Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vraag naar glutenvrije producten gestuwd door gezondheidsbewuste consument

Voedingsmiddelen zonder gluten zijn bedoeld voor consumenten met een vastgestelde glutenintolerantie (coeliakie). De groep mensen die glutenvrije producten ook consumeert, zonder intolerant te zijn, groeit.

Een beurs voor de groeiende markt van free from-producten moest het worden: de eerste Free From Food Expo in de Duitse stad Freiburg. Het werd een beurs waar aanbieders van glutenvrije producten de overhand voerden. Brood, muffins, pizzabodems en bier; alles was in een glutenvrije variant te proeven.

Gezondheidsperceptie

Volgens onderzoeksbureau Mintel is de groei van glutenvrij te danken aan de gezondheidsperceptie van gezondheidsbewuste consumenten voor deze producten. Sommige mensen eten alleen glutenvrij bij een opgeblazen gevoel. In de Verenigde Staten en in de UK werden van 2009 tot 2011 bijna 30% meer glutenvrije producten verkocht.

De populariteit is ook multinationals zoals Kellogg's en General Mills in de Verenigde Staten en Warburtons in het Verenigd Koninkrijk opgevallen. Alle drie ontwikkelden ze brood en ontbijtgranen voor de glutenvrije doelgroep. General Mills is bovendien een website gestart, waar het in contact treedt met consumenten.

Brede doelgroep

Om de bredere groep van gezondheidsbewuste consumenten aan te spreken, vinken bedrijven bij de ontwikkeling van glutenvrije producten meerdere 'free-from' vakjes af, zoals vrij van additieven, weinig tot geen vet, suiker en/of lactose. Vaak zijn de producten ook biologisch. Bovendien combineren ze de producten met andere populaire granen zoals quinoa en chia.
 

Raw/vegan

Glutenvrij profiteert ook van de mensen die een raw food dieet of een veganistisch dieet volgen. Op de Free From Expo waren meerdere bedrijven die producten toonden die gluten-, tarwe- en zuivelvrij waren. Een daarvan was het merk Nakd die repen produceert van slechts noten en fruit. Het product profiteert van gezondheidsbewuste 'yogamoeders' die een gezond tussendoortje voor hun kinderen willen. Ingrediƫnten zijn onder andere cashewnoten, dadels en rozijnen.

Bron: VMT
Publicatiedatum: