Een beurs voor de groeiende markt van free from-producten moest het worden: de eerste Free From Food Expo in de Duitse stad Freiburg. Het werd een beurs waar aanbieders van glutenvrije producten de overhand voerden. Brood, muffins, pizzabodems en bier; alles was in een glutenvrije variant te proeven.
Gezondheidsperceptie
Volgens onderzoeksbureau Mintel is de groei van glutenvrij te danken aan de gezondheidsperceptie van gezondheidsbewuste consumenten voor deze producten. Sommige mensen eten alleen glutenvrij bij een opgeblazen gevoel. In de Verenigde Staten en in de UK werden van 2009 tot 2011 bijna 30% meer glutenvrije producten verkocht.De populariteit is ook multinationals zoals Kellogg's en General Mills in de Verenigde Staten en Warburtons in het Verenigd Koninkrijk opgevallen. Alle drie ontwikkelden ze brood en ontbijtgranen voor de glutenvrije doelgroep. General Mills is bovendien een website gestart, waar het in contact treedt met consumenten.
Brede doelgroep
Om de bredere groep van gezondheidsbewuste consumenten aan te spreken, vinken bedrijven bij de ontwikkeling van glutenvrije producten meerdere 'free-from' vakjes af, zoals vrij van additieven, weinig tot geen vet, suiker en/of lactose. Vaak zijn de producten ook biologisch. Bovendien combineren ze de producten met andere populaire granen zoals quinoa en chia.Raw/vegan
Glutenvrij profiteert ook van de mensen die een raw food dieet of een veganistisch dieet volgen. Op de Free From Expo waren meerdere bedrijven die producten toonden die gluten-, tarwe- en zuivelvrij waren. Een daarvan was het merk Nakd die repen produceert van slechts noten en fruit. Het product profiteert van gezondheidsbewuste 'yogamoeders' die een gezond tussendoortje voor hun kinderen willen. Ingrediënten zijn onder andere cashewnoten, dadels en rozijnen.Bron: VMT