Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ekoplaza trots op goede score in Superlijst Gezondheid 2022

"Aandeel gezonde producten in folders en assortiment flink vergroot, gelukkig wordt dat ook gezien"

In de Superlijst Gezondheid 2022 is vergeleken wat acht Nederlandse supermarkten doen om consumenten te stimuleren gezond te eten en te drinken. Uit dit onderzoeksproject blijkt dat Ekoplaza wederom de afstand tot de andere supermarkten vergroot. Opnieuw wordt Ekoplaza erkend als de Gezondste Supermarkt van Nederland. Naar aanleiding van de publicatie heeft Ekoplaza het volgende bericht op de eigen website geplaatst: 

De eerste Superlijst Gezondheid werd in 2020 gepresenteerd. Twee jaar later onderzoekt Questionmark opnieuw wat supermarkten doen met betrekking tot gezond eten. De resultaten worden vergeleken met de Superlijst Gezondheid 2020. Hieruit blijkt dat alleen Ekoplaza, samen met Lidl wezenlijk verbeteringen doorvoert. De afstand tot de andere supermarkten wordt hiermee vergroot. 

Steven IJzerman, kwaliteitsmanager Ekoplaza: "Wij zijn trots dat we wederom de Gezondste Supermarkt van Nederland zijn. Het erkent waar wij elke dag hard voor werken. Als biologische supermarkt nemen we onze verantwoordelijkheid, we kiezen voor een gezond assortiment en helpen klanten om gezonde keuzes te maken. Een terecht verbeterpunt voor Ekoplaza is het communiceren over prestaties, doelen en cijfers. We hebben namelijk de ambitie om de Gezondste Supermarkt te zijn én te blijven. We willen bijvoorbeeld geen kindermarketing meer toepassen op ongezonde producten. Dit is een goede stap, maar telt vanwege het ontbreken aan doelstellingen, niet mee in de puntentelling van dit rapport. Dat is jammer, dus hier gaan we aan werken."

Bevindingen uit de Superlijst
Uit het rapport blijkt dat Ekoplaza zichtbaar maatregelen neemt om de consumptie van producten binnen de Schijf van Vijf te stimuleren. Ruim vier van de vijf producten in reclamefolders van supermarkten vallen buiten de Schijf van Vijf. Twee jaar geleden was dat ook het geval. Alleen Ekoplaza heeft het aandeel Schijf van Vijf in de folders sterk vergroot. De sterke stijging van het aandeel gezonde aanbiedingen - van 19,2 naar 29,5 procent – doet vermoeden dat er bewust (intern) beleid is. Van de 64 onderzochte folders in de onderzoeksperiode waren er drie zonder aanbiedingen van alcohol; dat waren alle drie folders van Ekoplaza. "Dat er een bewust intern beleid is voor het aanbieden van gezonde aanbiedingen kan ik bevestigen. Zo hebben we de afgelopen twee jaar koers gezet om het aandeel gezonde producten in onze folders en in het assortiment flink te vergroten. Gelukkig wordt dat ook gezien", aldus Steven.

In de Superlijst zijn gemiddeld genomen producten uit de Schijf van Vijf iets beter vertegenwoordigd dan in 2020. Deze kleine verbetering komt grotendeels voor rekening van Ekoplaza. Bij Ekoplaza steeg het aandeel gezonde producten in de onderzochte productgroepen met 5 procentpunt gemiddeld. Bij de andere supermarkten is er geen verbetering te zien ten opzichte van 2020.

In de uitgebreide conclusie van de Superlijst Gezondheid 2022 staat dat Ekoplaza de enige supermarkt is die concrete maatregelen lijkt te nemen om gezonde voeding te stimuleren. Daarmee laat Ekoplaza zien dat de afspraken in het Preventieakkoord haalbaar zijn.

Voor meer informatie: info@ekoplaza.nl en www.ekoplaza.nl 

Publicatiedatum: