Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online verpakkingsvrije supermarkt bespaart 2 miljoen verpakkingen

Vandaag bereikt de online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot een mijlpaal. Alle klanten uit België en Nederland samen bespaarden in totaal maar liefst 2 miljoen verpakkingen op 2 jaar tijd. “We zijn op goede weg om de hele boodschappenketen verpakkingsvrij te maken. Het besef dat elke herbruikbare pot die je bij ons bestelt effectief één verpakking uitspaart, motiveert onze klanten”, zegt Puck Schaaphok, Head of Belgium van Pieter Pot.   

Pieter Pot, een van oorsprong Nederlandse start-up, is sinds oktober ook in Vlaanderen actief. Meer dan 8.000 Vlamingen zijn klant bij de online supermarkt die verpakkingsvrije boodschappen in herbruikbare glazen potten aan huis levert. Daardoor bespaarden ze samen goed 70.000 verpakkingen. In Nederland, waar Pieter Pot in 2019 startte, telt de verpakkingsvrije supermarkt al meer dan 80.000 klanten.

Klanten kiezen online welke producten ze in huis willen halen. Pieter Pot koopt die in bulk aan en doet ze in herbruikbare glazen potten of flessen. Die worden aan huis geleverd op een door de klant gekozen moment. Bij de volgende levering neemt Pieter Pot de lege potten weer mee en krijgt de klant zijn statiegeld terug.

Meeste verpakkingen bespaard door zoet broodbeleg en pasta
Het grootste aantal verpakkingen (8%) werd bespaard in de categorie van broodbeleg zoals chocoladepasta, hagelslag, stroop en pindakaas, op de voet gevolgd door pasta (7%) en gedroogd fruit (6%). Ook door sauzen (6%), koeken (4%), rijst (4%) en koffie (3%) werden heel wat verpakkingen bespaard. 

Uitbreiding assortiment
Het is voor Pieter Pot van groot belang dat de hele keten, van fabricage bij de producent tot levering bij de consument, verpakkingsvrij is. Pieter Pot werkt enkel met leveranciers die in bulk kunnen leveren. Het assortiment van Pieter Pot bestaat vandaag uit lekkere en houdbare producten.

Schaaphok: “Het is onze bedoeling om gaandeweg meer en meer lokale producten van Belgische producenten in ons assortiment op te nemen. We willen producenten overtuigen om verpakkingsvrij te produceren én verpakkingsvrij aan ons te leveren.”

Pieter Pot haalde in december nog een investering van 9 miljoen euro op, met de ambitie om verpakkingsvrij mainstream te maken.

Voor meer informatie: www.pieter-pot.nl

Publicatiedatum: