Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Gezondheid troefkaart in communicatiebeleid rond 'meer plantaardig, minder dierlijk' eten"

Vanuit Wageningen University & Research zijn recentelijk twee studies verschenen waarin consumenten met verschillende eetpatronen worden vergeleken. Meer in het bijzonder gaat het om vleeseters, flexitariërs en vegetariërs, én de diversiteit binnen deze groepen. Deze studies hebben als doel nader te verkennen hoe en in hoeverre zulke consumentengroepen van elkaar verschillen, zowel in motivaties als in sociaal-demografische kenmerken.

Recent onderzoek heeft geleerd dat flexitariërs een aparte groep zijn tussen verstokte vleeseters en overtuigde vleesmijders in. Het onderzoek maakt ook duidelijk dat er verschillen in motivaties van consumenten bestaan en verschillen in hun voorkeuren voor diverse dierlijke en plantaardige eiwitproducten. Het onderscheid tussen diverse dieetgroepen is vooral op deze aspecten aanzienlijk, niet zozeer door verschillen in achtergrondkenmerken als leeftijd of geslacht.

Deze uitkomst doet vermoeden dat het niet zo eenvoudig is om op te schuiven naar meer plantaardig eetpatronen voor consumenten die er meer 'vleesrijke' eetpatronen op nahouden. Laatstgenoemden lijken meer ontvankelijk voor bijvoorbeeld de specifieke inzet op kleinere porties vlees terwijl doelgroepen als fervente flexitariërs of vegetariërs eerder te bewegen zijn om te kiezen voor strikt plantaardige eiwitbronnen als champignons, cashewnoten, kikkererwten of vegetarische burgers.

Tegelijkertijd bieden verschillen tussen dieetvormen ook aanknopingspunten voor de uitgezette beleidslijn. Het etaleren van bepaalde motieven zal de ene groep meer aanspreken dan de andere. Motivaties om vlees te minderen verschillen sterk tussen groepen en daar is gebruik van te maken in de communicatie. Zo blijkt er betrekkelijk weinig kennis aanwezig te zijn over de gezondheidsvoordelen van vleesminderen. Terwijl gezondheid wel een belangrijk gedragsmotief is als het om eten gaat.

Gezondheid is dus een troefkaart om uit te spelen in het communicatiebeleid rond 'meer plantaardig, minder dierlijk' eten. Ook de sociale omgeving biedt kansen. Bijvoorbeeld door via sociale media de 'meer plantaardig, minder dierlijk'-boodschap uit te dragen. Of door flexitariërs en vegetariërs een voorbeeldfunctie te geven en zodoende de aandacht van meer vleesetende doelgroepen te trekken.

Klik hier voor de publicatie 'Vleeseters, flexitariërs en vleesmijders - Doelgroepen op weg naar een meer plantaardig eetpatroon'.

Bron: WUR

Publicatiedatum: