Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio-bedrijven op de Fruit Logistica

Tholen - Fruit Logistica 2019 laat zich samenvatten in twee thema’s: duurzaamheid en Brexit. In vrijwel elke stand kwam duurzaamheid terug. De reductie van plastics staat hoog op de agenda, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld beperkingen op gewasbeschermingsmiddelen. De Brexit vormt het zwaard van Damocles boven de markt. Iedereen weet dat het zwaard op 29 maart valt, maar hoe dat zwaard er uit ziet en hoe groot de schade zal zijn: dat blijft een open vraag. De nasleep van de hete zomer zet de stemming onder de Europese handelaren. De overschotten op bijvoorbeeld de Europese druivenmarkt doet wereldwijd handelaren zich achter de oren krabben.

Opvallend was dat het gelijk de eerste beursdag goed druk was. Waar normaal de donderdag de drukste beursdag was, ontliepen de eerste twee dagen elkaar niet veel. Er werd in de gangpaden geschuifeld. Op de vrijdag, traditioneel de rustigste dag, leek het zelfs wat drukker in de paden dan anders. Toch klonken er ook andere geluiden. Een van de Belgische standhouders omschreef de bezoekers en de bezoekersaantallen als ‘kwaliteit voor kwantiteit’. Ook bij standhouders uit andere landen sprak men het gevoel uit dat er minder bezoekers over de beurs liepen. De Spaanse standhouders typeren de beurs als "rustiger, zelfs rustiger dan vorig jaar." Hoewel er nieuwe Spaanse bedrijven waren, verschuift de focus meer naar de Fruit Attraction in Madrid. Italiaanse standhouders wijzen er juist op dat er meer inkopers van grote retailketens verwelkomd mochten worden.

Er waren natuurlijk ook verschillende bio-bedrijven aanwezig. Hieronder volgt het overzicht: 

Matthé Hendrikse, Nuria Vlonk, Barry Raadschelders en Fred Kloen van OTC Organics.  Vorig jaar wijzigde de bedrijfsnaam van Organic Trade Company Holland B.V. (OTC-Holland B.V.) veranderde in OTC Organics B.V. en vond de verhuizing plaats naar het nieuwe kantoor in Dronten. Vanaf nu hoort daar ook een nieuwe identiteit met een splinternieuwe huisstijl bij.

Robbin Lansbergen en Geoffrey Harreman van Bio-Center Zann

Paul Hendriks en Michael Wilde van Eosta, dat op de beurs een Plastic Free Zone had, waar alle mogelijke manieren om plasticvrij te verpakken werden gedemonstreerd: van Natural Branding tot composteerbare cellulosenetjes en shakers van suikerrietkarton.

José Cubero, Roelant Kamen, Leon Hijweege, Matyhieu Mandon en Ben Huyghe van Fairtrasa. Fairtrasa toonde haar nieuwe huisstijl.

Alwin van't Hart met zijn collega Lisa, beide van van Biotropic

Kai Gorissen, Thomas Schwarz, Job van den Berg, Lindy Grootscholten en Bas van Zijl van BioWorld

Jose de Dreu van Fruvo met biologisch appelteler Robert Elshof

Klaas Greydanus met zijn neef leveren steeds meer biologische Vitbelle-aardappelen. Voorlopig is er nog voldoende voorraad.

Klik hier voor de fotoreportage van de Nederlandse AGF-bedrijven.

Klik hier voor de fotoreportage van de Belgische AGF-bedrijven.