Delhaize heeft bekendgemaakt dat haar supermarkten 7% meer bio-producten verkochten in 2015 in vergelijking met het jaar voordien. Kazen, fruit en eieren horen bij de sterke stijgers.
"Meer dan 25 jaar nadat we begonnen met het commercialiseren van bio-producten blijft de markt groeien", meldt Florence Maniquet van Delhaize. "Er zijn bijna 1000 bio-producten te koop in de winkel: meer dan 635 producten onder het huismerk, en 350 producten van andere merken. Meer dan 10% van de verkochte groenten zijn biologisch."
Onder de producten die de grootste stijging hebben gekend kan men onder meer de volgende vinden: pasta en rijst (+33%), vegetarische producten (+25%), vis (+23%), kazen (+23%), fruit (+13%), eieren (+12% ) en bereide schotels (+15%).
De winkelketen verwacht dat die groei zich ook in de toekomst verderzet: "De eerste metingen van 2016 bevestigen de blijvende groei van de verkoop van bioproducten." Daarvoor ziet Florence een eenvoudige verklaring: "De Belgen willen steeds meer anders gaan consumeren, en gaan letten op het ritme van de seizoenen, de oorsprong van de producten en hun manier van telen of kweken."
Volgens het biorapport 2015 verloren de supermarkten licht terrein wat hun aandeel in de distributie van bioproducten betreft, met 42% ten opzichte van 45% in 2014. Niettemin blijven ze het grootste kanaal, op de voet gevolgd door de voedingsspeciaalzaken (33%), zoals Bioplanet. Korte ketenverkoop, zoals hoeveverkoop en boerenmarkten, tekenden in 2015 voor 4,5% van de distributie.
Voor meer informatie: www.delhaize.be
Bron: Landbouwleven via BioForum

Abonneren
Vacatures
- Manager Dienstverlening
- (junior/aankomend) Sales Manager
- Teeltspecialist Flower Trials & Home Garden
- Commercieel Directeur
- Warehouse Quality Control
- Operationeel manager / MT-lid
- Product Manager speciale orchideeën
- Supply Chain Manager
- Vice President of Growing Operations
- Administratief medewerker
Verkoop bio-producten bij Delhaize: +7%
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-04 Meldpunt voor onterechte duurzaamheidsclaims
- 2023-12-01 Duitsland: Netto Marken-Discount steunt overheidsinitiatief om biologische voeding te promoten
- 2023-12-01 "Aandeel biologisch daalt bij Lidl"
- 2023-11-29 Joren Jacobs gaat afscheid nemen van Nieuw Mos
- 2023-11-29 Het vervolg: tweede ontmoeting jonge winkeliers bij Goodyfood in Hilversum
- 2023-11-27 "Herbruikbare tas meenemen tijdens het winkelen moet nieuwe norm worden"
- 2023-11-21 Sebastiaan Kuipers nu ook eigenaar van Groningse Ekoplaza
- 2023-11-20 Eko Heerlijk Wormerveer viert 12,5-jarig bestaan
- 2023-11-16 Online supermarkt Crisp haalt €35 miljoen op voor groei
- 2023-11-16 Bio-supermarktketen basic nu officieel onderdeel van tegut…
- 2023-11-16 "Supermarkten kunnen directe invloed hebben op tegengaan diabetes type 2-ramp"
- 2023-11-16 "De ervaringen en verhalen van dit evenement worden meegenomen naar de winkels"
- 2023-11-14 Onderzoek naar eetgedrag: nieuwe week begint gezond en eindigt met pizza of frituur
- 2023-11-10 Duitse retailers verdeeld over etikettering bij nieuwe gentechnologie
- 2023-11-09 "Een winkel hebben met een franchiseformule is echt een verademing"
- 2023-11-09 Lekker Puur 200 meter verderop heropend in Westmalle