Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Biologische grond moet biologisch blijven”

Crowdfunding voor biologische grond van geitenboerderij Hansketien

Tholen – Verschillende partijen hebben een crowdfunding opgezet voor biologische geitenboerderij Hansketien. De gemiddelde grondprijs in Nederland is hoog en schaars. Daar liepen Liesbeth Brands, Monique Hospers en Martijn Stam met de bedrijfsovername van Hansketien ook tegenaan. Dure grond vraagt om een hoge investering en om deze investering terug te kunnen verdienen zou de grond intensief gebruikt moeten worden. En dat gaat lijnrecht in tegen de principes van de biologische landbouw.

Biologische grond blijft biologisch
Verschillende partijen hebben nu een crowdfunding opgezet om te zorgen dat deze biologische grond biologisch kan blijven. “Deze crowdfunding is nu specifiek voor Hansketien”, vertelt Miriam van Bree van Bionext. De grond wordt eigendom van Stichting Vrije Gronden Hansketien. "Er is notarieel vastgelegd dat de grond altijd een biologische bestemming blijft houden." 

De partijen die de crowdfunding hebben opgezet zijn : Odin, Natuurwinkel, de Gimsel, Biowinkelvereniging en Udea/Ekoplaza. Bionext faciliteert de crowdfunding. De hele keten – van winkelier tot consument – kan bijdragen aan het behoud van de 4,8 hectare grond. “We willen er samen voor zorgen dat er geen unieke biologische producten verloren gaan. Hansketien produceert heerlijke Grie, die de winkeliers graag in het assortiment willen behouden. De partijen werken zo samen met hun klanten aan het behoud van de producten. Als de crowdfunding succesvol blijkt, zullen zij in de toekomst misschien vaker acties opzetten om unieke producten te redden”, besluit Miriam. 

Klik hier voor de crowdfundingspagina.