Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Plus plaatst ongezonde kinderproducten niet meer op ooghoogte

Chocolade, suikerwerk, koek en tussendoortjes voorzien van kinderidolen worden bij Plus in de loop van 2018 hoger dan 1,20 meter in het schap geplaatst. Door ongezonde producten met kindermarketing boven ooghoogte van jonge kinderen te presenteren, wil Plus hen minder verleiden en A-merk fabrikanten aansporen hun verpakkingen aan te passen. Alle huismerkverpakkingen heeft Plus in 2017 reeds aangepast.

Nieuwe schapindeling beschermt kinderen

Plus vindt dat de promotie van ongezonde voeding kan bijdragen aan overgewicht en wil kinderen hiertegen beschermen. Door verpakkingen van A-merk fabrikanten voorzien van kindermarketing niet meer op ooghoogte van kinderen te presenteren, worden kinderen minder verleid en zullen zij hier waarschijnlijk minder om vragen.

Alliantie Stop Kindermarketing is positief

De Alliantie Stop Kindermarketing is positief over de stappen die Plus zet om kindermarketing op ongezonde producten van A-merk fabrikanten te verminderen. Mark Wijne van de Alliantie: "Wij zijn heel blij dat Plus, als eerste supermarkt in Nederland, producten van A-merk fabrikanten met daarop kindermarketing boven ooghoogte van jonge kinderen gaat presenteren. Dit is een stap in de goede richting van het helemaal stoppen met kindermarketing van ongezonde producten. We hopen dat meer productgroepen volgen. Het is nu zaak dat A-merken een stap zetten en kinderidolen, getekende- en/of animatiefiguren helemaal van hun verpakkingen halen voor producten buiten de schijf van vijf."

Gezondheidsmeters en promotie gezonde producten helpt consumenten bewuste keuze maken

Plus heeft al meer stappen gezet om consumenten te helpen een bewuste keuze te maken. Vorig jaar werd de suikermeter op het schap bij de ontbijtgranen geïntroduceerd, nadat eerder al de caloriemeter bij frisdranken en de vezelmeter bij brood op het schap zijn geplaatst. Ook wordt bij Plus veel aandacht besteed aan het stimuleren van gezonde keuzes door het promoten van de consumptie van groente en fruit en het informeren over het belang van goed ontbijten. PLUS verbetert daarnaast continu de productsamenstelling van de huismerkproducten, bijvoorbeeld door minder zout of suiker te gebruiken.

Voor meer informatie: www.plus.nl
Publicatiedatum: