Loyaliteitsprogramma Ekovriend maakt cirkel bij Ekoplaza rond

Erik Does: "Het online element van ons omnichannel gaat mensen verbinden"

Tholen - Udea heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan de bouw en het optimaliseren van het nieuwe omnichannel distributiecentrum. De vertaling hiervan naar de winkelvloer en de consument wordt met de lancering van de nieuwe website en het loyaliteitsprogramma 'Ekovriend' duidelijk zichtbaar. Na een week hebben ze al 10.000 Ekovrienden mogen verwelkomen.

"We hebben gewacht met het ontwikkelen van de omnichannel, omdat intern eerst heel veel operationele dingen voltooid moesten worden. Gisterochtend zijn de eerste consumentenorders vanuit ons Adapto-krattensysteem klaargezet. Daarmee komt alles bij elkaar. Het mooie is dat deze online wereld ons juist in staat gaat stellen om het persoonlijke contact te stimuleren, bijvoorbeeld door activiteiten op de boerderij te organiseren voor onze Ekovrienden", vertelt Ekoplaza CEO Erik Does.

Met Ekopunten de boer ondersteunen
Samen met Valk Solutions is er keihard gewerkt aan de realisatie van deze webshop, zo geeft Erik aan. "Er staat nu een omnichannel die ook echt meerdere kanalen bestrijkt. Waarbij je je loyalty online en offline kunt inleveren. Dat zijn dingen die zelfs niet bij alle grote supermarkten vanzelfsprekend zijn." Alles is voor de klant zichtbaar in het eigen profiel. Daarin zijn alle aankopen te zien die zij offline en online bij Ekoplaza doen. Ekoplaza heeft de beweging Ekovrienden gekoppeld aan een beloningsprogramma, waarmee ze consumenten praktische handvatten bieden om te investeren in een gezondere wereld voor de generaties na ons. "Met de punten die klanten sparen kunnen ze onder meer producten met korting kopen of een boer ondersteunen. Pipie Smits van Oyen van biologisch landbouwbedrijf De Koekoek wil de punten bijvoorbeeld investeren in de uitbreiding van het aantal vogelakkers en de aanleg van een notenbos. Elk gedoneerd punt levert 1 kubieke meter biodiversiteit op."

Erik geeft aan dat het zeker niet bij dit project blijft. “We gaan dit nog verder uitbouwen. Zo zijn onze 6 carbon boeren oprecht heel blij met de extra bijdrage die zij ontvangen via ons project 'Udea Klimaatneutraal'. De bloemkool gaat niks extra's kosten, maar we kopen bij deze boeren CO2-punten waarmee ze allerlei dingen kunnen doen om een betere verbondenheid van CO2 in de bodem kunt realiseren. Denk ook aan een rustgewas telen, wat we uiteindelijk misschien ook kunnen verwaarden. Het project met de Carbonboeren maakt ons daarmee ook bewuster van ons handelen omdat er echt een prijskaartje aan onze CO2-uitstoot hangt. Mogelijk wordt dat ooit wettelijk verplicht, maar wij doen het vrijwillig om onszelf daarmee sneller vooruit te brengen. Vervolgens is het fantastisch reacties terug te krijgen waarin onze duurzame bijdrage zo wordt gewaardeerd dat de volgende generatie wel wil blijven boeren!"

"Gaaf dat we al zo ver zijn"
Wat wil Ekoplaza vooral met dit loyaliteitsprogramma bereiken? "Het moet verbinding brengen. We willen er voor zorgen dat je als consument nog beter weet wie jouw voedsel maakt. En dat onze klanten inzicht krijgen in hoe dit voedsel hen vitaler maakt. En hoe prettig het is dat het gifvrij is. Ik heb het gevoel dat je dit de laatste tijd iets meer mag zeggen. Dit is de eerste stap om beter te weten wat je hebt gekocht, zowel online als offline. De kassabon is wat ons betreft verleden tijd." Het programma is door de gehele klantenreis doorgevoerd. "In de nieuwste Lekker (W)eten staat nu ook letterlijk welke boer welk ingrediënt van het recept gemaakt heeft. Dit is toch wat je wil. Wie heeft mijn gerecht samengesteld? Het is erg gaaf dat we al zo ver zijn."

Ekoplaza heeft ruim een week na de lancering van het loyaliteitsprogramma haar 10.000ste vriend verwelkomd: ecologisch (dans)pedagoog Sanne Tuijl en dochter Aurelia.

Tevredenheid werkt hopelijk aanstekelijk
Erik vertelt dat de franchisenemers en Ekoplaza-ondernemers heel positief gereageerd hebben op het loyaliteitsprogramma en alles hieromheen. Ook was er begrip voor allerlei foutjes in de eerste week die alweer grotendeels zijn verholpen. "Alles in het pakket werkt eigenlijk vanzelf, vertelden diverse ondernemers vanmorgen. Dat is een heel fijne conclusie. In de praktijk blijkt het vaak toch eenvoudiger dan wanneer je het op papier leest." Bijna alle franchisenemers doen mee. "Het is voor bestaande franchisenemers een vrije keuze waarover ze al ruim twee jaar worden geïnformeerd. Onze franchiseraad en automatiseringscommissie staan 100% achter de keuze"

"Ook op de franchisedag was er vooral veel ongeduld dat de nieuwe webshop nog niet live was. We moeten in deze ontwikkeling mee, de consument gaat niet wachten. Zo is ook de algemene mening van onze franchisenemers. We gaan de komende periode bekijken wie er nog meer wil aansluiten. Ook hierbij hopen we dat de tevredenheid van de al aangesloten franchisenemers aanstekelijk werkt. Wij willen niet op macht iets afdwingen, maar juist op kracht tot samenwerking komen. De komende tijd gaan we verder verfijnen en daarnaast gaan we door met ekoplaza.be, want na het zien van de Nederlandse website willen de Belgische Ekoplaza's nog sneller dan daarvoor naar een echte omnichannel."

Voor meer informatie:
Erik Does
Udea
Kempkens 1000
5465 PR Veghel
+31(0)413 256700
edoes@udea.nl  
www.udea.nl   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven