In 2011 hebben modemerken 5 procent minder gebruik gemaakt van biologisch katoen. Onder de 34 merken die aangesloten zijn bij Made-By - het onafhankelijke consumentenlabel voor sociale, economische en ecologische omstandigheden in de productieketen van modecollecties - steeg het gebruik van biologisch katoen juist met 20 procent in 2011.
De merken die zijn aangesloten bij Made-By, zoals Kuyichi, Mim-pi en Ted Baker, maakten in 2011 2 procent meer gebruik van duurzame vezels dan in 2010. Materialen als gerecycled katoen en gerecycled wol werden minder populair. In 2010 steeg het gebruik van materialen uit deze duurzaamste stoffencategorie nog met 114 procent. Het afgelopen jaar werd echter vaker gekozen voor tencel, biologisch katoen en hennep. In totaal werd er door de 34 modemerken 555.404 kilo biologisch katoen gebruikt.
Allanna McAspurn, CEO bij de organisatie voor duurzame mode, zag veel uitdagingen in 2011. "Door klimatologische druk, beperkte middelen en toegenomen vraag vanuit opkomende markten, was de prijs van katoen en wol erg hoog. Polyester was zelfs 60 procent duurder dan in 2010," zegt McApurn. Door deze prijsstijgingen, kwamen de marges onder druk en bleef er minder ruimte over om te investeren in duurzame mode. "Maar er zijn ook organisaties als Greenpeace die investeringen juist aanwakkeren.” Greenpeace hield het afgelopen jaar acties als Dirty Laundry, waarbij aandacht werd gevestigd op het gebruik van giftige stoffen in de kledingindustrie.
Vierendertig merken uit acht landen zijn momenteel aangesloten bij Made-By, dat zijn er vier minder dan vorig jaar. Onder andere de merken Edun uit Ierland en het Nederlandse Kidscase haakten af. Het afgelopen jaar verwelkomde de organisatie drie nieuwe merken: Chasin', G-Star en Adolfo Dominguez.
"Alleen als we onze verantwoordelijkheid nemen tegenover de maatschappij en het milieu, zijn we in staat om onze positie als een toekomstgericht bedrijf te behouden", laat het Nederlandse jeansmerk G-star weten in het jaarverslag van Made-By. Volgens eigen zeggen richt het bedrijf zich op goede sociale en milieuvriendelijke omstandigheden in de productieketen, het verminderen van de directe impact op het milieu in de bedrijfsvoering en de betrokkenheid bij de bevolking in de productielanden.
Bron: FashionUnited
Abonneren
Vacatures
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid
- Sales Manager / Trader
- In- Verkoper Tuinplanten
- Aardbei-veredelaar
- Inkoper / Verkoper BIO groente en fruit
- New business manager
- Internationale Senior Retail Account Manager
- Mango trader
- Commercieel medewerker binnendienst
- Vestigingsmanager / Arbeidsmanager
Ook populariteit hennep en tencel neemt toe
Made-By: 20% meer bio-katoen gebruikt in 2011
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-15 Organic Cotton Accelerator verheugd over vooruitgang Pakistan
- 2023-09-01 Essenza Home lanceert in het najaar een nieuw beddengoed-label
- 2023-07-20 S.Oliver Group helpt bijna 400 boeren in India om biologisch katoen te telen
- 2023-07-10 Steeds meer consumenten kiezen voor Fairtrade producten, verkoop stijgt met 6%
- 2023-06-16 Nieuwe keukentextielsets van bio-katoen
- 2023-06-08 "Voor ons was het een no-brainer om iets te doen met bio-katoen"
- 2023-06-07 Satellietbeelden ingezet om biologische katoenvelden op te sporen
- 2023-05-12 Einde aan fast fashion: strengere regels tegen overmatige productie en consumptie
- 2023-05-10 Gedoneerd beddengoed krijgt een nieuw leven
- 2023-05-03 Seepje ontvangt microplasticvrij-erkenning van de Plastic Soup Foundation
- 2023-05-02 Goodfuture klaar voor de toekomst op nieuwe locatie in Alblasserdam
- 2023-05-01 Koningspaar maakt volgens ondernemers echt een verschil als ze meegaan op handelsmissies
- 2023-04-26 Platform voor duurzame mode gelanceerd in Madrid
- 2023-04-24 Yumeko in finale Coolest Dutch Brands 2022
- 2023-04-20 Honderden coöperatieleden bezoeken Studio Claudy Jongstra
- 2023-04-14 Nieuwe duurzame werkkleding voor Spar-medewerkers
- 2023-04-05 Rob van den Dool (CEO Yumeko): "Mijn woord is geen wet"
- 2023-04-03 Online platform Glow inspireert met duurzame lifestyle & fashion voor dames en kinderen
- 2023-03-27 Australië zet als eerste ter wereld standaard voor composteerbare kleding
- 2023-02-28 ABN Amro Sustainable Impact Fund investeert in Deens duurzaam modemerk