Sterfgeval uit 2014 opgehelderd

"Ongepasteuriseerde melk doodsoorzaak Australische jongen"

Rauwe melk was waarschijnlijk de doodsoorzaak van een Australisch jongetje in 2014, zo heeft de lijkschouwer beslist. Onderzoek wees uit dat het 3-jarig jongetje, dat voorheen helemaal gezond was, gastro symptomen ging vertonen en vier dagen later naar het ziekenhuis werd gebracht. Twee dagen daarna werd hij overgeplaatst naar het Monash Medical Center met een dikke-darm-infectie. Kort daarna overleed hij. Het instituut voor Forensische Medicinale autopsie ontdekte dat de jongen leed aan hemolytisch-uremisch syndroom, vlak voor zijn dood. Deze zeldzame infectie wordt in verband gebracht met de E-coli bacterie, die in rauwe ongepasteuriseerde melk te vinden is.

De verkoop van rauwe melk is verboden in Australië, maar soms wordt zij voor andere doeleinden verkocht. De vader gaf toe dat hij zijn zoon wel eens rauwe melk gaf, die verkocht werd door Mountain View Organic Dairy.

Van de 39 onderzochte flessen rauwe melk van Mountain View Organic Dairy werd er in één E-coli gevonden. Rond die tijd en in dat gebied waren er ook twee gevallen cryptosporidium en nog een geval van mogelijke E-coli, waarbij jonge melkdrinkers betrokken waren.

Mountain View Organic Dairy heeft geen regels overtreden en zal niet vervolgd worden. De dood van de jongen heeft wel veranderingen teweeggebracht. Sinds 1 januari 2015 moet alle melk die verkocht wordt als 'bath' melk gepasteuriseerd worden of een toevoeging krijgen waardoor het bitter wordt en het niet te drinken is.

Bron: food safety news


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven