Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Stel per supermarkt een doel op inkoop van biologisch voedsel"

Fotoreportage seminar 'Bio in de supermarkt'

Tholen - Tijdens het seminar 'Bio in de Supermarkt' kwamen afgelopen maandag supermarkten, overheid, politiek, de agrarische sector, maatschappelijk middenveld en de wetenschap samen. Denktank Questionmark presenteerde in Nieuwspoort (Den Haag) het beleidsadvies voor supermarkten, aangezien supermarkten een grote rol spelen in het realiseren van de benodigde groei van het biologische landbouwareaal. Ondersteund door diverse presentaties gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

"Doelstelling werkt door naar alle niveaus"
Gustaaf Haan, Head of Research bij Questionmark, presenteerde allereerst het beleidsadvies voor supermarkten. Het belangrijkste advies is dat supermarkten een doel op inkoop van biologisch voedsel stellen. Supermarkten kunnen immers het beste zelf bepalen welke maatregelen in hun eigen winkels passen om de biologische markt te bevorderen. Bepaal een doelstelling, want die werkt door naar alle niveaus in de organisatie.

Gustaaf Haan

Gustaaf: "We horen van iedereen dat het belangrijk is dat vraag en aanbod gelijk op groeien." Een voorspelbare groei is dus belangrijk. "Hoe preciezer supermarkten per jaar kunnen aangeven met hoeveel procent zij per jaar kunnen gaan groeien, hoe beter de aanbodkant daarop kan inspelen."

LNV
Na het verhaal van Gustaaf was er aandacht voor de visie van het ministerie van LNV. Inge Lardinois, MT-lid Klimaat en Bio, vertelde onder meer over de grootschalige consumentencampagne die eraan komt. En ze gaf aan dat vanuit het ministerie waardering is voor de timing van het door Questionmark uitgebrachte advies. "Ik denk dat het enorm zal helpen om een ambitie uit te spreken, ook vanuit supermarkten."

Inge Ladrinois (ministerie van LNV) in gesprek met dagvoorzitter Lotte Sluiter

In het door het ministerie gelanceerde Dashboard Duurzaamheid Supermarkten zou wat haar betreft ook ruimte moeten komen voor biologisch. "Ik zou het heel mooi vinden als daar ook doelstellingen vanuit supermarkten op het gebied van biologisch aan toegevoegd zouden kunnen worden."

'De biologische consument'
Eric Harmen, senior shopping consultant bij GfK gaf de toehoorders in zijn presentatie allerlei (nieuwe) inzichten over 'de biologische consument'. Eric Harmsen gaf vervolgens namens GfK een kijkje in het hoofd van 'de biologische consument'. Er blijkt een duidelijke link te zijn tussen kennis en houding als het gaat om biologisch. Kennis versterkt de vraag. En 32% van de shoppers geeft aan bij een groter biologisch aanbod meer te zullen kopen.

Eric Harmen, GfK

Leerzame lessen uit Denemarken
Vervolgens was het podium voor Paul Holmbeck, de voormalig directeur van Organic Denmark (en huidig world board member van IFOAM) deelde leerzame lessen uit Denemarken. Zijn presentatie was dit keer nog iets meer toegespitst op voorbeelden vanuit de retail. Hij benadrukte dat samenwerking tussen supermarkten, producenten, boeren en andere partners in de keten cruciaal is om de biologische markt in Nederland verder te laten groeien. Paul gaf verder aan dat de supermarkten die als eerste instappen hier het meeste voordeel van kunnen hebben.

Paul Holmbeck

PLUS succesvol met vervangingsstrategie
Eric Leebeek, commercieel directeur PLUS retail, vertelde meer over het beleid van PLUS rond biologisch. Zo kwam uiteraard de 'vervangingsstrategie' uitgebreid aan bod. Na zuivel werd ook voor alle onbewerkte aardappelen biologisch de nieuwe standaard. En binnenkort komen daar ook alle onbewerkte uien bij. De ambitie van PLUS is om meer biologische producten aan te bieden om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het doel van het ministerie van LNV (15% bio-areaal in 2030). Ook werd duidelijk dat PLUS zich als eerste supermarkt committeert aan een doelstelling: ze willen het omzetaandeel biologisch in 2025 verdubbelen naar 5%.

Eric Leebeek, commercieel directeur PLUS retail, aan het woord

Bio benchmark
Na de interactieve sessie waarbij twee stellingen behandeld werden, bedankte Charlotte Linnebank (CEO van Questionmark) namens de organisatie alle aanwezigen. "We hebben een heel bijzondere groep bij elkaar hier, met sleutelfiguren in deze nieuwe transitie die nu plaats zal moeten gaan vinden."

Ze riep supermarkten nogmaals op om als eerste stap een individuele doelstelling voor het eigen bedrijf op te stellen, het liefst op inkoopvolume. "Dit is een relatief makkelijk te nemen stap waar jullie geen anderen voor nodig hebben. Hier kan je het hele bedrijf mee in beweging krijgen. En vanuit jullie ook andere spelers in de sector meekrijgen."

Charlotte onthulde verder dat Questionmark dit jaar een 'Bio benchmark' zal gaan ontwikkelen, om beter te kunnen bepalen hoe supermarkten precies presteren op biologisch.

Slotwoord van Charlotte Linnebank

De fotoreportage die Biojournaal tijdens het seminar maakte is hier te vinden.

Klik hier voor het Beleidsadvies Supermarkten en Overheid - 'Biologisch in de supermarkt'.