De algemene groei van biologische producten in supermarkten is in de 52 weken tot 18 juni met 5% toegenomen. Volgens de data van Nielsen heeft de groei van biologische verkoop in de eerste helft van 2016 doorgezet. Het is nu +5,2% in vergelijking met +3,2% aan het eind van 2015. Hier tegenover staat een afname van niet-biologische verkoop van -0,9% voor dezelfde periode.
De Soil Association, de Britse belangenbehartiger van bio-boeren, vertrouwt erop dat de biologische markt aan het eind van dit jaar de 2 miljard pond (2,3 mld euro) zal bereiken en overschrijden. Organic September is er dit jaar op gericht om de groei nóg meer te stimuleren.
Het nieuws komt op een schrijnend moment, als men de recente politieke veranderen en onzekerheid in de markt in ogenschouw neemt. Echter, nu Organic September eraan komt en hier meer bedrijven, boeren en retailers aan meedoen zal de toekomst voor de biologische markt rooskleurig blijven.
Clare McDermott, business development director bij Soil Association Certification, heeft aangegeven dat ondanks het feit dat de markt onzeker is na de Brexit, de Soil Association Certification positief is over de toekomst van biologisch. "We gaan er vanuit dat dit jaar Organic September nog een grotere impact zal hebben dan voorheen", zei mevrouw McDermott.
"De marktgroei is al sterk en er is duidelijke vraag voor biologische, milieuvriendelijke en duurzame aankopen bij veel young professionals. Het Verenigd Koninkrijk zal nog steeds aan EU standaarden moeten voldoen als een minimum, om de stroom aan biologische producten van en naar de EU in stand te houden."
"De Soil Association zal de markt voor biologische bedrijven blijven beïnvloeden en verbeteren." De Soil Association rapporteerde dat interesse in de overgang naar biologische productie het afgelopen jaar is toegenomen. Veel bedrijven en retailers, inclusief alle winkelketens, hebben hun steun voor Organic September toegezegd.
Sainsbury, Tesco, Waitrose en Ocado hebben ieder enkele activiteiten op het programma. Dit omvat kortingen op individuele producten met gebruik van de stickers van Soil Association voor Organic September, kortingen bij aankoop van een combinatie van producten, artikelen in tijdschriften en het uitdelen van samples in september.
Grote bedrijven in de industrie gebruiken de marketing materialen van de Soil Association, terwijl individuele retailers en boeren de producten direct aan klanten verkopen. Mark Haynes, Managing Director bij G's Fresh heeft gezegd dat er duidelijke een toenemende vraag is naar biologisch op het moment. "Organic September is een geweldige manier on de aandacht van klanten op biologisch te richten, en hierbij de link te leggen met de gehele productieketen van het moment van verkoop tot aan de productie. Het gaat erg goed met de verse biologische producten dus we zijn erg blij dat de Soil Association ons een extra steuntje in de rug blijft geven in september."
Bron: Farming UK
Abonneren
Vacatures
Soil Association:
'Organic September stuwt bio-markt over 2 miljard pond'
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"