Modebedrijf Dutch aWEARness is geselecteerd als één van de top 9 LAUNCH Nordic innovators en krijgt steun van Ikea, Novozymes, Kvadrat en een team van wetenschappers en investeerders bij het opschalen van haar wereldwijde activiteiten. Dutch aWEARness heeft met haar productlijn van volledig recyclebare werkkleding de eerste volledig gesloten circulaire keten in de textielindustrie gerealiseerd.
In de competitie deden 65 bedrijven uit meer dan 20 landen mee, waarvan nu negen topinnovators zijn geselecteerd om te participeren in het LAUNCH Nordic Forum in Malmö, Zweden. De innovaties zijn geselecteerd op basis van hun positieve milieu- of sociale impact bij het maken van materialen en textiel. Dutch aWEARness' oprichter Rien Otto: "De verantwoordelijkheid voor de transitie naar een circulaire economie ligt niet bij de overheid, het is de verantwoordelijkheid van bedrijven. Daarom zijn we trots om deel uit te maken van het LAUNCH Nordic programma: een organisatie gedragen door toonaangevende bedrijven die deze verantwoordelijkheid op zich nemen."
De werkkleding van Dutch aWEARness.
Dutch aWEARness is de leidende partner binnen EcoProFabrics, een innovatieproject binnen het Eco Innovation programma van de Europese Commissie, die tot doel heeft de circulaire keten met bedrijfskleding te sluiten door het optimaliseren van de stof, het opschalen van de kleding en het ontwikkelen van een circulair track and trace management systeem. Rien Otto: "De steun van de LAUNCH Nordic partners stelt ons in staat onze innovatie binnen de wereldwijde werkkledingmarkt te lanceren, in samenwerking met onze ketenpartners."
De circulaire keten.
Als onderdeel van LAUNCH Nordic, een nieuw opgerichte Amerikaanse/Scandinavische samenwerking, zullen 30 leidinggevenden uit de industrie, materialendeskundigen, rijksambtenaren en investeerders samenkomen voor het LAUNCH Nordic Forum. Samen zullen zij op 10 en 11 september 2014 de LAUNCH Nordic Raad vormen, om inzicht en begeleiding te bieden bij het opschalen van de activiteiten van de negen vernieuwers. Na het Forum zullen de innovators deelnemen aan een acceleratorprogramma om hun ideeën op mondiale schaal te lanceren. Deelnemers van de LAUNCH Nordic Raad zijn onder meer: Håkan Nordkvist, hoofd Duurzaamheid & Innovatie IKEA, Ed Thomas, GM Sustainable Product, Research & Discovery NIKE, Anders Byriel, CEO van Kvadrat, Eva Gramby, Special Envoy, 3GF/Ministry of Foreign affairs. Zij bieden toegang tot kapitaal, geloofwaardigheid en capaciteit om de 9 innovators te helpen bij het wereldwijd opschalen van hun innovatie.
Voor meer informatie: www.dutchawearness.com

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Is lupine het gouden boontje van Nederlandse bodem?
- "Totaalassortiment aanbieden is een uitdagende maar ook zeer passende stap"
- Agrifirm start pilots rondom regeneratieve landbouw
- Regering moet onderzoek doen naar nutriënten uit menselijke mest
- De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
Winnaar in wereldwijde LAUNCH Nordic competitie
Dutch aWEARness: recyclebare werkkleding uit gesloten circulaire keten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-17 Yumeko en Conscious Hotels zetten volgende stap in verduurzaming hotelbranche
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?
- 2021-11-30 Nieuwe campagne Seepje vraagt aandacht voor milieuvervuilend wassen
- 2021-11-05 ACM vervolgt actie tegen misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingbranche
- 2021-10-14 Vrolijke sweaters en shirts: MAG x Jan, Jans en de Kinderen
- 2021-09-27 "Groei betekent bij ons meer impact"
- 2021-09-14 Nieuwe herfst/winter collectie 2021: 'Omarming'
- 2021-09-03 Biologische kleding en textiel in nieuwe Utrechtse pop-up store
- 2021-08-25 Biologische matrassen in nieuw tv-programma
- 2021-08-20 Hoogste score op milieuprestaties voor MUD Jeans