Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"CEO Wessanen: "Natudis niet verkocht omdat we er niet meer in geloofden"

Fotoreportage BioBorrel - Verdwijnt 'biologisch'?

Tholen - De zesde editie van de BioBorrel is gisteren door zo'n 80 mensen bezocht. "We willen met deze borrel meer communicatie tussen bedrijven uit alle lagen van de bio-branche bewerkstelligen. Steeds weer zijn we positief verrast over de opkomst. We hebben in de afgelopen anderhalf jaar een netwerk van zo'n 500 verschillende mensen en bedrijven opgebouwd", vertelde mede-initiator Eymert van Manen in Pakhuis De Zwijger (Amsterdam). De voertaal van de korte presentaties en discussie was voor het eerst Engels. Dat kwam door de aanwezigheid van Wessanen-CEO Christophe Barnouin. Thomas van Hasselt gaf in de aankondiging aan trots te zijn dat de CEO van 'één van de meest veelbelovende bio-bedrijven' een presentatie kwam geven.



Ronald van Marlen trapte af met een verkorte versie van zijn presentatie 'Organic at a Crossroad'. Hierin ging hij in op de groeiende markt versus de oorspronkelijke biologische normen. De pioniers staan onder druk en in de huidige wet zijn niet alle principes van de biologische werkwijze opgenomen. Daar zit het probleem, meent Ronald. "We waren een niche innovator, maar zitten nu opgesloten in het systeem."

Hij ging in zijn presentatie tenslotte ook nog in op het feit dat het woord 'biologisch' aan het verdwijnen is. "Ik zie het niet meer terug in verslagen van grote bedrijven. Er zijn inmiddels 17 alternatieve woorden voor biologisch, zoals natuur-inclusieve en circulaire landbouw. De bedoeling hiervan is volgens mij dat het woord 'biologisch' moet verdwijnen. Dat maakt me bang." Ronald is van mening dat de bio-branche wat dit betreft niet genoeg ambitie toont. "Het is zaak om je uit te spreken."


Christophe Barnouin vertelde vervolgens hoe Wessanen een visie voor duurzaamheid wil definiëren die verder gaat dan biologisch. De CEO liet ook in een grafiek zien dat het aandeel van de natuurvoedingswinkels daalt in de landen waar de biologische markt het hardst groeit. Consumenten schaffen daar de bio-producten via andere kanalen aan. Hij benadrukte tevens dat Wessanen zich wil onderscheiden met hun bio-producten. "Het is onze taak om een beter product te bieden."

Na de presentaties was er ruimte voor discussie. Beide mannen deponeerden een stelling. Christophe kreeg onder meer een kritische vraag over de verkoop van Natudis op zich afgevuurd (dit gebeurde onder zijn leiding). "We hebben Natudis niet verkocht omdat we er niet meer in geloofden, maar we wilden ons focussen op merk- en productontwikkeling. Daarom was het beter voor Natudis om het te verkopen."

De volgende BioBorrel zal waarschijnlijk (weer) op een maandagavond in september plaatsvinden.


Voor meer informatie: www.debioborrel.nl