De algemene groei van biologische producten in supermarkten is in de 52 weken tot 18 juni met 5% toegenomen. Volgens de data van Nielsen heeft de groei van biologische verkoop in de eerste helft van 2016 doorgezet. Het is nu +5,2% in vergelijking met +3,2% aan het eind van 2015. Hier tegenover staat een afname van niet-biologische verkoop van -0,9% voor dezelfde periode.
De Soil Association, de Britse belangenbehartiger van bio-boeren, vertrouwt erop dat de biologische markt aan het eind van dit jaar de 2 miljard pond (2,3 mld euro) zal bereiken en overschrijden. Organic September is er dit jaar op gericht om de groei nóg meer te stimuleren.
Het nieuws komt op een schrijnend moment, als men de recente politieke veranderen en onzekerheid in de markt in ogenschouw neemt. Echter, nu Organic September eraan komt en hier meer bedrijven, boeren en retailers aan meedoen zal de toekomst voor de biologische markt rooskleurig blijven.
Clare McDermott, business development director bij Soil Association Certification, heeft aangegeven dat ondanks het feit dat de markt onzeker is na de Brexit, de Soil Association Certification positief is over de toekomst van biologisch. "We gaan er vanuit dat dit jaar Organic September nog een grotere impact zal hebben dan voorheen", zei mevrouw McDermott.
"De marktgroei is al sterk en er is duidelijke vraag voor biologische, milieuvriendelijke en duurzame aankopen bij veel young professionals. Het Verenigd Koninkrijk zal nog steeds aan EU standaarden moeten voldoen als een minimum, om de stroom aan biologische producten van en naar de EU in stand te houden."
"De Soil Association zal de markt voor biologische bedrijven blijven beïnvloeden en verbeteren." De Soil Association rapporteerde dat interesse in de overgang naar biologische productie het afgelopen jaar is toegenomen. Veel bedrijven en retailers, inclusief alle winkelketens, hebben hun steun voor Organic September toegezegd.
Sainsbury, Tesco, Waitrose en Ocado hebben ieder enkele activiteiten op het programma. Dit omvat kortingen op individuele producten met gebruik van de stickers van Soil Association voor Organic September, kortingen bij aankoop van een combinatie van producten, artikelen in tijdschriften en het uitdelen van samples in september.
Grote bedrijven in de industrie gebruiken de marketing materialen van de Soil Association, terwijl individuele retailers en boeren de producten direct aan klanten verkopen. Mark Haynes, Managing Director bij G's Fresh heeft gezegd dat er duidelijke een toenemende vraag is naar biologisch op het moment. "Organic September is een geweldige manier on de aandacht van klanten op biologisch te richten, en hierbij de link te leggen met de gehele productieketen van het moment van verkoop tot aan de productie. Het gaat erg goed met de verse biologische producten dus we zijn erg blij dat de Soil Association ons een extra steuntje in de rug blijft geven in september."
Bron: Farming UK

Abonneren
Vacatures
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
- Productiemedewerker
- Medewerker Sales Support
- Teeltspecialist
- Crop Manager Vollegrond Noord-Frankrijk
- Transportplanners Export
- Verkoper Buitendienst
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Radicaal, biologisch en dynamisch
- Cornelis Mosselman zamelt geld in om producten te doneren aan Voedselbank
- Nieuwe lijn met biologische bakkerijproducten van Nederlandse bodem: Driekant Vitale Voeding
Top 5 - afgelopen maand
- Wetenschappelijke studie toont aan dat synthetische bestrijdingsmiddelen gevaarlijker zijn dan natuurlijke middelen
- Vogelgriepvaccin stapje dichterbij
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"
- 2023-02-14 Winterrapport GfK: shopper getraumatiseerd door de inflatie
- 2023-02-14 Ekoplaza juicht Nederlandse IMVO wetgeving toe
- 2023-02-13 Pompoen, gember, rode en witte kool, rode biet, pastinaak en (baby) Romaine standaard biologisch bij Albert Heijn
- 2023-02-09 Duitsland: ondanks recordinflatie blijft merendeel klanten de biowinkels trouw
- 2023-02-06 Albert Heijn en bp openen 100e tankstation met een AH to go
- 2023-02-02 33e Odin winkel geopend in Winsum
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan
- 2023-02-01 "Het stimuleren van biologisch en het eigen duurzaamheidsprogramma zitten elkaar niet in de weg"
- 2023-01-31 Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken