Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Skal-certificaat voor Brabants Duingoed-kaas

Kaas met een verhaal

Zo'n tien melkveehouders rondom de Loonse en Drunense Duinen in Noord-Brabant heeft zich in november 2020 verenigd in de Coöperatie Duinzuivel. Hun doel: melk lokaal afzetten door er kaas van te laten maken. Ze maken deel uit van Brabants Duingoed van de Duinboeren. Het kaasconcept houdt in dat de boeren een meerprijs krijgen voor hun melk en in ruil daarvoor een extra stap zetten. Bijvoorbeeld een stap op de duurzaamheidsladder, of door iets terug te doen voor het gebied zoals natuurbeheer of het organiseren van open dagen.

Er wordt ook biologische Brabants Duingoed-kaas gemaakt. Het Skal-certificaat is onlangs behaald.

Iedere week wordt melk bij de deelnemende boeren opgehaald en laat de Coöperatie Duinzuivel er kaas van maken. Er wordt een eerlijke prijs voor de melk betaald. Een prijs waarmee de boer zijn koeien kan laten weiden, het landschap kan onderhouden en met zijn familiebedrijf een eerlijke boterham kan verdienen.

Unieke batch
De kaas wordt gemaakt door de Hollandsche Meesters in Rhenen. Deze kaasmakers maken uit iedere unieke melkstroom steeds een unieke batch met kazen. De smaak van Brabants Duingoed-kaas varieert dus van boer tot boer en is steeds een beetje anders. Hiermee beleef je de variatie van het gebied, de seizoenen en de boeren.

Bij kaasliefhebbers slaat het concept van kaas aan. Men vindt het mooi dat je door de aankoop van een stukje kaas bijdraagt aan het landschap in eigen gebied.

Lekker en van dichtbij
De eerste 600 kilo kaas die eind 2020 werd gemaakt, was binnen no-time uitverkocht. Zonder groots marketingoffensief, maar gewoon, lekker en van dichtbij. Wat berichtjes op sociale media leidde ertoe dat mensen kwamen proeven. 'En van proeven komt kopen', zo was de ervaring van de coöperatie.

Kijk op de website als je meer te weten wilt komen over Brabants Duingoed of de verkooppunten van de kaas.

Publicatiedatum: