Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

'Transitional organic'-certificering

Amerikaans label voor omschakelaars

Amerikaanse boeren die willen omschakelen naar biologisch staan voor de enorme uitdaging van 3 jaar aan de strenge eisen voldoen voordat een oogst gecertificeerd biologisch is. Ze krijgen te maken met een leerproces en hoge kosten zonder extra winst voor hun oogst. Daardoor maakt, ondanks de grote vraag naar biologisch voedsel, biologische landbouw slechts een klein deel uit van de algehele landbouw. Voedingsmiddelenproducenten vinden het lastig om voldoende biologische ingrediënten te vinden.



Een nieuwe 'transitional organic'-certificering biedt ondersteuning voor omschakelaars. De boeren kunnen door de consumenten geholpen worden tijdens het omschakelingsproces, wanneer zij producten met het etiket in de winkels zien liggen. Het Amerikaanse Kashi, bekend van biologische granen en snacks, heeft de certificering in het leven geroepen. "We wilden dat men zich ervan bewust wordt dat boeren te maken hebben met hindernissen bij de overstap naar biologisch. De consument en producent kunnen daadwerkelijk een steentje bijdragen", volgens Nestojko, directeur bij Kashi. Na het bezoek van een biologische boerderij 2 jaar geleden kwam de inspiratie, toen Kashi de uitdagingen van biologische landbouw toelichtte.

Volgens de boer zou hij als consument heel graag landbouwers tijdens de omschakeling steunen, waarschijnlijk juist die met dit proces bezig zijn. Het idee was geboren. Kashi ging samenwerken met Quality Assurance Int., dé natuurvoeding certificeerder. De certificering en het label in de winkel, staat open voor elk merk, omdat deelname van alle bedrijven nodig is om het verschil te maken.

Het nieuwe product van Kashi, Dark Cocoa Karma Shredded Wheat Biscuits,
is koploper met een 'transitional organic'-gecertificeerd tarwe-ingrediënt. Boeren met dat etiket maken een iets hogere winst voor hun oogst. Het is ook een manier om de consument voor te lichten over die omschakelingsperiode van 3 jaar. "Het is een ernstig probleem. We wilden dit aanpakken met een consumentgerichte, marktgestuurde oplossing."

Bron: Co.Exist

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven