Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Innovaties op Fruit Attraction: Nieuwe productconcepten, duurzame verpakkingen en bio(dynamisch) winnen terrein

Ondanks de ingeperkte innovatiedrang binnen de sector werden ook dit jaar weer de nodige noviteiten gepresenteerd op de Fruit Attraction in Madrid. In deze fotoreportage nemen we een aantal overkoepelende trends en opvallende innovaties nog eens onder de loep.


De Rubis Gold appel werd onder andere tentoongesteld op de stand van Devos Group

Nieuwe productconcepten
Net als andere jaren was er ook dit jaar weer aandacht voor nieuwe productconcepten en rasseninnovatie. Sommige daarvan waren ook genomineerd voor de Innovation Award van dit jaar. Een goed voorbeeld is het clubappelconcept Rubis Gold, dat enkele jaren geleden in Frankrijk is ontstaan en nu ook in België en binnenkort ook Spanje voet aan de grond krijgt. Ook op het gebied van productverfijning doen zich nieuwe mogelijkheden voor: het bedrijf Bonnysa heeft bijvoorbeeld een guacamole op basis van broccoli op de markt gebracht. 

De winnaar in de categorie verse producten van de Innovation Awards van dit jaar waren de pompoendesserts met fruitsmaak van Surinver. In de categorie F&V-industrie ging de prijs naar Syngenta voor zijn nieuwe product Persicop, een van micro-organismen afgeleide biologische stikstofbinder voor groenten en fruit. Granada La Palma werd bekroond in de categorie 'Duurzaamheid en Engagement'. Het bedrijf ontwikkelde een veganistische burger genaamd La Parcela op basis van kerstomaten. De prijswinnaars ontvingen elk 2.000 euro.


Showcooking op de stand van La Palma: Blikvanger was de nieuwe, veganistische burger La Parcela

Verpakking: karton en biologisch afbreekbare etiketten
Na twee jaar pandemie lijkt de trend naar duurzame verpakkingsalternatieven weer aan te trekken. Daarbij vervangen verpakkingen van papier en karton steeds meer het conventionele plastic. Daarbij wordt niet alleen gezocht naar alternatieve productverpakkingen, maar ook naar duurzame, eigentijdse etiketteringsoplossingen. De nieuwe biologisch afbreekbare etiketten van Sinclair, die ook genomineerd waren voor de Innovation Award, zijn hiervan een goed voorbeeld. Het Poolse verpakkingsbedrijf SoFruPak, dat al verschillende prijzen heeft gewonnen voor zijn toekomstgerichte concepten, lanceerde op de beurs ook een nieuwe kartonnen tray met cellulosecoating. Ook Veripack, een merk van de Guillin Groep, presenteerde een soortgelijke innovatie.


Verscheidenheid aan producten op de Fruit Attraction

Bio(dynamisch) wint terrein
Op langere termijn lijkt de productie volgens de Demeter-richtlijnen in Spanje aan belang te winnen. Deze tendens heeft niet alleen betrekking op de belangrijkste productgroepen, maar ook op de kleinere producten, zoals de exoten. Zo is er in de Zuid-Spaanse stad Sevilla een bedrijf dat dit jaar in totaal ca. 2 miljoen kilo Demeter-citrus zal oogsten. Dit volume zal de komende jaren achtereenvolgens worden verhoogd.

Het merendeel van de in Spanje geteelde Demeter-producten wordt geëxporteerd naar de Duitstalige landen, waar het Demeter-label vandaan komt. Naast Demeter wint ook de 'gangbare' biologische teelt weer aan belang. Dit wordt actief bevorderd, met name door de veredelings- en zaadbedrijven, door nieuwe eigen merken (bijvoorbeeld Ondine) op de markt te brengen. Dit leidt op zijn beurt tot een groter aanbod van producten. 


Rubis Gold


Vollegrondsgroenten van Behr Iberica. Het Duitse moederbedrijf blijft de markt verrijken met nieuwe en verrassende groentenconcepten.


Cartonpack uit Italië biedt een breed scala aan nieuwe verpakkings-oplossingen, zowel gemaakt van papier en karton als biologisch afbreekbaar plastic.


Opera - een modern merkconcept voor premium Italiaanse peren


De Minikiwi van Jingold


Verscheidenheid aan appelen vanuit Frankrijk


Franse pruimen in talloze varianten


Nieuwe verpakkingsoplossingen, waaronder die van cellulose


Ook in de champignonsector wordt convenience, oftewel vers gesneden, een steeds belangrijker onderwerp


Citroenen in netten


'I'm creamy' is de naam van het nieuwe kant-en-klare marketingconcept van Euromeridian 


Ook in Noordwest-Europa wordt physalis steeds populairder. Het exotische zachtfruit komt voornamelijk uit Colombia. 


Citroenen in duurzame kartonnen verpakking 


Pitahaya of dragonfruit wordt steeds populairder en wordt sinds kort ook in Turkije geteeld.


Marketing 2.0: zorgvuldig geplaatste peren


Ook aardappelen worden steeds vaker in duurzame verpakkingen aangeboden.


Het Franse Innatys lanceerde de nieuwe clubappel Lubee: 100 % geel en 100% bio


Het Poolse bedrijf SoFruPak ​​is een pionier als het gaat om duurzame verpakkingen en werd dit jaar opnieuw genomineerd voor de Innovation Award.


Het Sinclair-team vierde dit jaar hun 20-jarig jubileum en werd vervolgens ook genomineerd voor de Innovation Award.

Klik hier voor en fotoreportage van de Nederlanders en Belgen
Klik hier voor de fotoreportage van de Spaanse bedrijven
Klik hier voor de fotoreportage van de Duitse en Oostenrijkse bedrijven
Klik hier voor een fotoreportage van de Franse bedrijven
Klik hier voor een fotoreportage van de Italiaanse bedrijven
Klik hier voor een fotoreportage van de Latijns-Amerikaanse bedrijven
Klik hier voor een fotoreportage van de overige internationale bedrijven