Tholen - De zesde editie van de BioBorrel is gisteren door zo'n 80 mensen bezocht. "We willen met deze borrel meer communicatie tussen bedrijven uit alle lagen van de bio-branche bewerkstelligen. Steeds weer zijn we positief verrast over de opkomst. We hebben in de afgelopen anderhalf jaar een netwerk van zo'n 500 verschillende mensen en bedrijven opgebouwd", vertelde mede-initiator Eymert van Manen in Pakhuis De Zwijger (Amsterdam). De voertaal van de korte presentaties en discussie was voor het eerst Engels. Dat kwam door de aanwezigheid van Wessanen-CEO Christophe Barnouin. Thomas van Hasselt gaf in de aankondiging aan trots te zijn dat de CEO van 'één van de meest veelbelovende bio-bedrijven' een presentatie kwam geven.
Hij ging in zijn presentatie tenslotte ook nog in op het feit dat het woord 'biologisch' aan het verdwijnen is. "Ik zie het niet meer terug in verslagen van grote bedrijven. Er zijn inmiddels 17 alternatieve woorden voor biologisch, zoals natuur-inclusieve en circulaire landbouw. De bedoeling hiervan is volgens mij dat het woord 'biologisch' moet verdwijnen. Dat maakt me bang." Ronald is van mening dat de bio-branche wat dit betreft niet genoeg ambitie toont. "Het is zaak om je uit te spreken."
Na de presentaties was er ruimte voor discussie. Beide mannen deponeerden een stelling. Christophe kreeg onder meer een kritische vraag over de verkoop van Natudis op zich afgevuurd (dit gebeurde onder zijn leiding). "We hebben Natudis niet verkocht omdat we er niet meer in geloofden, maar we wilden ons focussen op merk- en productontwikkeling. Daarom was het beter voor Natudis om het te verkopen."
De volgende BioBorrel zal waarschijnlijk (weer) op een maandagavond in september plaatsvinden.
Voor meer informatie: www.debioborrel.nl