
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Radicaal, biologisch en dynamisch
- Cornelis Mosselman zamelt geld in om producten te doneren aan Voedselbank
- Nieuwe lijn met biologische bakkerijproducten van Nederlandse bodem: Driekant Vitale Voeding
Top 5 - afgelopen maand
- Wetenschappelijke studie toont aan dat synthetische bestrijdingsmiddelen gevaarlijker zijn dan natuurlijke middelen
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Vogelgriepvaccin stapje dichterbij
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
Latijns-Amerika moet naast bio-producent ook belangrijke consument worden
Met 6,8 miljoen hectare heeft Latijns-Amerika een aandeel van 18 procent in de wereldwijde biologische landbouwgrond. Per jaar worden er vanuit de regio biologische producten ter waarde van 1 miljard dollar geëxporteerd, hoewel de lokale markten onbeduidend in grootte zijn. De regio is ook een belangrijke bron voor fairtradeproducten zoals cacao, suiker en koffie, maar daar is geen binnenlandse markt voor. De meeste producten van Rainforest Alliance en UTZ Certified die in het gebied worden geteeld, zijn ook bestemd voor Europa en Noord-Amerika.
Organic Monitor ziet de productportfolio als 'hoofdingrediënt' voor de ontwikkeling van lokale markten. De meeste Latijns-Amerikaanse producenten richten zich op agrarische grondstoffen voor exportmarkten. Door een gebrek aan binnenlandse productie richten sommige retailers zich op de import van bewerkte producten zoals babyvoeding en drankjes uit de VS. Hoge transport- en importkosten doen de productprijzen verder stijgen. Een groot obstakel is echter het veranderende consumentengedrag. Veel Latijns-Amerikanen zien biologisch en fairtrade als luxeproducten. Consumenten worden zich misschien wel meer bewust van duurzaamheid, maar hun gedrag moet nog veranderen.
Voor meer informatie:
Tina Gill
Organic Monitor
Tel: +44 (44) 20 8567 0788
press@organicmonitor.com
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-22 Aart-Jan Knauff een van de sprekers tijdens Foodretail Meets Foodservice Congres
- 2023-03-21 Registratie voor deelnemers Organic Produce Summit 2023 geopend
- 2023-03-20 Gespreksavond over duurzaam voedsel met bio-boer Henk Klompe: 29 maart in Dronten
- 2023-03-20 Symposium 'Mooi Hogeland!? – samen werken aan herstel van biodiversiteit': 15 april
- 2023-03-17 Fotoreportage: Consumentengedrag onder de loep tijdens BioAcademy Kennis & Inspiratiedag 2023
- 2023-03-16 Fine Food Festival brengt ruim 40 leveranciers samen
- 2023-03-15 Webinar Aptean & Rabobank, 22 maart
- 2023-03-15 AGF Trendcafé op 21 maart op winkelbezoek in Venlo en Düsseldorf
- 2023-03-14 Wethouder steekt handen uit de mouwen op biologische schapenboerderij
- 2023-03-09 BioAcademy Kennis & Inspiratiedag op 16 maart in Driebergen
- 2023-03-09 Dit zijn de winnaars van de Best New Product Awards Biofach en Vivaness 2023
- 2023-03-08 Horecabeurs Goes weer goed op de kaart in 2023
- 2023-03-08 Biologische kasgroententelers doen mee aan Kom in de Kas 2023
- 2023-03-07 Waarom komt biologisch boeren maar niet van de grond? - vanavond derde debat in Haarlem
- 2023-03-07 Geslaagd seminar over biologische uien
- 2023-03-07 Mee naar Hong Kong, Anaheim of Madrid? Uiterste inschrijfdata vakbeurzen komt dichtbij
- 2023-03-03 Leerlingen presenteren duurzaamheidsadviezen op DID-IT-boerderij
- 2023-03-02 3 maart: Studiedag vrije veredeling versus F1-hybride en CRISPR-Cas
- 2023-02-24 Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
- 2023-02-24 Duurzaamheid gaat het verschil maken in de foodsector