De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat ook voor 2023 zien dat de groei
in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding & dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3% dus het aandeel is ook in 2023 weer sterk toegenomen. Terwijl de algehele foodomzet met 9,5% groeide het afgelopen jaar, groeide de omzet van food met een
keurmerk ruim dubbel zo hard, met 22%. De grootste aanjager van de groei is het vervangen van het reguliere pluimveevlees (vers vlees en vleeswaren) met producten met een 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Binnen pluimveevlees is voor bijna 500 miljoen euro vervangen. Opvallend is ook de blijvende groei van biologische voeding (+14,5%). Zo steeg de verkoop van biologisch fruit bijvoorbeeld met 91,3%.Dankzij de groei van kip met 1 ster Beter Leven, is vlees(waren) toegetreden tot de Top 3 van categorieën met het hoogste keurmerk aandeel. Vis staat met 80,2% keurmerk aandeel (ASC en MSC) op nummer 1, eieren staan op de tweede plaats met 79,0% en vlees(waren) komen nieuw binnen op de derde plek met 60,0% van de omzet die vanuit
producten met een duurzamer keurmerk komt.
Gekeken naar de overige groeidrijvers, zien we dat naast kip ook aardappelen een forse stijging laten zien gedreven vanuit het On the Way to Planet Proof keurmerk. Ook groente, fruit, cacao, ontbijtgranen en bakproducten stijgen ver boven de gemiddelde groei van 22% uit.
Opvallend is ook dat de omzet in biologische producten blijft doorgroeien (+14,5%). Binnen vers groeit biologisch met bijna 16% en biologische kruidenierswaren groeien met bijna 12%. De grootste groei komt van biologische groente en fruit (de omzet van biologisch fruit steeg zelfs met 91,3%), maar ook biologische aardappelen (+30,8%), conserven/diepvries (+13,0%), brood en banket (+24,0%), vis (+32,0%) en kaas (+22,4%) laten dubbele groeicijfers zien. Binnen kruidenierswaren zijn koffie-thee-cacao (+12,0%), maaltijden/deegwaren (+24,5%), snoep & koek (+21,0%), ontbijtgranen (+17,4%) en dierenvoeding (+22,1%) de groepen met de hoogste groei in biologisch.
Er is in 2023 minder biologisch varkensvlees verkocht (-10,0%), ook de omzet in vleesconserven is fiks gedaald (-19,0%).
Foto: Bionext
Vis wordt met 80,2% het meest mét keurmerk gekocht (ASC en MSC), daarna eieren met 79% (biologisch, vrije uitloop of scharrel) en vlees(waren) staan door de sterke groei van kip op de derde plek met 60%.
Het Beter Leven Keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna 4 miljard euro omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van 10 miljard euro passeren. Het vervangen van reguliere voedingsproducten naar producten met duurzamere keurmerken is volgens Circana dus
een robuuste en blijvende trend in de supermarkt.