Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

1000+ bedrijven zetten stappen vooruit met verbeterdoelen

Stichting EKO-keurmerk lanceert een nieuwe betekenis van het oudste keurmerk voor biologisch voedsel. De boeren, bedrijven, winkels en horeca die een EKO-keurmerk verdienen, zijn vanaf nu niet meer alleen (bij wet geborgd) biologisch, maar gaan bovendien ieder jaar twee extra duurzame stappen zetten. Dat kan gaan over twaalf verschillende thema's, waaronder energiebesparing, verpakking en bodemvruchtbaarheid. De gekozen verbeterdoelen zijn concreet en meetbaar en het behalen ervan is onderdeel van de certificering. Zo gaan meer dan duizend bedrijven vrijwillig een stap verder.



Biologisch als werkwoord

In Nederland hebben meer dan 1000 bedrijven het EKO-keurmerk. Sinds 1973 staat dit garant voor producten van biologische oorsprong. In 2011 werd het Europese biologische keurmerk ingevoerd: het groene blaadje. Een kans voor EKO om vooruit te kijken. Veel biologische boeren en ondernemers werken vanuit idealistische motieven aan een duurzame voedselvoorziening voor de groeiende wereldbevolking. Het werk dat zij verzetten bovenop de wettelijke verplichtingen van biologisch, blijft tot nu toe voor de consument onzichtbaar. En dat is jammer, want de vraag naar duurzame en eerlijke voeding groeit heel hard, en veel consumenten hechten belang aan zaken als natuur en biodiversiteit.

Stappen verder met biologisch

Het thema van het vernieuwde EKO is dan ook: stappen verder met biologisch. Een campagne met voetstappen in 12 kleuren laten zien aan welke thema's EKO-bedrijven werken. Het bekende vierkante EKO-keurmerk op de etiketten blijft overigens onveranderd.
 

Meer dan 100 EKO-winkels

De duurzaamheidseisen voor winkels zijn verder uitgebreid. Naast de al bestaande eis van minimaal 90% biologische producten, zijn eisen toegevoegd op het gebied van verpakkingen, energie, sociale aspecten, gezondheid en het terugdringen van voedselverspilling. De winkels kiezen ook ook twee ontwikkelthema's per jaar. Winkels met het EKO-keurmerk zijn daarmee de meest duurzame winkels voor levensmiddelen. Het aantal EKO-gecertificeerde winkels breidt dankzij de vernieuwing snel uit. Naast de ongeveer 85 reeds gecertificeerde winkels (waaronder alle Ekoplaza's), worden morgen de 19 coöperatieve supermarkten van Estafette Odin gecertificeerd.
 

Winkels van Estafette Odin worden EKO

De certificaten worden op woensdag 18 januari, op de Bio-beurs, uitgereikt aan Merle Koomans van den Dries, Manager Marketing van Estafette Odin. "We zijn trots op deze certificering. We zijn dagelijks bezig met een duurzame wereld. Het is goed om aan de buitenwereld op een open en transparante manier te laten zien hoe we dat doen. Daarbij heeft het moeten vaststellen en concretiseren van de verbeterdoelen ook ons weer op scherp gezet. Een hele goede zaak dat het EKO-keurmerk in Nederland op die manier bijdraagt aan een verdere ontwikkeling en verbetering van duurzaam voedsel", aldus Merle.

De Estafettewinkels introduceren dit jaar allemaal volledig biologisch afbreekbare AGF-zakjes en hebben elk nog een tweede, eigen doel vastgesteld.

Voor meer informatie: www.bionext.nl
Publicatiedatum: