Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Schapruimte met 60% toegenomen

Steeds meer ruimte voor bio-producten in VAE

In de laatste vier jaar is de ruimte die retailers in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) voor biologische voeding en dranken hebben gereserveerd met 60 procent toegenomen, zo meldt een nieuw onderzoek van Mintel. Dat biedt nieuwe kansen voor zowel lokale telers als internationale producenten. 

De groei komt deels door de strengere regels die gelden voor de import van versproducten. De minister van Klimaatverandering in het land heeft bijvoorbeeld onlangs een ban op de import van bepaalde groenten en fruit uit landen als Egypte, Oman, Libanon en Jemen aangekondigd. De reden hiervoor is dat producten uit deze landen teveel residuen van gewasbeschermingsmiddelen zouden bevatten. De ban, die op 15 mei 2017 is ingegaan, is een duidelijk voorbeeld van hoe voedselveiligheid een belangrijke prioriteit in het land is geworden.

Biologische voeding staat duidelijk ook op de agenda van biologische voedings- en drankproducenten, maar slechts enkelen benadrukken met de verpakking dat een product biologisch is. Volgens het Mintel Global New Products Database (GNPD) werd slechts 2 procent van alle producten die in de 12 maanden voor oktober 2017 werden gelanceerd gepositioneerd als biologisch. In plaats hiervan richten veel producenten zich op de bredere natuurlijke en vrij van claims: 'geen toevoegingen en conserveringsmiddelen' is op dit moment de meest gebruikte claim op de markt. Deze claim wordt maar liefst gebruikt bij 16 procent van alle productintroducties.

Mintel geeft aan dat een product positioneren als biologisch daarom een goede manier is om op te vallen op de markt. Sommige bedrijven doen dit al, zoals Arla met de recente lancering van biologische melk in de Emiraten.

Hij voegt toe dat marktleiders een grote rol kunnen spelen om consumenten bewuster te maken van biologische voeding en dranken. Hierdoor zal ook nog meer ruimte komen voor biologische producten in winkels, waardoor lokale producenten aangemoedigd worden om nieuwe biologische productlijnen te ontwikkelen. Tegelijkertijd kan dit de deur openen voor meer biologische import.

Bron: Natural Products Global 
Publicatiedatum: