SANA 2019 eindigt met het opstellen van het 'Manifesto del bio 2030'

De internationale vakbeurs Sana 2019, die in Bologna werd gehouden, is voorbij. Aan het evenement, dat in het teken stond van duurzaamheid, namen ruim 1.000 exposanten deel. Tijdens de vakbeurs werden er conventies, workshops en presentaties gehouden met betrekking de uitdagingen waar de biosector momenteel mee te maken heeft. 

De prioriteiten zijn het versterken van de positie van telers en het opschalen van de binnenlandse bioproductie, evenals het tot stand brengen van een sterke Italiaanse productieketen, die opgewassen is tegen nieuwe uitdagingen op het gebied van milieu, klimaat, biodiversiteit en gezondheid. 

Ondanks de vele uitdagingen maakte het aandeel bio een groei van 5% binnen het retailsegment door. Er waren exposanten aanwezig die nichemerken presenteerde en producenten die zich bezighouden met de lokale teelt.

"We zijn zeer tevreden over ons nieuwe bio-assortiment. Dankzij BioBronte, een nichemerk van A Ricchigia, worden onze producten nu ook over de grens afgezet en kunnen we onze export uitbreiden. De 31ste editie van Sana was eveneens de gelegenheid bij uitstek om het Bio Manifest 2030 op te stellen, dat gericht is op drie punten: de aanpak van klimaatverandering, het belang van de biologische benadering van de tuinbouw en het versterken van de verschillende aspecten van de biologische teelt. Dit houdt de ontwikkeling van de infrastructuur, innovatie, traceerbaarheid en het creëren van een nationaal logo in, waaraan Italiaanse biologische producten onmiddellijk herkenbaar zijn," legt Laura Lupo uit, teler van BGA-pistachenoten voor Bronte. 

Italië, en dan met name het zuiden van Italië, heeft het grootste biologische tuinbouwareaal in heel Europa, namelijk 2 mln hectare. Het land telt naar schatting 80.000 biologische telers.

"De markt loopt vast vanwege het feit dat producten onder de kostprijs worden afgezet, aangezien de biologische teelt erg duur is. Op Sana hebben we in samenwerking met Patea een nieuw sap, Tris Energy Juice, gepresenteerd op basis van Italiaanse biologische 'superfoods'. Dit sap bezit unieke voedzame eigenschappen. Superfoods en plantaardige voedingsmiddelen genereren een omzet van €1,5 mld per jaar en groeien jaarlijks met 10%. Biologische AGF genereert een omzet van €2,5 mld en groeit ook jaarlijks met 8%," legt landbouweconoom Rosario Previtera uit, voorzitter van de Italiaanse regionale vereniging van gojibessentelers. 

Pioniers op het gebied van koudgeperste groente- en fruitsappen waren uiteraard ook op deze vakbeurs aanwezig. Sandra Nassima is de oprichtster van de Milanese start-up Depiravita, het eerste bedrijf dat de koud extractietechnologie door middel van de HPP-methode in Italië introduceerde. Naast sappen bestaat het productaanbod van deze start-up uit soepen, smoothies, voedingssupplementen, zuiverende theemelanges en veganistische cosmetica op basis van wortelen, cichorei, kool, venkel, citroen, aardbei, rood fruit en appelen.

De onderzoekers hebben het spirulina-assortiment van ApuliaKundi geïnnoveerd en gediversifieerd in overeenstemming met de eisen van de Voedsel- en Landbouworganisatie. De producten zijn nu gereed  voor de toekomst dankzij hun hoge voedingswaarde en lagere milieu-impact die te danken is aan de duurzame productieketen.

"Wij houden ons bezig met het onderzoek naar en de productie van micro-algen. We produceren met name natuurlijke SpirulinaK, die 100% puur en biologisch gecertificeerd is. Daarnaast werken we samen met andere bedrijven aan het ontwikkelen van op spirulina gebaseerde bewerkte voedingsproducten, zoals pasta, bier en snacks," licht projectmanager en medeoprichter Danila Chiapperini toe. 

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven