Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard Gabriël, Retulp:

"De oplossing voor het probleem van de plastic soep wordt nog te veel in recyclen gezocht, terwijl voorkomen beter is"

Elk merk heeft een missie en die van Retulp is het gebruik van wegwerpplastic tegen te gaan. Dat doet Retulp door 'Mission Indisposable': herbruikbare drinkflessen op de markt te brengen, vooral van RVS en desgewenst voorzien van het logo van de afnemer.

Coby de Bruin, met de Big Mug, zij is werkzaam bij Retulp als productontwikkelaar.

Het logo van Retulp bestaat niet voor niets uit twee waterdruppels die samen een tulp vormen. Zeven jaar geleden besloot oprichter, Richard Gabriël, een deel van de winst te doneren aan een goed doel: het slaan van waterputten in ontwikkelingslanden waar een tekort aan drinkbaar water bestaat. Aangezien misschien niet elke druppel maar wel elke liter telt heeft Retulp op die manier al 73 miljoen liter drinkwater laten produceren.

Een leven lang mee
Aanvankelijk liet Retulp zijn drinkflessen vooral van bioplastic maken. Verduurzamen is echter een continu leerproces en dus ontdekte men gaandeweg dat zo'n drinkfles niet het meest duurzame product is. "Ik heb destijds veel aandacht gekregen met dit materiaal, vooral toen ik er mee op de Dutch Design Week stond. Alleen ontdekte ik dat de relatief korte levensduur van vijf jaar niet ideaal is", zegt Richard Gabriël. "De oplossing voor het probleem van de plastic soep wordt nog te veel in recyclen gezocht, terwijl voorkomen beter is." Vandaar de keuze voor roestvrij staal, dat momenteel 85% van het assortiment uitmaakt. Deze producten gaan tientallen jaren mee, dus feitelijk een leven lang.

Geschenken
Intussen groeide het assortiment geleidelijk uit. Tegenwoordig omvat het naast drinkflessen en thermosbekers ook lunchproducten. Stuk voor stuk kwaliteitsproducten die de inhoud vele uren warm of koud houden, op smaak en afgesloten van de buitenlucht. Het zijn producten om te bezitten maar evengoed om een ander te schenken. "Want volledig duurzaam leven is een moeilijk te bereiken ideaal, maar 80% is wel degelijk doenbaar. Door geen flessenwater maar kraanwater te drinken zet je meteen een zeer grote stap in die richting."

Voor meer informatie: www.retulp.nl

Publicatiedatum: