Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Inflatie blijft knabbelen aan afzet bio in VS

Aanhoudende inflatie bleef een impact hebben op de verkoop van biologische groenten en fruit in het eerste kwartaal van 2023 in de VS. Hoewel de omzet in dollars licht groeide (met iets minder dan 1%), daalde de afzet qua volume met 3,4% ten opzichte van de eerste drie maanden van 2022, zo blijkt uit de Q1 2023 Organic Produce Performance Report gepubliceerd door Organic Produce Network (OPN) en Category Partners.

De totale groente- en fruitafzet groeide in het eerste kwartaal van 2023 met 2,6% in waarde en daalde met 1,3% in volume ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De verkoop van biologische groenten en fruit was in het eerste kwartaal van 2023 goed voor bijna $ 2,4 miljard en 319 miljoen kilo.

Het rapport maakt gebruik van door Nielsen IQ verwerkte gegevens over de 20 belangrijkste biologische AGF-producten. "In een inflatoire periode zien we een groei in omzet en een daling in volume voor de meeste biologische en conventionele artikelen", zegt Tom Barnes, CEO van Category Partners. "Met stijgende prijzen zien we selectieve biologische aankopen van consumenten. Ze kiezen meer voor conventionele producten in plaats van de duurdere biologische varianten."

Biologische tomaten zijn het meest opvallende voorbeeld. De prijs per kilo was bijna drie keer zo hoog als die van conventionele tomaten, wat resulteerde in een volumedaling van 8%.

Biologische druiven kenden daarentegen een ongelooflijk kwartaal met een volumestijging van 37,3% en een omzetstijging van 40,2%. Geïmporteerde biologische druiven komen steeds dichterbij de top 20 van de meest verkochte biologische AGF-producten. In het eerste kwartaal bezetten ze met een omzet van $ 22 miljoen de 22e plaats.

Voorverpakte salades en zachtfruit (aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen) staan bovenaan het lijstje. Ze waren samen goed voor bijna 40% van de omzet.

De huidige trend is dat de afzet van zowel conventionele als biologische groenten en fruit jaar na jaar krimpt (in volume). De afzet van conventionele producten lag in het eerste kwartaal van 2023 onder dat van 2020, terwijl bio op gelijke hoogte bleef. De omzet voor beide categorieën liet daarentegen wel een groei optekenen. In het biologische segment was de waarde van de verkoop van de helft van de 20 belangrijkste groente- en fruitsoorten gestegen. Biologische uien presteerden met een stijging van 10% het best, gevolgd door paprika, sla en verse kruiden. Avocado deed het het minst goed, en ook appel zag de waarde van de afzet sterk dalen.

In het eerste kwartaal van 2023 boekten 15 van de 20 belangrijkste biologische groente- en fruitsoorten een volumedaling, terwijl de verkoop van 7 daarvan wel een stijging in waarde liet optekenen. Biologische appelen moesten de meeste kilo’s prijsgeven, gevolgd door bananen en wortelen.

Het rapport heeft betrekking op de totale voedselverkopen in de VS, inclusief alle verkooppunten (d.w.z. supermarkten, grootwinkelbedrijven, "club stores", "dollar stores", gemakswinkels en "military commissaries") van januari tot en met maart 2023. Het volledige rapport is hier beschikbaar.

Voor meer informatie:
Matt Seeley
Organic Produce Network
Tel: +1 (831) 884-5092 (VS)
Matt@organicproducenetwork.com 
www.organicproducenetwork.com

Publicatiedatum: