Door de hoge voedselprijzen kiezen veel consumenten niet voor voedsel met een duurzaamheidskeurmerk. Het Zweedse Axfood stelt opnieuw voor om de btw op dergelijke producten te verlagen of af te schaffen - en de consumenten gaan akkoord. Uit een enquête blijkt dat 76% van de Zweedse consumenten het een goed of zeer goed idee vindt om de btw op voedsel met duurzaamheidskeurmerken af te schaffen. En 92% van de consumenten zegt dat ze hun consumptie zouden verhogen als de btw zou worden verlaagd of helemaal zou worden afgeschaft. Dit alles blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Parlametric in 2022.
Vorig jaar presenteerde Axfood een voorstel om de btw op voedsel te verlagen of af te schaffen om de productie en consumptie in een duurzamere richting te sturen. Nu de voedselprijsinflatie ervoor zorgt dat meer consumenten afzien van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk, wordt het voorstel opnieuw ter sprake gebracht. "We willen een verandering in het voedselsysteem waarbij het loont om duurzamer te produceren en te consumeren. Verlaging of afschaffing van de btw op goederen met een duurzaamheidskeurmerk is de meest effectieve manier om een snelle en merkbare verandering teweeg te brengen", zegt Åsa Domeij, hoofd duurzaamheid bij Axfood.
De EU wil ook de mogelijkheden vergroten om met gedifferentieerde btw duurzamere consumptie te stimuleren. "Het feit dat de EU wijst op de mogelijkheid om prikkels zoals de btw te gebruiken om de ontwikkeling in een duurzamere richting te sturen, is een duidelijk signaal dat het Zweedse beleid nu in actie moet komen en moet onderzoeken hoe een dergelijke oplossing kan worden ingevoerd", aldus Åsa.
Bron: Livsmedel I Fokus