Rob van den Dool, Yumeko:

"De uitgeputte aarde gleed zo door mijn vingers"

Tholen - Yumeko, het Nederlandse merk voor duurzame en ethische bed- en badproducten, bestond in augustus al weer 10 jaar. Rob van den Dool, oprichter en CEO van Yumeko: "We zijn erg dankbaar voor waar we inmiddels staan als social enterprise. We zijn ooit met z'n tweeën op een zolderkamer begonnen en nu zijn er meer dan 20 mensen werkzaam bij Yumeko."

Onlangs is de nieuwe herfstcollectie uitgebracht. "We hebben een productdesigner in dienst die zulke mooie spullen ontwerpt. Lange tijd bestond onze collectie uit 9 verschillende kleuren. Daar moest meer variatie in komen. Dit is goed gelukt. We bieden nu beddengoed in meer dan 70 verschillende kleuren en materialen aan."

Een deel van de nieuwe herfstcollectie: Mid blue, stone green en clay rose.

Yumeko gebruikt voornamelijk bio-katoen. "En veel katoen is ook nog eens Fairtrade gecertificeerd." Eén van de nieuwste grondstoffen is recycled dons, waarvoor ze onlangs een award gewonnen hebben. Yumeko heeft tevens van al hun producten voor slaap- en badkamer een life cycle analyse laten maken. "Op onze website kan de klant tegenwoordig precies zien welke positieve impact hun aankoop heeft: wat ze per product besparen aan water en CO2 en hoeveel land hierdoor zonder pesticiden verbouwd kan worden."

Link Rob, op bezoek bij één van de bio-katoentelers in India. 

"Bodem gevuld met takjes en beestjes"
In het najaar van 2019 heeft Rob met eigen ogen gezien wat bio-katoenteelt voor voordelen biedt. "Ik ben in november met onze impact manager naar India geweest. We zagen eindeloze katoenvelden. Ik heb op een gegeven moment in een regulier veld een hand met aarde gepakt. Hieraan kon je zien hoe uitgeput de bodem is, het gleed zo door mijn vingers. In een biologisch veld was de bodem gevuld met takjes en beestjes. Deze aarde voelde heel stevig en gezond aan. Zo mooi om te zien hoe biologisch katoen ook de biodiversiteit kan verbeteren."



Coronatijd
Yumeko komt de coronatijd volgens Rob goed door. "We merken dat de populariteit van onze producten toeneemt aangezien consumenten nu meer bezig zijn met duurzaamheid. Ook spenderen ze veel meer tijd in hun eigen huis, waardoor ze ook meer geld over hebben voor mooie spullen. Veel mensen denken bij het verduurzamen van hun huis nog sneller aan duurzame energie en zonnepanelen dan aan beddengoed, terwijl de positieve impact van een duurzame slaapkamer enorm groot kan zijn. Wel merken we dat er een enorme impactstijging plaatsgevonden heeft het afgelopen jaar."



De focus van Yumeko ligt van oudsher op e-commerce, wat in deze tijden goed van pas komt nu het zo slecht gaat met retail in de winkelstraat. "Het grootste knelpunt bleek de afgelopen maanden de productie te zijn. We werken samen met leveranciers uit Portugal, Pakistan, Turkije en India. Vooral in het laatstgenoemde land hebben ze het vreselijk zwaar door de impact van Corona. De 4.000 mensen die in onze Indiase Fairtrade gecertificeerde fabriek werken en waarvan een deel thuis moeten zitten, worden gelukkig gewoon doorbetaald."

Voor meer informatie: rob@yumeko.nl en www.yumeko.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven