Gratis kookboek Delicious Waste biedt inspiratie tegen voedselverspilling

De stichting Verspilling is Verrukkelijk, een groeiend platform van 25 merken die zich inzetten tegen voedselverspilling, lanceert vandaag op Upcycling Day de 'Delicious Waste' campagne met de publicatie van een eigen kookboek. In Delicious Waste staan niet alleen 24 heerlijke recepten met producten die gemaakt zijn van reststromen, het boek staat ook boordevol praktische anti-verspillingstips en inspirerende verhalen van ondernemers en organisaties die zich actief inzetten tegen voedselverspilling.



De strijd tegen voedselverspilling
Eén derde van al het voedsel wereldwijd belandt, vaak onnodig, in de prullenbak. Soms bij de consument thuis, maar soms ook al voordat het in de supermarkt ligt. Omdat het te krom is, te groot of te klein, de verkeerde kleur heeft of een vlekje. Daarbij wordt niet alleen het voedsel zelf, maar ook alles wat er nodig was om dit voedsel te telen en transporteren, zoals water, land en energie. De oplossing voor dit probleem begint bij het creëren van bewustwording. Veel mensen staan er totaal niet bij stil hoeveel ze wekelijks in de prullenbak gooien. Een andere oplossing: koken en eten! Met producten gemaakt van reststromen of kliekjes uit de koelkast. Het gratis kookboek Delicious Waste helpt daarbij en staat vol inspiratie om voedselverspilling tegen te gaan.

Een co-creatie van gedreven ondernemers en impactpartners
In Delicious Waste staan recepten die zijn geïnspireerd op de producten van de ondernemers achter Verspilling is Verrukkelijk. Zij produceren onder meer producten als ketchup, bananenbrood en bier van ingrediënten die anders in de prullenbak zouden belanden. The Holy Kauw Company, bekend van kookboeken als Backyard Cooking en Limonade, heeft de receptuur, food styling en fotografie van het kookboek verzorgd. De verspillingsvrije recepten worden afgewisseld met toegankelijke tips en inspirerende verhalen rondom duurzaamheid en voedselverspilling. Kim Waninge, Chief Community: "Met Delicious Waste willen we vooral bewustwording creëren rondom voedselverspilling en daarnaast laten zien hoe gemakkelijk, leuk én lekker het kan zijn om verspilling tegen te gaan. Door dit in een aantrekkelijk jasje te gieten en door de samenwerking te zoeken met impact- en mediapartners, hopen we een grote groep mensen te bereiken en inspireren."

Voor de totstandkoming van het kookboek heeft Verspilling is Verrukkelijk de samenwerking gezocht met impactpartners die elk hun verhaal en aanpak rondom voedselverspilling vertellen.

"Een unieke kans als organisatie om daadwerkelijk invulling te geven en een bijdrage te leveren aan dit belangrijke thema wat ons allemaal raakt. De impactpartners maken niet alleen de campagne 'Delicious Waste' mede mogelijk, maar bereiken vanuit inhoud tevens de business- en consumer community van het platform en haar leden", aldus Maarten de Leng Chief van Verspilling is Verrukkelijk.

De impactpartners die Verspilling is Verrukkelijk mocht verwelkomen, zijn: Albert Heijn, Contronics, Coop, Eosta, Euro West, Harvest House, Hospitality Group, Lowlander Beer, stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Too Good To Go. Verspilling is Verrukkelijk wordt daarnaast ondersteund door Stichting DOEN.

Gratis downloaden
Delicious Waste is digitaal gratis verkrijgbaar en te downloaden via deze landingspagina. Door het kookboek gratis aan te bieden, hoopt stichting Verspilling is Verrukkelijk een zo groot mogelijk publiek te bereiken en de boodschap rondom voedselverspilling op de kaart te zetten. Voor de liefhebber is er ook een hardcopy variant van het kookboek beschikbaar voor 14,99 euro in de pre-sale t/m 15 juli (daarna 16,99 euro).

Over Verspilling is Verrukkelijk
Verspilling is Verrukkelijk is een platform van meer dan twintig succesvolle missiegedreven ondernemers. Ongeveer een derde van al het voedsel in de wereld wordt verspild. De ondernemers achter Verspilling is Verrukkelijk maken waardevolle producten van reststromen: ingrediënten die anders rechtstreeks in de prullenbak zouden belanden. Denk aan bananenbrood van geredde bananen, koekjes van oud brood, zeep van koffiedik en sinaasappelschillen en soep van overgebleven groenten. Hiermee draagt elk product stuk voor stuk een steentje bij aan klimaatdoelstelling SDG 12.3: 50% minder voedselverspilling in 2030.

Voor meer informatie:
www.verspillingisverrukkelijk.nl 
Instagram: @verspillingisverrukkelijk
#deliciouswaste


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven