Volgens de FAO gaat een derde van het voedsel uit de distributieketen verloren. Voedselproducenten en detailhandelaren staan onder druk, steeds vaker wordt afval verwerkt tot andere producten. Er is een overgang gaande waarbij van voedselafval nieuwe ingrediënten worden gemaakt en niet alleen meer wordt gebruikt voor diervoer en biogas.
Dankzij nieuwe technologie kunnen 'nieuwe' ingrediënten gewonnen worden. Het Zwitserse bedrijf FoodSolutionsTeam gebruikt groene chemie om actieve materialen uit voedselresten te winnen, bijvoorbeel uit wortelpulp. Ook uit biologisch lijnzaad, erwten en rijst worden producten gemaakt. Phytonext is ook zo'n bedrijf en verwerkt citrus schillen en tomatenafval.
De EU financiert onderzoek hiernaar. Het BIORICE project houdt zich bezig met zetmeel winnen uit rijstafval om weer andere producten te maken. APROPOS houdt zich bezig met proteïnen uit zalm en koolzaad voor cosmetische toepassingen. Een Spaans cosmeticabedrijf heeft al interesse.
Marks & Spencer gebruikt al resveratrol uit druivenresten in haar Super Grape huidproducten. Die resten komen nota bene uit hun eigen wijnproductie. Het Franse bedrijf Caudalie gebruikt voor al haar natuurlijk verzorgingsproducten ingrediënten uit wijngaarden en uit druivenpitten. Het merk is toonaangevend op de Franse markt voor persoonlijke verzorging.
Met de verwachte bouwland schaarste, vanwege de 9 miljard mensen die we in 2050 zullen hebben, wordt er ingeschat dat er meer geïnvesteerd zal worden in nieuwe ingrediënten uit voedselafval. Bij topontmoetingen is ‘kringloop’ een steeds terugkerend thema, waar afvalmaterialen een nieuw leven krijgen in andere toepassingen.
Organisaties als TerraCycle zijn succesvol gebleken in het sluiten van het verpakkingscircuit en het wachten is op een soortgelijk resultaat voor de voedsel stroom.
Het doel van de duurzame voedsel topontmoeting is het verkennen van nieuwe mogelijkheden voor eco-etiketten en duurzaamheid in de voedselindustrie door overleg over de belangrijkste zaken op hoog niveau. Meer informatie op www.sustainablefoodssummit.com.
Binnenkort:
Europese editie: 9-10 juni, Amsterdam
Latijns Amerikaanse editie: 29-30 juni, São Paulo
Over de duurzame cosmetica top
Hun doel is het aanmoedigen van duurzaamheid in de cosmetica industrie door aandeelhouders samen te brengen en op hoog niveau te overleggen. Meer informatie op www.sustainablecosmeticssummit.com.Binnenkort:
Latijns Amerikaanse editie: 14-16 september, São Paulo
Europese editie: 24-26 oktober, Paris
Azië Oceanië editie: 14-15 november, Hong Kong