Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Openbaar debat Stichting Ik Kies Bewust op 21 april

Praat mee met 'het Vinkje'

Stichting Ik Kies Bewust, de organisatie achter het Vinkje, is al tien jaar actief met het verbeteren van de productsamenstelling van levensmiddelen en het informeren van de consument. Het doel is levensmiddelen stap voor stap gezonder te maken door ze bijvoorbeeld minder zout, suiker en/of verzadigd vet te laten bevatten. Via het Vinkje wordt het de consument makkelijk gemaakt binnen een productgroep zoals brood of kaas, de betere keuze te maken. Dit geldt niet alleen voor gezonde basisvoedingsmiddelen maar ook voor snacks, frisdranken en sauzen. Juist in deze populaire productgroepen is gezondheidswinst te behalen.

In het kader van het tienjarig bestaan heeft het bestuur van stichting Ik Kies Bewust besloten om het Vinkje-initiatief te evalueren om ook in de toekomst succesvol te blijven. Onderdeel van deze evaluatie is een openbaar debat op 21 april 2016 onder leiding van Dick Veerman. Inschrijven voor het debat is mogelijk via Foodlog.



Het succes

Het Vinkje is de afgelopen tien jaar behoorlijk succesvol geweest. Hierin gesteund door onafhankelijke wetenschappers van verschillende universiteiten en organisaties zoals het Voedingscentrum. Voorbeelden van succes zijn yoghurtdrinks die 75% minder toegevoegd suiker bevatten, margarines die in de loop van jaren 31% minder zout zijn gaan bevatten en sauzen waar 34% minder verzadigd vet in zit. Er zijn ruim 7.000 producten met het Vinkje en dit aantal neemt toe. Nagenoeg alle retailers doen mee. Daarnaast zijn er meer dan 3.000 recepten door de foodservicebranche ontwikkeld die aan de criteria van het Vinkje voldoen. Die criteria worden vastgesteld door onafhankelijke wetenschappers en regelmatig aangescherpt. Het RIVM heeft dit proces onlangs positief beoordeeld.

Zoals bij vrijwel alle private keurmerken betalen de deelnemers zelf voor de organisatie en administratie. Grote deelnemers betalen veel en kleinere minder. Het Vinkje is dus een vrijwillig systeem van bedrijven die producten verbeteren om consumenten de betere keuze te bieden. De Stichting beoogt met het Vinkje een verschuiving in aankoopgedrag te realiseren. Bijvoorbeeld van een zoute groentesoep naar een minder zoute groentesoep. De helft van de consumenten geeft aan – vaak of soms – producten met een Vinkje in plaats van zonder te kopen.

Het Vinkje is het enige, door de overheid erkende, positieve voedselkeuzelogo van Nederland. De stichting werkt op internationaal vlak samen met bedrijven en wetenschappers die zich met succes op dezelfde manier inspannen het levensmiddelenaanbod gezonder te maken.

De evaluatie

In 2015, in de aanloop naar het tienjarig bestaan heeft het bestuur van stichting Ik Kies Bewust besloten het Vinkje-initiatief te evalueren om ook in de toekomst succesvol te blijven. Zoals bij elk keurmerksysteem is er ook bij het Vinkje sprake van discussiepunten. De voorzitter van het bestuur, Diana Monissen, heeft eind februari aangekondigd dat de stichting dit voorjaar in gesprek gaat met organisaties, stakeholders en experts. Het doel is verbeteringen van het Vinkje met elkaar te bespreken. In dit kader worden ook enkele ronde tafel gesprekken gevoerd.

Het debat

Onderdeel van de evaluatie is een openbaar debat op 21 april 2016 onder leiding van Dick Veerman. De stichting nodigt iedereen uit die het gezonder maken van het voedselaanbod een warm hart toedraagt. Ook kritische partijen, zoals bijvoorbeeld de Consumentenbond zijn uitgenodigd. Alle bijdragen zijn welkom. Inschrijven voor het debat is mogelijk via Foodlog.

Namens Diana Monissen
Voorzitter stichting Ik Kies Bewust

Publicatiedatum: