Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volle zaal bij BioPlant tijdens Biohuisdag

"Lidl kan stigma 'duur' doorbreken"

Tijdens de Biohuisdag op woensdag 28 februari in Kootwijkerbroek, trok BioPlant een volle zaal. Bestuursleden van BioPlant hadden een aantal sprekers uitgenodigd om over de ontwikkeling van de markt te spreken: akkerbouwer Digni van den Dries en Quirine de Weerd van Lidl Nederland. Quirine presenteerde haar verhaal samen met Rebekah Simmons, adviseur duurzaamheid van Lidl Nederland. "Lidl staat voor betaalbaar, ook voor biologisch."



BioPlant is de overkoepelende vereniging van de plantaardige sector van de biologische landbouw in Nederland en bestaat net één jaar. Als centraal aanspreekpunt behartigt zij de belangen van de akkerbouw, vollegrondsgroente, tuinders en andere open teelten. Eén van de speerpunten is de afzetmarkt van producten te bevorderen. Akkerbouwer Digni van den Dries voerde met enkele collega's verschillende goede gesprekken met de Lidl en andere retailers. "Wij hebben hen aangesproken op hun duurzaamheidsambities. De meeste vinden het moeilijk om initiatief te nemen. De een stelt dat het ten koste gaat van de winst, de ander mist het gelijke speelveld. Er blijkt centraal gezag nodig." Tegelijkertijd laat de Lidl zien dat het kan. Lidl wil het biologisch aanbod toegankelijk maken voor een breed publiek en het stigma 'duur' doorbreken. Al enige tijd experimenteert de retailer met prijsverlagingen. Quirine de Weerd, sinds 5 jaar verantwoordelijkheid voor duurzaamheid en communicatie: "We zijn al een tijdje bezig met de vraag hoe we met biologisch de volgende stap kunnen zetten. Daarom leren we ook graag van jullie."

Hele keten in beheer
Ter introductie zet ze Lidl stevig neer. "We zijn in 1930 opgericht en in 33 landen actief. Inmiddels zijn we de derde retailer van de wereld. Schwarz is ons moederbedrijf. We hebben de hele keten in beheer, van product tot recycling. Sinds 1996 zijn we actief in Nederland. Met 440 filialen is er altijd een Lidl in de buurt." De Weerd vertelt over de ambitie de gewasbeschermingsmiddelen naar beneden te brengen. "Onze kennis hierover willen we uitbreiden. Als gangbare boeren minder gaan gebruiken, wat heeft dit dan voor consequenties voor het volume en de uiterlijke kenmerken? Van bio weten we het, van gangbaar niet." Pipie Smits van Oyen, voorzitter Biohuis reageert vanuit de zaal. "Waarom wil je het ene systeem veranderen en kies je niet volledig voor het systeem dat het al doet?" Quirine de Weerd: "Misschien is dit wel het antwoord, maar we willen eerst meer praktijkkennis opdoen om te weten wat de effecten zijn. Dat kost tijd, energie en geld, maar we zijn er heel serieus mee bezig."

Betaalbaarheid
Tom Saat vanuit de zaal: "Waarom leg je beide producten niet voor dezelfde prijs naast elkaar in de winkel?" De Weerd: "Als iemand biologisch betaalbaar kan aanbieden dan zijn wij het. En deze verantwoordelijkheid voelen we ook!" Ze gaf cijfers over de trends in retail: 75% van biologisch wordt afgezet in supermarkten en de versproducten groeien sneller dan de kruidenierswaren. "We kijken steeds waar we producten kunnen toevoegen. Nu is al 20% van ons aanbod AGF biologisch. Drie keer per jaar zijn er themaweken met een ruimer assortiment bio. We hebben dan 30 tot 40 extra artikelen bovenop het vaste biologische assortiment en kunnen dan zien welke producten goed lopen. Die willen we dan vasthouden."

Leveringszekerheid bio-AGF
De vraag komt aan de orde of leveringszekerheid van bio een rol speelt. "De inkopers hebben daar wel vertrouwen in. Voor de consument is bio alleen nog niet altijd duidelijk. We hebben veel keurmerken in Nederland en consumenten weten niet goed waar ze voor kiezen." Tom Saat is enthousiast. "Ons imago 'duur' is gewoon slecht. Als iemand dat kan doorbreken dan zijn jullie dat." Henk Klompe, voorzitter van BioPlant, vraagt hoe de akkerbouwers kunnen helpen. "Kunnen we jullie uitnodigen op onze boerenbedrijven?" De Weerd: "Heel graag! AGF is echt de aorta van ons bedrijf." Digni van den Dries: "Laat er dan zoveel mogelijk biologisch bloed doorheen lopen. Wij gaan ervoor zorgen dat jullie kunnen leveren."

Auteur en beeld:
Wieneke Wolthuis,
Verenigingsmanager Biohuis
wolthuis@bionext.nl

Voor meer informatie:
Biohuis
info@biohuis.org
www.biohuis.org

Publicatiedatum: