Waarom biologisch 'booming' wordt volgens Michaël Wilde (Bionext)

"Met gedachteloos boodschappen doen, kom je in dit decennium niet meer weg"

Het buitenbeentje of hip en vooruitstrevend: lange tijd was biologisch vooral een nichemarkt. Maar dat gaat volgens Michaël Wilde, directeur Bionext, dit decennium flink veranderen. Hij geeft vijf redenen waar en waarom biologisch in de komende tien jaar volgens hem 'booming' wordt.

Beter boeren
"Afgelopen december werd door de EU de 'Green Deal' gepresenteerd: een investering van honderden miljarden euro’s in alles wat bijdraagt aan een schoner klimaat. Om op die manier voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden. Daarbij wordt er groots ingezet op de biologische landbouw. Door financiële steun aan biologische boeren die elke dag bewust kiezen om samen te werken met de natuur, wordt het aantrekkelijker om op deze manier te boeren. Als de biologische landbouwsector toeneemt, zal ook het aanbod biologische producten stijgen."

Minder prijsverschil
"We zien dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten kleiner wordt naarmate het biologisch aanbod in de markt groeit, met name bij seizoensproducten. We weten dat veel consumenten biologisch al willen verkiezen boven andere producten, maar dat de prijs die keuze soms belemmert. Deze ontwikkeling zorgt dat consumenten sneller zullen kiezen voor de biologische variant."

Minder vlees, meer kwaliteit
"Je kunt er bijna niet omheen… steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. En als je dan een stukje vlees eet, wil je ook een goed stukje vlees. Zowel qua kwaliteit, als qua omstandigheden. Biologisch vlees scoort 3 sterren in het Beter Leven keurmerk, wat maakt dat consumenten vaker biologisch vlees kopen."

Verbinding met je voedsel
"Nederlanders zoeken steeds meer verbinding met hun voedsel. Ze willen niet alleen weten waar hun eten vandaan komt, maar ook hoe de voedselproductie bijdraagt aan een betere wereld. Niet alleen thuis, maar ook als we uit eten gaan letten we hier steeds vaker op. Je ziet steeds meer ondernemers die hierop inspelen en zich middels biologische voeding profileren. Denk aan restaurants, maar ook de kinderopvang, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Op steeds meer plekken en in steeds meer keukens zien we biologisch."

Meer producten
"Producenten brengen steeds vaker een biologische variant van hun product op de markt. Hierdoor kun je vaker voor biologisch kiezen. Daarnaast komen er veel nieuwe biologische producten op de markt. Die spelen ook in op leefstijltrends als plantaardig of koolhydraatarm. Zo hoef je niet meer tussen je idealen te kiezen: nieuwe producten zorgen ervoor dat je zowel voor plantaardige of koolhydraatarm als voor biologisch kunt gaan."

Hoog tijd
"Steeds vaker staan er nieuwe Greta Thunberg’s op. Mensen die hun stem letterlijk laten gelden. Meer en meer mensen realiseren dat ze zelf kunnen kiezen, een stem kunnen uitbrengen voor de wereld die zij willen. In de supermarkt, met hun portemonnee. Met gedachteloos boodschappen doen, kom je in dit decennium niet meer weg. Wellicht is dat de belangrijkste reden dat biologisch zal blijven groeien."

Voor meer informatie: www.bionext.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven