Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ASDA’s weidemelk stuit op kritiek Britse biosector

De biosector heeft met afkeuring gereageerd op het nieuwe weidemelk-label dat onlangs door supermarktgigant ASDA is gelanceerd. Volgens de sector presenteert de retailer de melk onterecht als nieuw product. ASDA laat in reactie weten dat het met zijn nieuwe weidemelk bewuste consumenten de mogelijkheid biedt melk te kopen van koeien die minimaal 180 dagen per jaar in de wei mogen grazen en dat het Pasture Promise–keurmerk hiervoor de garantie biedt.



Nicholas Saphir van de Vereniging van Biologische Melkveehouders (OMSCo) legt uit dat Britse consumenten al ruim twintig jaar kunnen kiezen voor ‘weidemelk’ en dat Britse biologische melkveehouders zich aan strenge standaarden houden en jaarlijks gecontroleerd worden. Volgens deze standaarden moeten de koeien zoveel mogelijk tijd in de wei doorbrengen. Volgens Saphir komt het er in de praktijk op neer dat het melkvee zo’n 215 dagen per jaar buiten kan grazen. Daarnaast benadrukt hij dat koeien voer krijgen dat gegarandeerd vrij is van kunstmatige meststoffen, chemicaliën en GGO-ingredïenten , zonder routinematige toevoeging van antibiotica.

In zijn formele reactie wees de OMSCo-voorzitter ook nog op het feit dat bovengenoemde standaarden garant staan voor een hogere kwaliteit dan alleen het keurmerk ‘weidemelk’ en dat de gecertificeerde biologische melk bovendien lager geprijsd is dan ASDA’s Pasture Promise melk. Daarnaast is er een breed aanbod aan verwante producten op de markt, zoals boter, room, kaas en yoghurt, die volgens onderzoek eveneens rijker zijn aan omega 3 vetzuren dan conventionele zuivelproducten.

“We juichen de ontwikkeling van weideproducten weliswaar toe maar het is onjuist om deze aan de consument te presenteren als nieuwe keuze,” vervolgt Saphir. “We willen het publiek er op wijzen dat de koeien van biologische melkveehouders veel vaker dan het minimum aantal van 180 dagen in de wei mogen grazen. Verder willen de consument bewust maken van de gezondheidsvoordelen en lagere prijs van biozuivel.

Finn Cottle van de certificeringsinstantie Soil Association vertelt dat biologische melk al jarenlang verkrijgbaar is bij grote retailers en dat het het best verkochte bioproduct is met een aandeel van 10% in de totale bio-afzet . Cottle wijst erop dat de melk afkomstig van volledig gecertificeerde melkveehouders die jaarlijks gecontroleerd worden. In reactie op alle kritiek laat ASDA echter weten dat er geen officieel minimum aantal dagen geldt waarop koeien in de wei mogen grazen binnen de biomelkveehouderij.

Bron: Herald Scotland
Publicatiedatum: