De daling van de consumentenbestedingen in 2020 treft de retailsector onevenredig hard. Naast de vele verliezers staan desondanks ook winnaars op. Retailers in voedingsmiddelen en producten die het verblijf en recreatie in en om het huis veraangenamen profiteren, terwijl de omzet in de modebranche en de verkoop van nieuwe auto’s fors terugvalt. Retailers met een goedlopend onlinekanaal komen ook relatief goed door de crisis. De recente verschuiving van de consumentenvraag naar het onlinekanaal zal voor een deel blijvend zijn. De crisis zal leiden tot het sluiten van diverse winkels in met name grootstedelijke gebieden.
Consumentenbestedingen onder druk
ABN AMRO verwacht dat de consumentenbestedingen dit jaar ook met 5,2 procent krimpen. Het herstel van de bestedingen is reeds in het tweede kwartaal ingezet en leidt naar verwachting volgend jaar tot een groei van 3,4 procent, waarmee de bestedingen nog onder het niveau van voor de crisis blijven. Dat is niet verwonderlijk, gelet op de oplopende werkloosheid, naar verwachting zwakke loongroei en het sterk gedaalde consumentenvertrouwen. Een laag consumentenvertrouwen duidt doorgaans op een lagere bereidheid tot het doen van grote aankopen.
Food-retail profiteert van lockdown
Consumenten kochten tijdens de coronacrisis beduidend meer bij
supermarkten en voedingsspeciaalzaken. In eerste instantie werd meer aan voeding besteed om de voorraden thuis aan te vullen, maar gaandeweg bleken de uitgaven aan voeding vooral hoger te liggen door de sluiting van de horeca en het vele thuiswerken. Een duidelijke
verschuiving van ‘Out of Home’ naar ‘At Home’ is merkbaar. Door het vele thuiswerken daalden bijvoorbeeld de bestedingen bij minisupers op veel bezochte locaties, zoals treinstations, tankstations en campussen. Dit blijkt onder meer uit transactiedata van ABN
AMRO.
Voor dit jaar verwacht ABN AMRO een flinke plus van het volume van 5 procent voor supermarkten en 2 procent voor speciaalzaken in voeding. De speciaalzaken hebben door de coronacrisis een flinke steun in de rug gekregen omdat consumenten meer aandacht kregen voor lokale ondernemers. Wanneer een tweede lockdown van de horeca uitblijft, zoals we in onze basisscenario’s aannemen, ligt het niet voor de hand dat dit niveau volgend jaar kan worden vastgehouden. Bij een aanhoudende recessie worden consumenten namelijk prijsbewuster met als gevolg dat als duurder getypeerde speciaalzaken harder worden geraakt. Dit biedt kansen voor discounters.
De volumes in supermarkten en speciaalzaken in voeding zullen naar verwachting in 2021 elk met 1 procent dalen ten opzichte van het topjaar 2020. Sinds de coronacrisis is de onlineomzet van supermarkten fors gestegen met groeipercentages van wel 40 tot 50 procent. Een groot deel van deze verschuiving zal definitief zijn, omdat consumenten kiezen voor gemak en drukke fysieke supermarkten om redenen van veiligheid liever mijden. De verwachting is wel dat e-commerce tegen zijn grenzen gaat aanlopen vanwege capaciteitsproblemen en door de moeilijkheid om op deze activiteit rendement te maken.