Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Plagge, Bioland:

"De vraag naar biologisch gaat al tientallen jaren in één richting: omhoog"

"Het is belangrijk om ons gezicht als industrie nu te laten zien. De toenemende verhalen over een biologische crisis schetsen een verkeerd beeld. De vraag naar biologische producten gaat al tientallen jaren in één richting, en dat is omhoog", zegt Jan Plagge, president van Bioland, dat komende week present is op de BioFach. "De biologische verkoop in de Corona-jaren was bovengemiddeld en we hebben het niveau van 2020 met 22 procent omzetgroei minstens kunnen vasthouden. De toekomst is biologisch!"

Hoewel er door de algemene stijging van de kosten van levensonderhoud een verschuiving naar discounters heeft plaatsgevonden, speelt het prijsimago van de grote winkelketens bij veel producten een rol. Plagge verduidelijkt dat de handel in biologische levensmiddelen niet altijd automatisch duurder is, zoals ook blijkt uit de officiële cijfers van de Federatie van de Biologische Voedselindustrie. "In totaal is biologisch voedsel het afgelopen jaar 7 procent duurder geworden, wat aanzienlijk minder is dan conventioneel voedsel met een stijging van 12 procent", voegt Plagge eraan toe.

Durf meer biologisch te gaan
De toenemende biologische vraag is ook merkbaar in de groei van de partners in de Bioland-markt. 128 nieuwe partnerbedrijven uit handel, verwerking en gastronomie vonden in 2022 hun weg naar Bioland. Andere partners konden uitbreiden.

De catering is een potentiele groeimarkt. Minder dan 2 procent van de daar verwerkte producten is van biologische oorsprong. Om de uitbreidingsdoelstelling van de federale regering van 30 procent biologische teelt tegen 2030 te bereiken, voegt Plagge eraan toe, zal de regering de komende jaren veel betrouwbare koersen moeten uitzetten, vooral op het gebied van de gemeentelijke catering. Landbouwers moeten ook op lange termijn denken. "De omschakelingsperiode van een boerderij duurt meestal twee tot drie jaar. Het is zinvol om op elk moment over omschakeling na te denken. Als je nu begint, ben je klaar als het kader voor 30 procent biologisch tegen 2030 in werking treedt."

Echte prijzen spreken voor biologisch
De vele voordelen van de biologische landbouw zijn wetenschappelijk bewezen. Deze omvatten de werkelijke kosten van de verschillende landbouwmethoden. Zoals de Commissie over de toekomst van de landbouw in haar eindverslag bevestigt, zijn conventioneel geproduceerde producten economisch gezien duurder dan biologische. De landbouwsector produceert jaarlijks 90 miljard euro aan milieueffecten, maar draagt slechts 25 miljard euro bij aan de bruto toegevoegde waarde van Duitsland. Daarom is het motto van de BioFach dit jaar "Bio. Voedselsoevereiniteit. Ware prijzen" en geeft daarmee een signaal af aan de handel, politici en consumenten.

Bioland is dit jaar met 47 partners op de beurs vertegenwoordigd. De gezamenlijke ruimte bevindt zich in hal 7, rond Bioland stand 7-471.

Bron: Bioland

Publicatiedatum: