Sector vertelt verhaal van productie met respect voor omgeving

De smaak van duurzame groenten en fruit op de Grüne Woche 2020

Voor een gezond, verantwoord en lekker tussendoortje kunnen bezoekers aan de Grüne Woche van 17 tot en met 26 januari terecht in de Holland hal op de Grüne Woche. In hal 18, direct na ingang Messe Nord, is hier de stand van Obst Gemüse Haus gezamenlijk met Conference peren, waar Duitse consumenten zelf kunnen proeven hoe smaakvol Nederlandse vruchtgroenten en Conference peren smaken. Dit biedt tevens een aanknopingspunt om het verhaal te vertellen over onze duurzame productiewijze. 

Attje Kuiken (PvdA) en Carola Schouten krijgen uitleg van Joost van Regteren (De Ruiter Seeds) en Kees Wantenaar (voorzitter GroentenFruit Huis) over de specifieke smaak en eigenschappen van duurzame groenten en fruit 

Duitsland is de belangrijkste afzetmarkt voor Nederland met een omzetaandeel van € 4,3 miljard. CBS en Wageningen Economic Research maakten aan de vooravond van de Grüne Woche bekend dat de Nederlandse landbouwsector wederom een exportrecord behaalde in 2019 met een totale exportwaarde van € 94,5 miljard. Groenten en fruit hebben hierin, met voornamelijk Euregionale afzet, het grootste aandeel met een totale waarde van € 13,5 miljard.  De Nederlandse tuinbouwsector vindt het belangrijk om haar afnemers in Duitsland te laten weten dat hun vakmanschap en passie voor het product, garant staan voor lekkere (glas)groenten die worden geteeld met respect voor het milieu. Dit jaar komt dat onder andere tot uiting in de vele insectenhotels en de rondvliegende bijen die verspreid door de stand zijn opgehangen. Voor de bestrijding van ziekten en plagen, maakt de tuinbouwsector veelvuldig gebruik van natuurlijke vijanden. Deze kunnen alleen gedijen in een omgeving die vrij is van gewasbeschermingsmiddelen.

Op de politieke agenda
Voor de Nederlandse groenten- en fruitsector is het belangrijk om op deze Duitse consumentenbeurs aanwezig te zijn. Sinds enkele jaren coördineert GroentenFruit Huis de tiendaagse inzending op de Grüne Woche waarbij het eerste weekend sinds jaar en dag een vast onderdeel is op de internationale politieke agenda. Dit biedt onder andere GroentenFruit Huis de gelegenheid om in contact te komen met politici uit binnen- en buitenland, een belangrijk moment dus voor de nationale en internationale lobby. Zo bezoekt minister Schouten ook dit jaar de Grüne Woche met een brede delegatie van Kamerleden en Gedeputeerden waaronder Tjeerd de Groot(D66), Roelof Bisschop (SGP), Jaco Geurts (CDA), Maurits von Martels (CDA) Celçuk Öztürk (DENK), Laura Bromet (GL) en Attje Kuiken (PvdA) evenals Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP).
De Grüne Woche kan jaarlijks rekenen op een stroom van ongeveer 500.000 bezoekers.

Gezamenlijke inbreng
Bedrijven die samen met GroentenFruit Huis gedurende deze tien dagen de standbemanning voor hun rekening nemen, zorgen er gezamenlijk voor dat de Nederlandse producten bij de Duitse consumenten onder de aandacht worden gebracht. Dit jaar zijn dat: Red Star, Looye Kwekers, Koppert Cress, PlanetProof, DOOR partners, Bayer en Rijk Zwaan. Daarbij maakt een aantal van de deelnemende bedrijven van de gelegenheid gebruik om feedback te krijgen van de Duitse consumenten op hun producten of concepten. Op die manier verzamelen ze belangrijke informatie die ze weer kunnen meenemen in de verkoopgesprekken met hun afnemers.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
Tel: + 31 793681113
Mob: + 31 6 30 986476
www.groentenfruithuis.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven