampagne Bio-product van het jaar (bereik 250.000 consumenten).
- Vermelding van het product tijdens retailcampagne Bio-product van het jaar. Zichtbaarheid bij 300.000 personen werkzaam in de retail.
- Tot slot ontvang je beeldmateriaal met benoeming van nominatie en het oproepen tot stemmen.
De investering is 395 euro (325 euro voor leden van BioNederland) en met jouw deelname kom je onder de aandacht van een grote groep inkopers en consumenten. Ben je een van de winnaars, dan ontvangt je bovendien een prijs die extra zichtbaarheid oplevert bij jouw doelgroep.
Wat kun je winnen?
- Naast natuurlijk de eer, ook bevestiging van publiek én deskundige jury dat je een goed product hebt
- Een prijs die extra zichtbaarheid oplevert bij jouw doelgroep (inkopers in gangbare retail of biologische winkels)
- Exposure in de vorm van een landelijk persbericht na de uitreiking, een digitale toolkit met banners, social media sjablonen en een lokaal persbericht dat je zelf kunt inzetten.
Vakjury over Bio-product van het jaar: Mèkkentaler geitengatenkaas - "Een fantastisch nieuw product in het kaas-schap. Een knap staaltje innovatie door noeste arbeid en dat mag beloond worden", aldus de vakjury. "Alle principes van de biologische sector komen terug in dit product. Zorg, eerlijkheid en het sociale aspect, het wordt allemaal meegenomen in de productie van de geitenkaas. Een verhaal dat we vanuit de biologische sector veel vaker mogen vertellen."
Winnaar Piet den Hertog (foto hierboven) zei: "We mogen onze Mèkkertaler het hele jaar 'biologisch product van het jaar 2022' noemen. Daar gaan we natuurlijk zeker iets mee doen. Het is een jong product, we hebben de Mèkkertaler in maart 2021 geïntroduceerd. Een bedrijf als de Mèkkerstee kan zich hiermee bij uitstek onderscheiden. Een product als dit is bij een ander namelijk nog niet te halen."